کل
میانگین
۴۳/۱۷
۸۰/۱۶
۷۱/۱۷
۱۳/۱۸
۵۵/۱۷
میانه
۷۳/۱۷
۹۸/۱۶
۹۹/۱۷
۳۳/۱۸
۵۷/۱۷
نما
۱۶
۱۶
۱۸
۱۹
۳۸/۱۶
در این پژوهش شاخص ارزشیابی هوش، میزان معدل تحصیلی افراد در مقاطع تحصیلی دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بوده است. اگرچه در معرف بودن معدل میتوان چند و چون کرد، ولی با توجه به اقتضائات عملی ما، تاحدود زیادی میتوان به آن اعتماد کرد. شایسته یادآوری است که افراد مورد مطالعه در موارد بسیاری به سختی حاضر به پاسخ به این پرسش بودهاند و بر آن بودهاند که معدل هرفرد یک امر شخصی و خصوصی است. به هرترتیب میانگین معدل افراد مورد مطالعه درمقطع دیپلم۴۳/۱۷ و در مقطع کارشناسی ۸۰/۱۶و در مقطع کارشناسی ارشد ۷۱/۱۷ و در مقطع دکتری ۱۳/۱۸ و در مجموع میانگین کل در تمامی مقاطع ۵۵/۱۷گزارش شده است. که پایینترین معدل مربوط به مقطع کارشناسی و بالاترین آن مربوط به مقطع دکتری است. برای گروهبندی افراد براساس معدل، به دلایل زیر معدل مقطع دیپلم را معیار قرار دادیم. معدل دیپلم به معدل کل، نزدیکتر بود و بیشتر افراد، معدل دیپلم خود را گزارش کرده بودند و میزان بیپاسخها کمتر از سایر مقاطع بوده است. همچنین تنوع سیستم معدلدهی در دو مقطع ارشد و دکتری و دشواری تبدیل آنها به یکدیگر نیز مزید بر علت بود. برای گزارش معدل دیپلم افراد در قالب جدول یکبعدی به گروهبندی آنها پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که حداقل معدل دیپلم در میان افراد مورد مطالعه ۱۲ و حداکثرآن ۲۰ است. «میانگین» آن ۴۳/۱۷و «میانه» آن ۷۳/۱۷و «نما یا مد» آن ۱۶ است. معدل دیپلم ۲۲ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاهها بین ۱۲ تا ۱۶ است و معدل دیپلم ۲/۴۳ درصد از آنان بین ۱/۱۶ تا ۱۸و معدل دیپلم ۷/۳۴ درصد از آنان بین ۱/ ۱۸ تا ۲۰ است. بدینترتیب افراد مورد مطالعه در سه گروه هوشی پایین، متوسط و بالا دستهبندی شدهاند.(جدول۲-۴)
۴)تخیل
میزان برخورداری فرد از «قوۀ تخیل» به معنی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران و شناخت تنگناها و محدودیتهای آنها در واقع نشانگر «توان همدلی» فرد محسوب میشود. پرسشهای شماره ۱۴ و ۱۵ پرسشنامه بدین منظور طراحی شده بود که در یکی پاسخگو میبایست در طول ۳ دقیقه کاربردهایی را که برای «آجر» به ذهنش میرسید نام میبرد و در دیگری پاسخگو خود را به جای یک «زن مطلقه» میگذاشت و تعداد مشکلاتی که میتوانست برای او حدس بزند نام میبرد. برای گزارش این متغیر، آن را به پنج گروه خیلی پایین، پایین، متوسط، بالا و خیلی بالا تقسیم میکنیم. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ۳/۱۷ درصد افراد از قوه تخیل خیلیپایینی برخوردارند و ۲۶ درصد از آنان قوۀ تخیل پایینیدارند و ۳/۱۷ درصد از آنان دارای قوه تخیل متوسطی هستند. ۳/۱۹ درصد آنها از قوه تخیل بالایی برخوردارند و تنها ۴ درصد از آنان قوۀ تخیلخیلی بالاییدارند. (جدول۲-۴)
۵) خلقوخو[طبع]
خلق و خو آن دسته از صفات زیستی ـ روانی افراد است که از بدو تولد به همراه آنهاست و به میزان کمی از تجربه های بعدی آنها در محیطهای فرهنگی و اجتماعی تأثیر میپذیرد. با توجه به نزدیکی ماهوی این قبیل صفات با اخلاقیات، چگونگی آنها میتواند بستر مهمی برای شکلگیری یا عدم شکلگیری اخلاقیات درفرد باشد. یا حداقل چگونگی این صفات در فرد میتواند شکلگیری اخلاقیات در فرد را تسهیل یا دشوار سازد. عمدتاً یک گونهشناسی سهگانه از این صفات وجود دارد که یک نوع آن را برای شکلگیری اخلاقیات مساعدتر میبینند. همین دسته از خلقیات را در میان افراد مورد مطالعه حضور و غیاب میکنیم. برای توصیف این متغیر در یک جدول یکبعدی، آن را گروهبندی کردیم. نتایج به دست آمده نشان میدهد ۴ درصد افراد مورد مطالعه وجود این نوع خلقیات را در خود خیلی پایین، ۲۶ درصد آنها پایین و ۷/۲۶ درصد در حد متوسط و ۷/۲۲ در حدبالا و ۷/۱۰ آنها در حد خیلی بالا گزارش نمودند. (جدول۲-۴)
ویژگی
جنس
سن
هوش
تخیل
خلق و خو
مردان
زنان
۲۸- ۳۵
۳۶-۵۰
۵۱-۷۰
پایین
متوسط
بالا
خیلی
پایین
پایین
متوسط