استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در راستای توزیع سبز برای عرضه کالای شبز
بر اساس نتایج به دست آمده از فرضیه ۲ پژوهش پیشنهاد می شود:
افزایش کانالهای تبلیغات دهان به دهان برند بیستون با بهره گرفتن از راهکارهای زیر:
فراهم کردن امکان تبلیغات دهان به دهان برای مصرف کنندگان به شیوه هایی مانند کامنت یا ارائه نظر در وب سایت شرکت
ارائه تبلیغات آگاه کننده از طریق کاتالوگ و بنرهای خیابانی
انتشار تبلیغات دهان به دهان از طریق نصب تابلوها در فروشگاهها
انتشار تبلیغات دهان به دهان از طریق سیستم پیام کوتاه(پیامک).
استفاده از منابع معتبر برای تبلیغات دهان به دهان با راهکارهای زیر:
استفاده از رهبران عقیده مشهور و صاحب نفوذ برای تبلیغات برند بیستون
مدیریت و هدایت جریان انتشار تبلیغات دهان به دهان در فروشگاههای بزرگ و سوپرمارکتها
برگزاری قرعه کشی در میان مشتریان و اهدا محصولات رایگان به مشتریان برنده
ثبت اطلاعات مشتریان و مطلع نمودن آنها از محصولات جدید
با توجه به فرضیات سوم تا ششم که محصول، قیمت، ترفیع و توزیع سبز از طریق تبلیغات دهان به دهان باعث افزایش ارزش برند شرکت میشوند موارد زیر پیشنهاد می شود:
از مشتریان در خصوص قیمتها نظر خواهی و در صورت امکان اصلاح شود
کیفیت ارئه خدمات محصول سبز بر اساس نظرات مشتریان تغییر یابد
در صورت امکان تخفیفات با نظر مشتریان اجرا شود.
استفاده بیشتر از تبلیغات آگاهی دهند تلویزیونی و ترفیع محصول سبز
استفاده از رهنمودهای ایزو ۱۴۰۰۰ و ایزوهای زیست محیطی دیگر
توجه ویژه به اهمیت و مسائل زیست محیطی و بیان اقدامات و فعالیتهای که در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش تاثیرات منفی بر روی آن انجام دادهاند به اطلاع مصرف کنندگان برسانند.
استفاده از ناوگان حمل و نقل مدرن و دوستار محیط زیست در توزیع محصولات
بیلبوردهای تبلیغاتی، بروشورها و تامین کنندهها می تواند ابزار موثری در ایجاد ارزش ویژه برند باشند. یکی از مهمترین کانالهای ارتباطی که تحت کنترل غیر مستقیم شرکت قرار دارد ارتباطات دهان به دهان است که شرکت با برنامه ریزی صحیح و سرمایه گذاری برای ایجاد رضایت مشتریان می تواند در ایجاد تبلیغات دهان به دهان مثبت نقش زیادی داشته باشد.
۵-۴ پیشنهادات برای تحقیقات آتی
محققین آینده میتوانند به مقایسه مدل ساختاری تحقیق حاضر در سایر سازمانها به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت آن تا بدین طریق گامی در جهت بهبود یا اصلاح مدل برای دسیابی به یک مدل مناسب با بافت جامعه بومی دست یابند.
بررسی اثرات ابعاد هر یک از آمیخته بازاریابی سبز بطور جداگانه بر ارزش ویژه برند با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی دیگر
در تحقیقات آتی جمعآوری اطلاعات مورد نظر به صورت سری زمانی باشد، نه از یک مقطع زمانی تا نتایج بهتری حاصل شود.
رتبه بندی ابعاد آمیخته بازاریابی سبز بر ارزش ویژه برند
بررسی و سنجش این موضوع در دیگر حوزه های کسبوکار
بررسی سنجش این موضوع از دیدگاه خریداران عمده(خرده نمایندگیها خرید و عاملین فروش)
۵-۵ موانع پژوهش
پژوهش حاضر با مانع خاصی روبرو نبوده و آنچه دیده شده است از جمله موانع ذاتی است که در تمام پژوهش هایی که صورت میگیرد وجود دارد، مجموعه شرایط و موانعی که خارج از کنترل محقق میباشد ولی بطور بالقوه می تواند نتایج تحقیق را تحت تأثیر قرار دهد که از آن جمله میتوان به عدم همکاری برخی پاسخ دهندگان جهت قراردادن اطلاعات در اختیار پژوهشگر، و عدم پاسخگویی یا مطالعه دقیق سؤالات پرسشنامه به طور کامل و یا عدم برگشت تعدادی از آن ها اشاره نمود که منجر به تحلیلی غیر واقع بینانه از وضعیت موجود شرکتها خواهد شد.
