۲ـ راهاندازی دفاتر اطلاع رسانی در کشور های جهان.
این دفاتر با شبکههای تلویزیونی، شرکتهای توریستی در ارتباط هستند و به اطلاعرسانی در قالب بستهها و CDهای معرفی ایران میپردازند.
۳ـ تورهای آشناسازی خبرنگاران خارجی از کشورهای هدف.
در این بخش با همکاری وزارت امور خارجه و از طریق سفارت ایران در کشورهای هدف خبرنگاران روزنامهها و شبکههای مطرح این کشورها به ایران دعوت شده با جاذبههای فرهنگی، طبیعی، تاریخی، اقتصادی و… ایران آشنا میشوند. و به تهیهی گزارش در مورد ایران پرداخته در شبکهها و روزنامههای خود آنها را پخش مینمایند. این کار تأثیر بسیاری در ایجاد نگرش مثبت نسبت به ایران در اذهان جهانیان دارد.
۴ـ ایجاد سایت جامع گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (Tourism.ir) که به معرفی و اطلاعرسانی جاذبهها و امکانات موجود برای سفر به ایران میپردازد.
لازم به ذکر است که تعداد زیادی سایتهای خصوصی در این عرصه فعال هستند اما سازمان همین یک سایت را دارد.
۵ـ پخش تیزرهای تبلیغاتی از شبکههای ماهوارهای مانند شبکهی الجزیره العربیه البته امسال سازمان از Press TV و جام جم بیشتر استفاده نموده است. امسال با شبکهPress TV تفاهمنامهای در مورد ۵۶۰ نمونه معرفی ایران امضاء شده است. متأسفانه ایران در شبکههای پریبننده تبلیغات ندارد دراین تیزر ما صنایع دستی، فرهنگ ایران، چشماندازهای طبیعی و… نمایش داده میشود.
۶ـ برگزاری expoها در حوزهی برونمرزی مانندexpo در چین که شش ماه به طول انجامید. این بخش در جذب گردشگر بسیار اثرگذار است.
۷ـ همکاری با وزارت امور خارجه برای جذب گردشگر:
به تازگی با پیشنهاد سازمان گردشگری، یک رایزن گردشگری از سوی وزارت اممور خارجه در کشورهای هدف گردشگری به تبلیغ، بازاریابی و اطلاعرسانی در مورد ایران میپردازد.سازمان گردشگری، بستهها، CD، پوستر، بروشور و سایر اقلام تبلیغاتی را که به ۲۱ زبان زندهی دنیا ترجمه شدهاند را در اختیار وزارت امور خارجه و رایزن گردشگری قرار داده است.و همچنین برگزاری جشنهای روز ملی ایران، پیروزی انقلاب اسلامی، اعیاد مذهبی با همکاری وزارت امور خارجه یکی دیگر از زمینههای تبلیغات به شمار میآید.
۸ـ همکاری با سایر وزارتخانهها و سازمانها.
در این حوزه و در تعامل با وزارتخانهها وسازمانها، ترتیبی داده شده که مهمانهای خارجی در حاشیهی اجلاسها،… از جاذبههای بیبدیل ایران نیز دیدن کنند.
۹ـ همچنین سازمان گردشگری در حاشیهی همایش ایرانیان خارج از کشور، در حوزهی مدارس و دفاتر دانشجویی خارج از کشور، مراکز علمی ایرانشناسی در کشورها با ارسال بستههای حاوی اطلاعات در مورد ایران، پوسترها، بروشورها، از این امکانات برای تبلیغ، ایجادنگرش مثبت نسبت به ایران و جذب گردشگر سود میبرد.
۱۰ـ یکی دیگر از اقدامات سازمان همکاری تنگاتنگی است که با سازمان حج و زیارت به طور خاص دارد. ایام حج زمان مناسبی است برای جذب گردشگر بخصوص گردشگران مذهبی که به شوق زیارت از اماکن مقدسهی ما به ایران میآیند. سازمان در راستای این هدف با تهیهی اقلام مطبوعاتی و هدیه به زائرین خانهی خدا از این موقعیت به نفع صنعت گردشگری و توریسم مذهبی و فرهنگی ایران بهره میبرد.
۱۱ـ تبلیغات محیطی.
هماکنون جای تبلیغات محیطی در کشورهای هدف گردشگری ما خالی است اما این نوع تبلیغ در دستور کار سازمان قرار دارد که در آیندهی نزدیک عملی خواهد شد.
لازم به ذکر است که این طرحها برای جذب گردشگر در کشورهایی که باتوجه به شاخصهایی چون، جمعیت بالا، تعداد توریست خروجی بیشتر، درآمد سرانهی بالا، رشد اقتصادی زیاد، قرابت فرهنگی، خطوط هوایی آسان و امتیازات ویژهی قومی و زبانی… در اولویت ایران قرار میگیرند اجرا میشوند.
