بدین منظور برای تعیین تعداد نمونه برای متغیرهای دستهبندی شده از فورمول کوکران (۱۹۷۷) استفاده می شود (جیمز بالت و دیگران، ۲۰۰۱).
Z0.251.96 که نشان دهنده سطح اطمینان میباشد
بالت پیشنهاد می کند که برای بدست آوردن انحراف استاندارد به دلیل آن که در آزمون از طیف لیکرت ۵ گزینهای استفاده شده است و انحراف استاندارد آن ۴ است (از هر طرف میانگین ۲) از فرمول زیر برای محاسبه آن استفاده می شود.
و d خطای آزمون برای تخمین بدست آمده میباشد که از فرمول زیر استفاده می شود.
(تعداد گزینه های آزمون × حاشیه خطای قابل قبول)
۳-۴-۳- روش و طرح نمونه گیری
روش و طرح نمونه گیری این پژوهش از نوع نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده میباشد. طبقه بندی هتلها در سه دسته ۳، ۴ و ۵ ستاره و در هر طبقه به مقدار متناسب نمونه تصادفی اخذ خواهد شد. به دلیل آنکه تعداد هتلهای ۳ ستاره شهر اصفهان ۱۰ هتل، هتلهای ۴ ستاره، ۴ هتل و ۱ هتل ۵ ستاره بوده؛ در نتیجه در این پژوهش ۵ هتل از هتلهای ۳ ستاره، ۲ هتل از هتلهای ۴ ستاره و ۱ هتل از هتل ۵ ستاره به صورت قرعه کشی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
در نتیجه ۶۲٫۵% پرسشنامه ها ( ۱۸۷ پرسشنامه) در هتلهای ۳ستاره و ۲۵% پرسشنامه ها( ۷۵ پرسشنامه) در هتلهای ۴ ستاره و ۱۲٫۵% پرسشنامه ها ( ۳۸ پرسشنامه) در هتل ۵ ستاره توزیع گردید.
تعداد نمونه این پژوهش با توجه به فرمول ۲۶۶ بدست آمد، بنابراین، ۲۶۶ پرسشنامه در هتلهای ۳، ۴ و ۵ ستاره شهر اصفهان توزیع شد. تعداد پرسشنامه های جمعآوری شده از تمامی هتلها ۲۱۸ پرسشنامه بوده است.
۳-۵- نرخ پاسخدهی
درصد افرادی که پیمایش را تکمیل می کنند و آن را مسترد میدارند، نرخ پاسخدهی نامیده میشوند. قاعده کلی که هم ساده است و هم در عین حال ضروری آن است که، هر چه نرخ پاسخدهی بالاتر باشد، کیفیت پیمایش بهتر و بالاتر است.
نرخ پاسخدهی از طریق نسبت زیر محاسبه می شود:
اگرچه یک عدد خاص وجود ندارد که بر اساس آن بتوان یک نرخ پاسخدهی را خوب نامید اما پیمایش باید نرخ پاسخدهی حداقل ۵۰% داشته باشد (حدادیان،۱۳۹۰).
جدول ۳- ۱: نرخ پاسخدهی پرسشنامه ها
مخاطبان | تعداد پرسشنامه های توزیع شده | تعداد پرسشنامه های جمع آوری شده | نرخ پاسخدهی |
مشتریان هتلهای ۵ ستاره | ۳۳ | ۲۵ | ۷۵/۷۵% |