MVEit: ارزش بازار سهام شرکت iام در دوره مالی t
BVEit: ارزش دفتری سهام شرکت iدر دوره مالیt
برای ارزیابی تأثیر حسابداری مدیریت بر سرمایه فکری سازمان رگرسیون چندگانه استفاده شده است، رگرسیون چندگانه یک روش آنالیز آماری است که در آن تغییرات یک یا چند متغیر مستقل نسبت به یک یا چند متغیر وابسته تبیین و پیش بینی میشود.
۳-۹- روشهای آماری
دادههای جمع آوری شده اعداد و ارقامی بدون معنی میباشند که از آمار برای معنیدار کردن آنها به منظور تحقق اهداف تحقیقات کمک گرفته میشود. پردازش دادهها بین دو مرحله جمعآوری دادهها و تحلیل دادهها جای میگیرد و هدف از آن آماده سازی دادهها برای تحلیل است. در پردازش دادهها قبل از همه باید به کار ویرایش دادهها پرداخت. به بیان دیگر، هرگز نباید تصور کرد هر آنچه به عنوان پرسشنامه تکمیل شده به دست میآید، قابل بهره برداری است. در تحقیق حاضر، اطلاعات به دست آمده با بهره گرفتن از شیوه آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزی تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرمافزارهای آماری و نرم افزار spss انجام شده است.
۳-۱۰- پرسشنامه
پرسسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزارها جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارتی است از مجموعهای از پرسشنامه هدف مدار که با بهره گیری از مقیاسهای گوناگون، نظر دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد. در ساختن یک پرسشنامه باید به چهار جنبه توجه شود:
الف ) انتخاب موضوع سؤالها
ب) محتوای سؤال .
ج )جمله بندی پرسشها.
د) انتخاب نوع سؤال (خاکی ۱۳۸۲، ۲۴۲).
پرسشهای پر این تحقیق از پرسشنامه لیکرت[۴۲] ۵ گزینهای استفاده شد که شامل ۱۷ سؤال بود که توسط محقق ساخته شده است که مربوط به ارزیابی حسابداری مدیریت میباشد و ۴۲ سؤال بعدی مربوط به پرسشهای پرسشنامه استاندارد ارزیابی سرمایه فکری بونیتس بود، نمونهای از این پرسشنامه در این تحقیق آورده شده است. اس
۳-۱۰-۱- مفاهیم
سرمایه فکری شامل آن بخش از کل سرمایه یا دارایی شرکت است که مبتنی بر دانش بوده و شرکت دارنده و مالک آن بشمار میآید همچون مهارت، دانش، مارک تجاری، سهم بازار و توانایی یادگیری سازمانی.
سرمایه فکری دارای سه بعد است: ۱- سرمایه انسانی، ۲- سرمایه ساختاری و ۳- سرمایه مشتری. سرمایه انسانی میتواند به عنوان توانایی جمعی شرکت برای استخراج بهترین راه حل از طریق دانش افرادش توصیف شود. سرمایه ساختاری میتواند به عنوان توانایی سازمانی شرکت در برآوردن تقاضا و نیازمندی بازار ملاحظه گردد. سرانجام، سرمایه مشتری اشاره دارد به رضایت و وفاداری کاربر نهایی در قبال سازمان.
۳-۱۰-۲- شیوه نمره گذاری
این پرسشنامه دارای ۴۲ سؤال بوده و هدف آن بررسی ابعاد سرمایه فکری در سازمان (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری) میباشد. طیف پاسخدهی آن بر اساس مقیاس لیکرت میباشد که در جدول زیر گزینهها و نیز امتیاز مربوط به هر گزینه ارائه گردیده است.
جدول ۳-۵- شیوه نمره گذاری
گزینه | کاملاً مخالف | مخالف | بی نظر | موافق | کاملا موافق |
امتیاز | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
این پرسشنامه دارای ۳ بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و نیز شماره سؤالات مربوط به هر بعد ارائه گردیده است:
جدول ۳-۶- ابعاد و شماره سؤالات
ردیف | مؤلفههای مورد بررسی | گویههای مربط به هر مؤلفه |
۱ | سرمایه انسانی | ۲-۵-۷-۹-۱۱-۱۳-۱۷-۱۸-۲۴-۲۵-۲۶-۳۱-۳۳-۳۴-۳۷ |