براساس موارد بالا کشورهای هدف گردشگری ایران عبارتند از:
مالزی – آلمان – فرانسه – چین – کره – اندونزی – هلند – سوئیس – ایتالیا – عربستان – عراق – انگلیس – اسپانیا و …
۳-۲۲عوامل مؤثر برروی اثربخشی تبلیغ:
بدون شک، برای اثربخشی تبلیغ بازرگانی عوامل گوناگونی را برمیشمرند. عواملی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، مؤثر بوده و مبلغ و فرستنده پیام تبلیغاتی خواه ناخواه از آنها استفاده میکنند.
در این بررسی، معیارها و شاخصهای متعددی که مرتبط با موضوع پژوهش میباشد و به اثربخشی تبلیغات کمک میکند، شناسایی شده، تحت عنوان مدل عوامل اثرگذار برروی اثربخشی تبلیغ نامگذاری شده است.
عوامل فرهنگی:
در ساخت بستههای تبلیغاتی،از زیر مجموعههای عوامل فرهنگی به صورت غیرمستقیم برای اثرگذاری تبلیغ استفاده میگردد که شامل:
ـ استفاده از نمادهای قومی: برای اثرگذاری بیشتر برروی اقوام مختلف و گسترش حجم مخاطب
ـ استفاده از عوامل هنری: با تحریک حس زیباییشناسی مخاطب موجب اثرگذاری بیشتر خواهد شد.
ـ استفاده از سمبلها، نمادهای ملی و مذهبی: در ساخت آگهی، شناسایی سمبلها و نمادهایی که از آنها به نمادهای ملی، مذهبی، سنتی، تاریخی و… نام میبرند، مؤثر بوده و موجب جلب توجه تعداد کثیری از افراد جامعه میشودچرا که مخاطبان از این نمادها الگوبرداری کرده و در پی همانند سازی هستند.
عوامل اجتماعی:
ـ روابط شغلی و حرفهای: ارتباطات میان افراد و اثرپذیری از یکدیگر در موقعیتهای شغلی و حرفهای
ـ روابط دوستانه؛ تأثیرگذاری ارتباطات نزدیک و دوستانه
عوامل اقتصادی:
از عوامل مهمی که سازنده تبلیغات بازرگانی باید متوجه باشدعوامل اقتصادی میباشد که شامل: میزان درآمد، درآمد مخاطب و میزان سرمایهگذاری برای خرید کالا و خدمات.
ـ استفاده از کالاهای مصرفی: شدت افزایش و یا کاهش مصرف افراد جامعه از کالاهای روزمره و مصرفی(کیانی منش،۱۳۸۵)
ـ اعلام قیمت کالا و خدمات: تأثیرگذاری اعلام قیمت صادقانه کالا و خدمات در هنگام پخش آگهی تبلیغاتی.
ـ نمایش ابعاد و حجم کالا: نمایش حجم و اندازه واقعی کالا، صداقت آگهی بازرگانی در نتیجه اثربخشی را افزایش میدهد.
ـ نیاز به خرید کالا و خدمات با زمانهای متفاوت احتیاج به کالا و نقطه اوج مصرف باید مورد توجه سازنده آگهی قرار گیرد و بداند چه زمانی باید حجم پخش آگهی را افزایش یا کاهش دهد.
عوامل تکنولوژیکی:
ماهیت فنی ساخت آگهی بازرگانی به صورت غیرمستقیم بر انگیزه و رفتار مخاطبان مؤثر خواهد بود و شامل:
ـ ریتم و آهنگ و صدا: ضرباهنگ موسیقی، بلندی و کوتاهی صدا
ـ محتوا، سرعت، رنگ: عوامل فنی محتوایی، سرعت پخش آگهی، ترکیب رنگها، سردی و گرمی رنگها
ـ زمان پخش و تکرار: ساعات پخش آگهیها در شبانهروز، ما بین اخبار و سریالها و…، دفعات تکرار
ـ جاذبههای فنی: ساخت انیمیشن، صداگذاری و ترکیب چهرهها و سوژههای مختلف.
عوامل فردی:
ویژگیهای فردی و شخصی در تماشای آگهیهای بازرگانی و تمایز کالاها و خدمات حائز اهمیت میباشد و شامل:
ـ سن، جنس، تأهل: تأثیر جنسیت، سال های گذر از زندگی، تجرد و تاهل مخاطب
-تحصیلات، شغل : ویژگی های فردی، آموزشی مخاطب ونوع حرفه و شغل او
عوامل رفتاری:
مباحث روانشناختی، اخلاقیات و رفتار مخاطب، اثرگذاری ارتباطات غیرمستقیم آگهی را تحت تاثیر قرار می دهد.
ـ اوقات فراغت، زمان تفریح، ورزش: ویژگیهای مورد توجه رفتار مخاطبان در سبک زندگی
ـ آرایش ظاهری: ویژگیهای فردی انتخاب ظاهر مخاطب
ـ عاطفه و اعتماد: احساسات مخاطب و پذیرش منبع مورد وثوق توسط او (همان منبع)