لطیفی و مومن کاشانی(۱۳۸۹)، در تحقیقی به بررسی نقش تجربه در خرید اینترنتی و دانش مشتری نسبت به کاربری اطلاعات و مکانیزم های ایجاد امنیت پرداختند که در این بررسی نقش دو عامل تجربه خرید اینترنتی و سطح دانش مشتری نسبت به کاربری اطلاعات و مکانیزم های ایجاد امنیت بر سطح اعتماد مشتریان ایرانی پرداخته شد.همانطور که از نتایج داده ها مشخص گردید،تجربه خرید اینترنتی بر سطح اعتماد مشتریان ایرانی موثر بوده و هرچه تعداد این تجارب بیشتر باشد،اثر مثبت بیشتری بر اعتماد آنان داشته است. اما متغییر های نوع خرید، نوع محصول، مبلغ خرید، نوع وب سایت و نحوه پرداخت اثر معنی داری بر سطح اعتماد مشتریان نداشتند.
حسینی و شیرخدایی و کردنائیج(۱۳۸۷)، در تحقیقی با عنوان عوامل موثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک (مدل B2C) به این نتایج دست یافتند. موضوع این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک است. در این راستا فرضیه های تحقیق در چارچوب عوامل فردی، شرکتی و زیرساختی مطرح و بررسی شدند. جامعه آماریِ تحقیق، مشتریانی هستند که از فروشگاه های الکترونیکی موجود در جامعه مجازی ایرانیان به صورت الکترونیکی خرید کرده، از میان آنان نمونه گیری تصادفی صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به جز فرضیه مربوط به عوامل فردی ،سایرفرضیه های تحقیق تأیید می شوند.
- خسرو پور در تحقیق خود با عنوان« دانش تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و تجارت سیار» توضیح می دهد رشد تجارت الکترونیک در سراسر جهان فراگیر شده و کسب و کار به دلیل ابداع اینترنت متحول شده است. جدای از تاثیر آن، فایده / اثر خود را بر جنبه های دیگر فعالیت های انسانی که فرصت برای توسعه بیشتر و تفریح و سرگرمی ایجاد می کنند، تنوع می بخشد. خسروپور توضیح می دهد که، تجارت الکترونیکی(EC) زمینه متنوعی شامل بسیاری از فعالیت ها، واحدهای سازمانی، و فن آوری هاست، و همچنین دارای چارچوب محتوای بسیاری مانند خدمات مصرف کننده است(خسروپور،١٣٨۵: ۴۷).
- حسینی در تحقیق خود با عنوان «تجارت الکترونیکی و اقتصاد» تجارت الکترونیکی را به عنوان کانال توزیع گسترده جهانی برای کالاها، خدمات و بطور جالب توجه برای کار های مدیریتی و حرفه ای توضیح می دهد. او توضیح داد،این امر باعث تغییر زیاد اقتصاد، بازار و ساختار صنعت، محصولات و خدمات و جریان آنها، تقسیم بندی مصرف کننده، بها مصرف کننده و رفتار مصرف کننده می شود. به علاوه، بسیاری از مفسران، تجارت الکترونیک را بصورت تمام معامله های الکترونیکی بین سازمان و هر شخص ثالث مرتبط، توصیف کرده اند (حسینی،١٣٩٠: ۱۱۳).
- سعیدنیا در توضیح بیشتر خود در کتابی با عنوان«تجارت الکترونیک،یک چشم انداز مدیریتی» بیان می کند که تجارت الکترونیک را می توان از دیدگاه ارتباطات، خدمات، آموزش بازرگانی و غیره دید(سعیدنیا ،١٣٨٩: ۴۷۲ ).
۲-۱۶-۲- پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
- شاپیرو در تحقیق خود با عنوان «یک راهنمای استراتژی برای اقتصاد شبکه ای» بیان می کند انعطاف پذیری زیادی در قیمت ها وجود دارد که در آن اطلاعات مربوط به محصولات به فروش می رسد و به شدت به نفع مصرف کننده تنظیم می شود. اطلاعات مربوط به محصول از راه های بسیاری به مصرف کنندگان فروخته می شوند، که از این میان، شخصی / سفارشی، حراج، خرید و فروش، ترفیع و غیره را می توان نام برد. مصرف کنندگان این اطلاعات را از طریق اینترنت، با بهره گرفتن از فرایند تعامل چهره به صفحه نمایش می گیرند. در اکثر موارد، مصرف کنندگان هیچ دلیلی برای برقراری ارتباط از طریق اینترنت ندارند، زمانی که نیازی به خرید به جای به دست آوردن اطلاعات در مورد قیمت برخی از محصولات وجود ندارد. بنابراین، قیمت آن چیزی است که مصرف کننده و فروشنده را بهم می رساند و به این ترتیب بخشی از رفتار خرید مصرف کننده،که آیا بخرد یا نه، رقم می خورد. هر چند، برخی از معیارهای دیگر نیز برای خرید در نظر گرفته می شود، مانند، خدمات، کیفیت، نام تجاری، و غیره . و برخی از این معیارها باعث تعیین قیمت و متغیر یا ثابت بودن محصول می گردد (کارل شاپیرو، ١٩٩٩).
