با توجه به نتایج بدست آمده از بررسی مبانی نظری و مرور مطالعات پیشین (پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده) و مصاحبه با صاحب نظران ۴۱ مؤلفه شناسایی گردید. البته اولویت این مؤلفه ها متفاوت است به طوری که مطابق نتایج آزمون فریدمن مؤلفه های احداث زیرساختهای بهداشتی در شهرها و روستاهای استان، وجود امنیت عمومی در منطقه و بهبود وضعیت جادهها و فرودگاهها در استان بیشترین اولویت را بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازنداران دارد و همچنین از نظر پاسخگویان کمترین اولویت را بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازنداران، مؤلفه های تأسیس دفاتر خدمات مسافرتی در مراکز شهرستان، اختصاص فضا و مکان کافی در منطقه برای ایحاد کسب و کارهای مرتبط با تعاونیهای گردشگری و میزان ریسک پذیری اعضای تعاونی دارد. همانطور مشاهده شد در این تحقیق مطابق با مبانی نظری و نتایج تحقیقات داخلی و خارجی مرور شده در بخش ادبیات تحقیق و همچنین استفاده از نظر صاحب نظران و خبرگان موضوع از طریق مصاحبه مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری در شش دسته عامل نهادی و محیطی، عامل سیاستها و رویههای قانونی، عامل اقتصادی، عامل اجتماعی و فرهنگی، عامل زیرساختها و عامل ویژگیهای فردی (ویژگیهای کارآفرینان)شناسایی گردید. در ادامه در این تحقیق به منظور بررسی نظر پاسخگویان در خصوص ارتباط مؤلفه های تشریح کننده عوامل شناسایی شده، پس از جمع آوری داده ها حاصل از پرسشگری اقدام به تجزیه و تحلیل این داده ها گردید و از آزمون t تک نمونه ای و فریدمن استفاده شد. با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده های تحقیق ۳۴ مؤلفه از ۴۱ مؤلفه شناسایی شده در شش عامل اصلی بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازنداران ارتباط دارد. سپس با بهره گرفتن از نتایج آزمون فریدمن اولویت بندی شش عامل اصلی انجام شد و عامل زیرساخت ها اولویت اول عامل اقتصادی اولویت دوم عامل فرهنگی اجتماعی اولویت سوم عامل سیاست ها و رویه های قانونی اولویت چهارم عامل ویژگی های فردی اولویت پنجم و عامل نهادی و محیطی اولویت ششم می باشد.
فصل پنجم
بحث و
نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه
همانطور که مشاهده نمودیم در فصل اول، کلیات پژوهش شامل شرح موضوع و زمینه پژوهش، پرسشهایی که محقق در جستجوی پاسخ به آنهاست، اهداف و سابقه پژوهش، کاربردها و مزایایی حاصل از پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. فصل دوم بررسی ادبیات موضوع میباشد که در این فصل به مبانی نظری متغیرهای پژوهش و رابطه آنها و همچنین مطالعات پیشین در خصوص آنها پرداخته شد. در فصل سوم روش انجام پژوهش و طراحی پرسشنامه عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری ارائه شد. در فصل چهارم، تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزارهای آماری اکسل و spss19 و بوسیله آزمونهای t تک نمونه ای و فریدمن انجام شده است. مطالب این فصل به نتایج و یافتههای پژوهش و بحث و نتیجه گیری برای توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازندران و مقایسه دستاوردهای تحقیق با مطالعات مشابه اختصاص یافته است.
۵-۲- نتایج و دستاوردهای پژوهش
استان مازندران، مانند اغلب نواحی کشور، از امتیازات و جاذبههای ویژهای در جذب و جلب جهانگردان در سطح ملی و جهانی بهرمند است. ولی امروزه، به علت نوپایی این صنعت و عدم آمادگیهای لازم در استان استفاده چندانی از امکانات و داده های طبیعی آن نمی شود. لازمه پیشرفت در صنعت توریسم، برنامه ریزی اصولی، بنیادین و دراز مدت در جهت پیشبرد اهداف توسعه جهانگردی در استان است. همچنین با توجه به سابقه فرهنگی امر تعاون در استان مازندران و گرایش به سوی همکاری عمومی، که ریشه در منش ملی مردم این منطقه دارد، بستر مناسبی جهت فعالیتهای گوناگون اقتصادی به صورت تعاونی فراهم است. توجه به نیروی انسانی شاغل و غیر شاغل و جویای کار و بررسی وضعیت سنی و تحصیلی آنها، ضرورت یک حرکت گسترده به سوی فعالیتهای تعاونی را محسوس کرده است.
