۱۶
۱۶
جمع کل
۳۳
۳۳
۳۲
n= حجم نمونه
Z= مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر (۱.۹۶) می باشد.
d= مقدار اشتباه مجاز (۰۵/۰)
کل جامعه مورد مطالعه (N) شامل ۷۵۰ نفر می باشد. حجم نمونه بر حسب فرمول فوق معادل ۱۸۰ نفر کارمند است که در مخابرات شهرستان شیراز در سال ۱۳۹۳ به طور رسمی، پیمانی و قراردادی کار می کنند (به این دلیل که هدف ما در پرسشنامه تنها ارزیابی دیدگاه کارمندان مخابرات شهرستان شیراز است، مدیران میانی و ارشد مشارکت داده نشدند). ۱۸۰ پرسشنامه عودت داده شده که تجزیه و تحلیل های آماری روی این تعداد پرسشنامه صورت گرفت.
۳- ۵ ابزار گردآوری دادهها
در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای برای تدوین مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش و از روش میدانی برای گردآوری داده ها به منظور بررسی فرضیات پژوهش استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش توزیع پرسشنامه در بین کارمندان در سازمان مخابرات شیراز در سال ۱۳۹۲ می باشد. پرسشنامه بر اساس مدل لوکیس و همکاران است. پرسشنامه پاسخ ها به صورت نمرات بین ۰ تا ۱۰۰ جمع آوری می نماید.
۳-۶ روایی و پایایی
در این پژوهش از پرسشنامه از پیش ساخته شده استفاده شد. روایی ترجمه سؤالات پرسشنامه با راهنمایی و مشاوره اساتید راهنما و مشاور صاحبنظر در این زمینه مورد بررسی و اصلاح به منظور بومی سازی شدن محتوای پرسشنامه برای جامعه ایران قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با بهره گرفتن از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (r=0.87) محاسبه گردید. همچنین آزمون نرمال بودن انجام شد.
۳-۷ روش و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
برای بررسی هر یک از فرضیه های پژوهش، شاخص های مولغه های پژوهش از قبیل رفتارهای آتی، خود ارزیابی و … تعیین شده اند و از طریق تحلیل عاملی تأییدی، وضعیت هر یک مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان میزان تأثیر هر یک از مولفه ها بر یکدیگر اندازه گیری نمود. سپس مدل سازی ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار AMOS انجام خواهد شد. این پژوهش از نوع هدف کاربردی می باشد. برای تحلیل داده های این پژوهش از دو نوع آمار توصیفی و همبستگی استفاده می گردد. از آمار توصیفی برای بررسی متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار و … استفاده می شود. تجزیه و تحلیل داده ها ی حاصل از مقیاس های خدمات الکترونیکی و داده های تحلیلی کسب وکار، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS19، در سطح آمار توصیفی از شاخص های فراوانی درصد میانگین و انحراف معیار استفاده شده و از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی روابط بین متغیرها استفاده می شود.
پرسشنامه خدمات الکترونیکی از طریق مولفه های سهولت استفاده (۵ سوال) ،کیفیت فنی (۴ سوال)، محتوای آموزشی (۵ سوال)، حمایت آموزش دهنده(۴ سوال) ،خودارزیابی ( ۳ سوال )، انجمن آموزش الکترونیکی(۳ سوال )، شخصی سازی ( ۴ سوال ) ، رفتار آتی (۵ سوال ) ،استفاده و بکاربردن ( ۳سوال ) ، تمایل به استفاده (۲ سوال)، سنجیده شد. در بخش توصیفی برای تجزیه وتحلیل کاربردی تر داده های پیوسته جمع آوری شده به صورت طیف لیکرت درآمد به این صورت که برای پاسخ های بین (۰-۲۰) نمره ۱ به معنی کاملا مخالف برای پاسخ های بین (۲۰-۴۰) نمره ۲ به معنی کاملا مخالف و برای پاسخ های بین (۴۰-۶۰ ) نمره ۳ به معنی بی تفاوت و برای پاسخ های بین (۶۰-۸۰) نمره ۴ به منعنی موافق و برای پاسخ های بین (۸۰-۱۰۰) نمره ۵ به معنی کاملا موافق در نظر گرفته شد همچنین در سطح آمار استنباطی از آزمون t تک متغیره برای معناداری میانگین ها، آزمون ANOVA برای محاسبه تفاوت بین میانگین و LSD برای مقایسه زوجی بین میانگین ها استفاده شده است.
سهولت استفاده
- یادگیری ویژگی های اساسی سیستم آموزش الکترونیکی، آسان است.
- دسترسی به محتوای آموزشی و کنکناش در آن، آسان و راحت است.
- تماس برقرار کردن با استاد آموزش دهنده و دیگر همکارانم از طریق ایمیل و حضور در انجمن، آسان و راحت است.
- ایفای نقش های ضروری در یک روش مستقیم و با مراحل کمتر، آسان و راحت است.
- مواجه با سیستم آموزش الکترونیکی واضح، جامع و خوب سازمان یافته بود.
کیفیت فنی
- سیستم آموزش الکترونیکی و درس هایش بدون هیچ مشکل اختلال آمیز، به طور کامل قابل دسترس می باشد.
- من با هیچ مشکل واکنشی مواجه نشدم.
- من در هنگام استفاده از سیستم آموزش الکترونیکی متوجه ی هیچ چیز آزاردهنده ای نشده ام.
- من در هنگام استفاده از سیستم آموزش الکترونیکی، هر موقع که نیاز بوده، از حمایت فنی خوبی بهره مند شده ام.
محتوای آموزشی
- محتوای آموزشی الکترونیکی واضح و جامع بود.
- محتوای آموزش الکترونیکی منظم و ساختاریافته بود.
- کمیت محتوای سیستم از قبیل: متن های اساسی، مقاله ها، لینک های اینترنتی و موضوعات چند رسانه ای، خوب و رضایت بخش بود.
- محتوای آموزش الکترونیکی، مفید و مطابق با نیازهای کاری بود.
- محتوای آموزش الکترونیکی کامل و به روز بود.
حمایت آموزش دهنده
- آموزش دهنده(معلم) به همه ی سؤالات من در رابطه با محتوای دروس، به موقع و قابل فهم، پاسخ می دهد.
- آموزش دهنده تعاملات میان دانش آموزان را از طریق ایمیل ، حضور در انجمن و چت کردن، بر می انگیخت.
- آموزش دهنده دانش کاملی در رابطه با ادبیات و پیشینه ی موضوعات دروس دارد.
- آموزش دهنده اطلاعات اضافی در ربطه با علایق ویژه ام به من می دهد.