- توربان درتحقیق خود با عنوان «الگوی رفتار مشتری در خرید اینترنتی» بر قیمت گذاری ثابت و منعطف اشاره نموده و اعلام کرد که قیمت گذاری انعطاف پذیر شامل هر دو مورد۱- قیمت گذاری تفاضلی که در آن خریداران مختلف ممکن است قیمت های متفاوت بر اساس بها مورد انتظار دریافت کنند، و۲-مکانیزم قیمت گذاری پویا، مانند مزایده ، که در آن قیمت ها و شرایط بر مبنای پیشنهادات شرکت کنندگان است، می شود(افریم توربان و همکاران، ٢٠٠۶).
ـ کالز در تحقیقی با عنوان «مصرف کننده -خریدار و بازار» توضیح می دهد انعطاف پذیری قیمت بستگی به کشش تقاضا برای محصولات به ویژه محصولات مارک دار دارد. وی همچنین ادامه داد اگر تقاضا نسبتا بی کشش باشد، اگر هیچ جایگزینی وجود نداشته باشد، ناکشسانی قابل توجهی بوجود خواهد آمد. بنابراین، بسیاری از فروشگاه های فیزیکی که آنموفع وجود داشتند و ، حتی در حال حاضر، تکنیک ثبات قیمت ها را در عملیات فروش خود بکار برده و می برند. اما امروزه، نگرش ها فراتر رفته چون در جهان گسترده ای زندگی می کنیم که در آن تجارت الکترونیکی، برنامه تجارت در سراسر جهان است (جسی وی کالز، ١٩۷٨).
- مایکل توماس در کتاب بازاریابی خود انعطاف پذیری قیمت را به عنوان یک مکانیزم توانا توضیح می دهد که باعث ایجاد محصولات مورد نظر در یک بازار معین و برای قیمت معین می گردد، یک سطح مقدار تقاضا وجود دارد که نشان دهنده درجه ای است که در آن مصرف کننده به قیمت های اعمال شده توسط تولید کننده / فروشنده، مطابق میل، تن در می دهد. در این مفهوم، مصرف کنندگان با ارزیابی هزینه کل محصول و مطابق میل، اقدام به خرید می کنند (مایکل جی توماس، ۱۹۸۹).
- مگلیو در تحقیق خود با عنوان «آیا هنگام خرید آنلاین واقعاً قیمت اهمیت دارد؟» بیان می کند که، اهمیت اولیه قیمت را نمی توان نادیده گرفت. اما تنها پارامتر تعیین خرید نیست، ولی نقش محوری در تصمیم گیری مصرف کننده برای خرید دارد. بنابراین در نظر گرفتن عوامل دیگر تعیین کننده خرید، قیمت در اولویت نقطه خرید (POS) می باشد که تعیین می کند چه چیزی در قبال پرداخت بدست می آید(پاوول مگلیو، ۲۰۰۰).
- بیچلر در مقاله ای با عنوان « قیمت گذاری انعطاف پذیر در تجارت الکترونیکB2B » توضیح می دهند که تصمیم گیری خریدار آنلاین بر سه مورد بستگی دارد، قیمت ها، حمل و نقل و بودجه. اما این تحقیق، بر روی قیمت تمرکز می کند. وقتی مصرف کنندگان در واکنش به مواضع خاص قیمت، خرید آنلاین می کنند، دستفروش ها از این فرصت برای یادگیری و درک رفتار مصرف کننده و در نتیجه استراتژی های موثر، اطلاعات قیمت گذاری استفاده می کنند(بیچلر و همکاران، ٢٠٠٢).
- جارونپا در تحقیق خود با عنوان « واکنش مصرف کنند گان به خرید الکترونیک بر روی شبکه جهانی وب» توضیح داد که رفتار خرید آنلاین مصرف کننده تحت تاثیر ادراک از محصول، ویژگی تجربه خرید، مسایل مربوط به قیمت گذاری، خدمات مصرف کننده و ریسک مصرف کننده قرار می گیرد. بنابراین دانستن آنچه که مصرف کننده در زمان خاصی می تواند بگیرد، ایده به شرکت ها می دهد که چگونه محصولات بیشتر / جدید، قیمت ها و تغییر قیمت محصولات، قیمتی که در آن پیشنهاد برای مزایده شروع می شود، زمان فروش، و زمان تبلیغات را تغییر دهد. این قیمت گذاری انعطاف پذیر افزایش فروش محصول شرکت را باعث شده و انگیزه مصرف کنندگان برای انجام خرید و خرید دوباره را ایجاد می نماید(جارونپا و تاد، ١٩٩۶و١٩٩۷).