با توجه به موارد مذکور در این پژوهش تلاش گردید تا در مطالعات کتابخانهای و میدانی انجام شده عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری در استان مازندران شناسایی شود. با توجه به یافتههای بدست آمده از این پژوهش و مطالعات داخلی و خارجی در زمینه توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری نتایج و یافتههای این پژوهش در پاسخ به سئوالات زیر ارائه می شود:
۱٫وضعیت مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری چه میباشد؟
۲٫وضعیت عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری چه می باشد؟
۳٫رتبه بندی (اولویت بندی) عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی تعاونیهای گردشگری چه میباشد؟
۵-۲-۱- پاسخ به سئوال اول تحقیق
سئوال اول تحقیق عبارت بود از : وضعیت مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری چه می باشد؟
مطابق با نتایح بدست آمده از بررسی مبانی نظری و مطالعات پیشین (پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده) و مصاحبه با صاحب نظران، برای شش عامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری ۴۱ مؤلفه به شرح جدول ۱-۵ شناسایی گردید:
جدول ۵-۱- مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری
عوامل | مؤلفه های مرتبط با هر عامل |
محیطی و نهادی | تقویت ارتباط بین تعاونی گردشگری کشور با سازمان جهانی گردشگری جهت اخذ کمک های فنی، ارتباطات و اطلاعات، اخذ وام و اعتبار، تبادل آمار و فعالیت های تبلیغاتی، تقویت ارتباط بین تعاونیهای گردشگردی کشور با اتحادیه اکو و اهمیت ایجاد همکاریهای منطقهای، اخذ کمکهای اطلاعاتی، آموزش، کسب و تجربیات ، حضور قوی و مؤثر وزرات تعاون در تشکیل تعاونیهای گردشگری جهت تأمین مالی، اداره و برنامه ریزی در سالهای اولیه و کاهش حضور آن در طول زمان و واگذاری سهام به مردم منطقه، انجام تحقیقات توسعه گردشگری و ارائه آموزش جهت آشنایی با اهمیت توسعه گردشگری، راه اندازی و اداره کسب و کار گردشگری. ایجاد مراکز راهنمایی و مشاوره در کسب و کار گردشگری، معرفی صاحبان کسب و کار موفق در گردشگری |
سیاستها و رویههای قانونی |
تدوین ضوابط مشخص جهت ایجاد همکاریهای رسمی بین تعاونیهای گردشگری و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اصلاح و تغییر برخی قوانین محدود کننده در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به عنوان موانعی در تشکیل تعاونیهای گردشگری عمل می کند، از قبیل شروط ارائه مجوزهای فعالیت در عرصه های تورگردانی و اقامتی و همچنین نبود ضوابط مشخص برای حضور تعاونی های گردشگری در عرصه هایی غیر از اقامتی، سیاحتی و پذیرایی، واگذاری اداره جاذبه تاریخی ، باستانی، فرهنگی، اکوتوریستی (از قبیل جنگل ها، چشمه های آب معدنی، حیات وحش) به تعاونی گردشگری از طریق مشارکت اهالی منطقه، کسبه و تجار محل و نهادهای عمومی غیر دولتی منطقه از طریق شهرداری، ایحاد اولویت برای دولت جهت توسعه گردشگری در استانها ، تعریف و ارائه استانداردهایی برای ارائه خدمات و اطلاع رسانی به کارآفرینان در مورد قوانین تسهیل کننده و گنجاندن درس تعاونی های گردشگری در سرفصل های درسی دوره های کارشناسی مرتبط با رشته های کارآفرینی |
اقتصادی | افزایش سرمایه صندوق تعاون جهت تأمین مالی تعاونیها ، سرمایه گذاری افراد غیر بومی در بخش گردشگری، کمک به ایجاد استراتژی بهینه برای قیمت گذاری هتلها و سایر خدمات، تسهیلات و کمکهای مالی و حمایتهای مشاورهای بانکها و مؤسسات مالی، ارائه یارانه برای تأمین نیروی کار، خرید یا اجاره زمین و خرید لوزام و تجهیزات ،ایجاد تسهیلات بیشتر توسط سازمان گردشگری برای شرکت تعاونیهای گردشگری در نمایشگاه بین المللی، اعمال قوانین معافیتهای مالیاتی در سالهای اولیه فعالیت و همچنین تعاونیهای گردشگری با نقدینگی اندک، در اختیار گذاشتن وامها کم بهره و بلند مدت، معافیتهای مالیاتی و ارائه سوبسید و کاهش نرخ بهره و تورم |
فرهنگی- اجتماعی | مهم بودن توسعه گردشگری از نظر اهالی منطقه، مهم بودن توسعه گردشگری از نظر افراد تصمیمگیرنده در منطقه، وجود امنیت عمومی در منطقه و محترم بودن کارآفرینان (صاحبان کسب و کارهای جدید) تعاونیهای گردشگری در منطقه. |
زیر ساختی | اختصاص فضا و مکان کافی در منطقه برای ایحاد کسب و کارهای مرتبط با تعاونیهای گردشگری ، بهبود وضعیت جاده ها و فرودگاهها ، احداث زیرساختهای بهداشتی در شهرها و روستاها، احداث مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی در مسیرهای اصلی شهرستانها، تأسیس دفاتر خدمات مسافرتی در مراکز شهرستان و برخورداری مناطق گردشگری از نیروی متخصص لازم ( اجرایی و مدیریتی) برای انجام برنامه های مرتبط با گردشگری |
ویژگی های فردی | میزان تجربه کاری اعضای تعاونی در گردشگری، توان اعضای تعاونی در آگاه سازی مردم محلی و ارائه اطلاعات و آموزشهای لازم به آنها جهت تعاملات سازنده با گردشگرها ، توان اعضای تعاونی در تقویت آداب و رسوم و صنایع محلی با هدف کاهش آثار و پیامدهای نامطلوب ناشی از رواج گردشگری ، توان اعضای تعاونی در آموزش و توجیه مردم محلی در جهت استقبال و رغبت به پذیرش گردشگران و آشنایی کامل اعضای تعاونی با جاذبههای گردشگری منطقه، میل به استقلال و خود اشتغالی اعضای تعاونی و میزان ریسک پذیری اعضای تعاونی |