۴
صنایع آموزشی
۷۰
۵
لوازم خانگی
۶۰
۶
صنایع دستی
۴۰
۳-۴- روش گردآوری اطلاعات
برای گردآوری اطلاعات در مرحله اول تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده شده است و در مرحله بعد برای گردآوری داده ها از روش میدانی با ابزار پرسشنامه استفاده شده است. یعنی بررسی جامعی در اسناد و منابع کتابخانهای نظیر کتابها، پایاننامهها، گزارش طرحها و پروژهها، ژورنالها و مجلات علمی و پژوهشی صورت گرفته، سپس برای کسب اطلاعات جدید و گسترده، یافتههای پژوهشی، مقالات علمی در سایر کشورها از منابع الکترونیکی (اینترنت) استفاده شده است. در این تحقیق از پرسشنامهای الکترونیکی که توسط پژوهشگر و با همکاری و مشاورت اساتید راهنما و مشاور و متخصصان مربوطه تهیه شده بود برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته و پس از جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل وارد نرم افزار شده است.
۳-۵-ابزار جمع آوری اطلاعات
برای گردآوری اطلاعات از دو نوع پرسشنامه استفاده شده است: که به صورت مقیاس ۵ درجه ای لیکرت طرح ریزی گردید.
۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این پژوهش داده ها از طریق پرسشنامه الکترونیکی جمع آوری می شودسپس از طریق آمار توصیفی و استنباطی به توصیف داده های تحقیق پرداخته می شودواز روش آزمون تی استیودنت و برای آزمون فرضیه های آماری از تحلیل همبستگی از نوع پیرسون و برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و نرم افزار spssاستفاده خواهد شد.ونیز در صورت امکان از روشها و ابزار دیگر استفاده خواهد شد.
۳-۷- روائی و پایایی پرسشنامه
روائی (اعتبار) پرسشنامه
مقصود از روائی (اعتبار) آن است که به وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد (مارک، ۱۹۹۵)[۱۱].
اعتبار روایی در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق بر می گردد. روایی به شکل های مختلف طبقه بندی کرده اند که به تعدادی از آن اشاره خواهد شد: ۱- روایی محتوایی، ۲- روایی نمادی (ظاهری)، ۳- روایی مربوط به ملاک، ۴- روایی متضمن پیش بینی، ۵- روایی سازه، ۶- روایی همگرا، ۷- روایی متمایز کننده (خاکی، ۱۳۸۹).
برای تعیین اعتبار محتوایی پس از تنظیم و طراحی گویه های لازم برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش، پژوهشگر پرسشنامه را به اساتید راهنما، مشاور و چند تن از متخصصان نشان داده، انان نیز پس از بررسی و مطابقت سوالات با متغیرهای اندازه گیری شده نظرات خود را اعلام کرده اند، محقق نیز پس از اعمال نمودن تغییرات لازم برای بالابردن اعتبار صوری وسیله اندازه گیری، اقدام به تنظیم پرسشنامه نهایی می نماید.
در این تحقیق سعی شده است که با شناخت ماهیت موضوع و نوع کار از یک سو و رعایت روحیه و تمایلات پاسخ دهندگان از سوی دیگر و همچنین دقت در طراحی سوالات پرسشنامه و نیز دقت در پالایش اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آن ها، روایی بیشتری به ابزار تحقیق دهد. در این راستا با عنایت و مساعدت کاملاً صمیمانه استاد راهنما و مشاور و اساتید دیگر، به ویژه استاد راهنما که بزرگواری کردند پرسشنامه اصلی تهیه ومورد استفاده قرار گرفت.
۳-۸- پایایی پرسشنامه
پایایی[۱۲] که واژه هایی مانند قابلیت اعتماد ، ثبات و اعتبار برای آن به کار برده میشود، یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری (پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمون های علوم اجتماعی) است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. ضریب پایایی نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می سنجد. برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده میشود.
یکی از روش های محاسبه پایایی استفاده از فرمول کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه ها یا آزمونهایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند بکار می رود. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف اختیار کند.
۳-۲- جدول آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق
متغیر
آلفای کرونباخ
رفتار خرید
۸۸/۰
انگیزه خرید
۸۵/۰
خرید مشتریان آنلاین