- چن و گیلنسون و شرل در کتابی با عنوان «چشم انداز پذیرش توسعه تکنولوژی»از پذیرش تکنولوژی، بر استفاده از باورهای افراد مانند سودمندی و سهولت استفاده از آن برای پیش بینی میزانی که مصرف کنندگان، آنلاین خرید می کنند، متمرکز شده اند. به عنوان مثال، یک مصرف کننده ممکن است علاقه مند به شکلاتی با نام تجاری خاص باشد اما در آن زمان بدلیل قیمت توانایی خرید آنرا نداشته باشد، به محض کاهش قیمت ها با حراج، فروش، یا تبلیغ، همان مصرف کننده به مقدار نیازش خواهد خرید. چون قیمت انعطاف پذیر شده است. بیشتر از آن، رفتار آنلاین مصرف کننده نیز می تواند به عنوان مفهومی که چگونه مصرف کنندگان، درآمد به خرید محصولات آنلاین تخصیص می دهند، دیده شود. این مفهوم توضیح می دهد که چگونه مصرف کنندگان، ترکیبی از محصول با توجه به بودجه و درآمد محدود انتخاب می کنند که رضایت حداکثری آنها را بدست می دهد. بنابراین، برترین هدف هر گونه تلاش برای متمایل کردن مصرف کننده، باید شامل به حداکثر رساندن احساسات هر مصرف کننده در مورد قیمت و رضایت دیگر باشد. برای تاثیر بیشتر، انعطاف پذیری قیمت را با کلمات خود به عنوان تنظیم قیمت توضیح می دهد، که مقدار زیادی از محصولات قابل دسترس را دربرمی گیرد تا مصرف کننده را تحریک به ارزیابی تقاضاهایشان کند و انتخاب خرید صورت گیرد. به این معنا قیمت محصولات برای مشتریان انفرادی تنظیم می شود، و به آنها این فرصت را می دهد تا در نقطه خرید آنچه را که می توانند بخرند، بگیرند. شرکتهایی مانند آمازون، ای بی ام، یاهو یک یا دو مورد از این مکانیزم قیمت گذاری انعطاف پذیر را استفاده می کنند اگر همه را بکار نبرند(چن و گیلنسون و شرل، ۲٠٠٢).
فصل سوّم
مواد و روشها
مقدمه
این فصل به روش تحقیق اختصاص دارد. در این فصل به روش انجام پژوهش، ابزار جمع آوری اطلاعات، جامعه آماری، شیوه نمونه گیری، اندازه نمونه، قلمرو تحقیق، مقیاس داده ها، واحد تجزیه و تحلیل و اندازه گیری، نوع پرسش نامه مورد استفاده و اقدامات عملیاتی که جهت پیمودن پژوهش صورت گرفته است، پرداخته شده است. در انتهای این فصل به توضیح روش آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها و نحوه بررسی روایی و پایایی پرداخته شده است.
۳-۱-روش پژوهش
انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف ها، ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که پژوهشگر مشخص نماید با چه روش و شیوه هایی می تواند دقیق تر و منظم تر به پاسخ هایی برای پرسشهای تحقیق دست یابد.پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی میباشد و روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است.که در رابطه با یک موضوع خاص دیدگاه و نظر افراد را جویا شده، سپس آن ها را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار می دهد. از نظر ماهیت و روش انجام، تحقیق حاضر جزوه تحقیقات همبستگی می باشد.
۳-۲- جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق مشتریانی هستند که اقدام به خرید آنلاین می کنند. و جامعه مورد نظر نامحدود می باشد.
۳-۳-شیوه نمونه گیری واندازه نمونه
روش نمونه گیری بصورت خوشه ای تصادفی می باشد. در این تحقیق از آنجائیکه جامعه مورد نظر نامحدود می باشد ، براساس صنایع مختلف در حوزه فروش آنلاین برخی از صنایع را بعنوان نمونه مطابق جدول زیر انتخاب نموده ایم که از ۳۶۵ عدد پرسشنامه الکترونیکی در کل پرسشنامه ۳۰۰ نفر کامل و قابل قبول بوده است.
جدول ۳-۱- تعیین حجم نمونه
ردیف | خوشه ها | تعداد نمونه |
۱ | صنایع الکترونیک | ۶۰ |
۲ | صنایع شیمیایی | ۳۰ |
۳ | منسوجات | ۴۰ |