۵-۶ خلاصه فصل
این فصل از پژوهش، به نتیجه گیری و پیشنهادات اختصاص یافته بود. ابتدا نتایج به دست آمده برای هر یک از فرضیه ها تشریح شد و نتایج حاصل از تحلیل مسیر حاکی از این بود هر ۶ فرضیه مورد تأیید قرار گرفت. محدودیتهای تحقیق مورد کنکاش قرار گرفت و در نهایت با پیشنهاداتی در جهت بهبود آمیخته بازاریابی سبز و تبلیغات دهان به دهان و ارزش ویژه برند شرکت لبنی بیستون و همچنین پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شد.
منابع و ماخذ
منابع فارسی :
الوانی، سید مهدی و قاسمی، احمدرضا. (۱۳۷۷). مدیریت و مسئولیتهای اجتماعی سازمان، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
آشتیانی، غفار پیمان. (۱۳۸۴). تبلیغات شفاهی پارادایم هزاره سوم، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۶۶٫
باغبان، علی و موسوی، سیدعباس. (۱۳۸۳). “ارزش نام تجاری “،ماهنامه تدبیر، شماره ۱۴۹، مهرماه ۱۳۸۳، ص۱٫
بلوریان تهرانی، م. (۱۳۷۶). بازاریابی و مدیریت بازار، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول.
پایگاه اینترنتی مجله برند www.brandmagazine.ir
تقیزاده، سحر. (۱۳۹۰). رابطه بین ابعاد ارزش ویژه برند و نیات رفتاری مشتریان(مورد بیمه ایران). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
جلیلوند، م. و ابراهیمی، ا. (۱۳۹۰). تؤثیر ارتباطات دهان به دهان بر خرید خودروهای داخلی(مطالعه موردی خودروی سمن شرکت ایران خودرو)، نشریه مدیریت بازرگانی، ۳(۹)، صص ۷۰-۵۷٫
حافظ نیا، محمدرضا. (۱۳۸۳). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
حکیم آرا، محمدعلی. (۱۳۸۴). ارتباطات متقاعدگرانه و تبلیغ، تهران:
سازمان مطالعات کتب علوم انسانی، سمت.
خورشیدی، غ. و مقدمی، ص. (۱۳۸۲). تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی، فصلنامه پژوهشنامه بازارگانی، شماره ۲۸، ۱۶۳-۱۴۱٫
خاکی، غلامرضا. (۱۳۸۸). روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.
داودی، علی. (۱۳۸۹). ارائه مدلی برای اندازه گیری تداعیهای برند در صنایع مختلف، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
دعایی، حسن؛ فتحی، ع. و شیخیان، ع (۱۳۸۵). بازاریابی سبز راهی به سوی رقابت پایدار، تدبیر، شماره ۱۷۳، ۲۰-۲۵٫
رادمهر، ر.، رضائی دولت آبادی، ح. و شالی کار، م. (۱۳۹۰). بررسی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در مدیریت گردشگری، اولین همایش بین المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار.
رنجبر، ب. (۱۳۸۹). بررسی تاثیر ارزشهای محیطی و سبک زندگی به عنوان عوامل تعیین کننده رفتار الکولوژیک مصرف کننده، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد اسلامی واحد قزوین.
روستا، ا. (۱۳۸۷). همایش رویکردهای نوین موفقیت پایدار در سازمان، تدبیر، شماره ۲۰۲، ۷۶-۸۳٫
سنجری، احمدرضا. (۱۳۸۸). روشهای تحقیق در مدیریت. تهران: مهرگان قلم.
سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (۱۳۹۰). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه.
طرح های پژوهشی دانشگاه ها درباره بررسی اثرات آمیخته بازاریابی سبز بر ارزش ویژه ...