۱۲-۷
امکان ایجاد نمودارها و گزارشهای عادی داده های فرایند بدون نیاز به کدنویسی
۱۲-۸
قابلیت آرشیو نمودن داده های منتج از اجرای فرآیندها در زمانهای گذشته، مجزا از داده های جاری
۱۲-۹
قابلیت ذخیرهسازی رخدادهای گردش کار مانند شروع، پایان، نقطه توقف، آغاز مجدد، ایست، صرف نظر، انتقال، خطا به همراه مهر زمانی برای رخداد در لاگ فایلها
۱۲-۱۰
آرشیو ضمائم موجود در گردش کار به همراه اقلام کاری مرتبط
۱۲-۱۱
قابلیت استفاده از ابزارهای گزارشگیری استاندارد مانند کریستال ریپورت و سرویس گزارشساز SQL server برای گزارشسازی روی داده های ایجاد شده هنگام اجرای فرایند
۱۲-۱۲
امکان ارتباط ( دریافت و ارسال اسناد و مدیا) از سامانهی مدیریت مستندات
۱۲-۱۳
انواع چارتها و گزارشهای اضافه بر سازمان مانند گزارشهای مدیریتی شامل گزارشها و نمودارهای آماری عملکرد کاربران، درصد تکمیل گردش کار، وضعیت قلم کاری، زمان لازم برای تکمیل هر مرحله کاری در یک گردش کار و …
۳-۲-۱۳- قواعد کسب وکار:
قوانین کسبوکار، سیاستها و روشهایی هستند، که نقاط تصمیم گیری در یک فرایند کسبوکار را خودکار میسازند. منشاء قوانین کسبوکار از منطق برنامه های کاربردی مانندERP میباشد، به همین دلیل دسترسی و تغییر در قوانین دشوار است، چرا که مدیران کسبوکار مسئول ایجاد قوانین هستند و بدون صرف وقت و حمایت از جانب بخش فنآوری اطلاعات امکان پذیر نمی باشد. بخش مهم مدیریت فرایند کسبوکار قوانینی هستند که از کدنویسی برنامه، خارج میشوند و به طور جداگانه در موتورهای قواعد مدیریت با بهره گرفتن از رابطهایی که به مدیران کسبوکار دسترسی دارند، ابلاغ میگردند و امکان هرگونه تصمیم گیری و پردازش را برای فرآیندها و فرمها،امکان پذیر خواهند کرد. فنآوری BPM ، باعث استفادهی گسترده از قوانین کسبوکار می شود. چابکی قوانین، کاربران را قادر میسازد به رویدادها و تغییرات در محیط کسبوکار بدون طراحی و مدلسازی مجدد وبدون تکرار در استقرار پایهای سیستم در سازمان واکنش نشان دهند. موتورهای قوانین کسبوکار دارای رابط بصری و روشهایی برای طراحی قوانین، از جمله جداول ساده، نمودار جریانهای گرافیکی و درختهای پیچیده تصمیم گیری میباشد. قوانین میتوانند در هر تعداد از فرآیندهای کسبوکار استفاده شوند]۴۵[.
۳-۲-۱۳-۱- موتور قوانین کسبوکار[۵۱]:
موتور قوانین کسبوکار، ابزاری برای ایجاد و پیاده سازی قوانین میباشد که باعث ایجاد چابکی در سازمان شده و انعطافپذیری در کسبوکار را به وجود می آورد. امروزه BRE ها توانایی یک تحلیلگر کسبوکار را در جهت تغییرات سریع فرآیندها افزایش می دهند. قوانین کسبوکار به بخش فنآوری اطلاعات در سازمان جهت بررسی، توسعه مشخصات فنی، ویرایش، برنامه ریزی، توسعه، تست و پس از آن پیادهسازی ارجاع داده می شود که مبتنی بر آنالیز تحلیلگران کسبوکار میباشد.
۳-۲-۱۳-۲- مزایای موتور قواعد کسبوکار ]۴۲[:
قابلیت خودکارسازی کارها که منجر به بهبود کیفیت و کاهش هزینهها و کاهش زمان انجام کار می شود.
موتورهای جستوجو این اطمینان را حاصل می کنند که محاسبات پیچیده، به طور مداوم و سریع انجام میشوند.
زمان توسعه را برای برنامه های جدید و یا نگهداری برنامه های موجود، کاهش میدهد؛ چرا که قابلیت تنظیم دارد و نیازی به کدگذاری و برنامهنویسی فرآیندهای جداگانه نیست.
امکان تست و مدیریت قوانین کسبوکار قبل از ایجاد هرگونه تغییر وجود دارد، که در نتیجه باعث کیفیت بهتر و کاهش هزینهها می شود.
قابلیت تعریف، مدیریت و کنترل قوانین کسبوکار برای کاهش وابستگی به واحد فنآوری اطلاعات را دارا است.
در جدول ۳-۱۳ شاخص های قواعد کسبوکار نشان داده شده است:
جدول ۳-۱۳ شاخص های قواعد کسب وکار
۱۳
قواعد کسبوکار
۱۳-۱
پشتیبانی از تغییر قوانین کسبوکار