۱۷.۲۳۵
۶۰ – ۶۴
۱۱.۷۴۸
۱۲.۲۶۸
بیش از ۶۵ سال
۳۱.۵۳۱
۳۴.۰۶۳
میتوانگفتکهشهریزدمثلدیگرشهرهایکشورباپدیدهیجوانیمواجهشدهاست. بهگونهایکهدرسال۱۳۹۰بیشترینجمعیتمتعلقبهگروهسنی۲۰ - ۲۴سالبرابربا۱۰۵۵۹۳نفرمیباشد.نکته قابل توجه آنکه بر اساس گزارش رئیس پلیس راهور استان بیش از ۸۰ درصد راکبین موتورسیکلتی که در تصادفات نقش داشته اند در گروه سنی بین ۱۵ تا ۲۴ سال می باشد
۳-۱۱- ویژگی های اقلیمی استان یزد
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان یزد، شرایط آب و هوایی این استان تابع آب و هوای فلات مرکزی ایران است. البته وجود ارتفاعات شیرکوه توانسته است تا حدودی در شعاع نسبتاً وسیعی آب و هوای منطقه را تحت تأثیر قرار دهد و دما و بارش را متعادل گرداند.
عوامل مؤثر در آب و هوای استان یزد به شرح زیر میباشند:
۱ - موقعیت جغرافیایی استان و مجاورت با کویر خشک و پهناور نمک (این عامل سبب شده است که در این منطقه نوسان شدید درجه حرارت رخ دهد به طوری که اختلاف درجه حرارت بین شب و روز و فصلهای گوناگون بسیار زیاد است. بیشترین دما ۴۶ درجه وکمترینآن۲۰- درجهسانتیگرادثبتشدهاست.)
۲ - تأثیر توده هوای پرفشار جنب حاره
۳ - احاطه شدن توسط رشته کوه زاگرس و البرز و دوری از دریاها
۴ - بارش و رطوبت نسبی اندک و گرمای زیاد و تبخیر شدید (بیشترین تبخیر ۴۲۰۰ میلیمتر در سال ثبت شده است)
مجموعه این عوامل سبب شدهاند که استان یزد به یکی از خشکترین مناطق ایران تبدیل شود. آب و هوای استان یزد از نوع گرم و خشک است که با توجه به نقش عوامل محلی میتوان آن را به دو نوع فرعی تقسیم کرد:
الف) نواحی کوهستانی با تابستانهای معتدل و زمستانهای نسبتاً سرد و طولانی
ب) نواحی پست با تابستانهای بسیار گرم و خشک و زمستانهای کوتاه
نزولات جوی استان یزد به علت موقعیت طبیعی و شکل ناهمواریها نوسان زیادی دارد. میزان بارندگی در مناطق بیابانی شمال استان کمتر از ۵۰ میلیمتر و در ارتفاعات استان حدود ۲۵۰ میلیمتر است. به دلیل بالا بودن درجه حرارت در این استان تودههای هوای مرطوبی که وارد منطقه میشوند پس از طی مسافت زیادی بر روی خشکیها به مقدار زیادی رطوبت خود را از دست میدهند و این امر سبب پایین بودن میزان بارش در استان میشود.
به طور کلی بارش باران و گاه برف در ارتفاعات شمالی (کوههای خرانق) کمتر از ارتفاعات جنوبی (کوهستان شیرکوه) است. بیشترین میزان بارندگی به ترتیب در فصول زمستان، بهار، پاییز و تابستان رخ میدهد. میانگین حداکثر رطوبت نسبی در استان یزد ۵۳ درصد است که در دی ماه به وجود میآید و به تدریج کاهش مییابد تا در تیر ماه به حداقل ۱۷ درصد میرسد بعد از تیر ماه رفته رفته میزان رطوبت نسبی افزایش یافته و دوباره در ماه دی به حداکثر خود می رسد.در زمستان در کوهستان شیرکوه بیشتر بارش به صورت برف است.
۳-۱۲- طرحتفصیلیبافتقدیمشهریزد
بافتمرکزیشهریزدباتوجهبهوجودکاربریهایفرهنگی-مذهبیوابنیههایتاریخیازحساسیتخاصوویژهایبرخورداراست.دراینمطالعات،مباحثمعماریوحفاظتازبافتتاریخیدراولویتاولمطرحشدهومباحثترافیکیوسلسلهمراتبشبکهبرپایهایناصلکلیتدوینوپیشنهادگردیدهاست.راهکارهایارائهشدهعبارتنداز:
- عدمتعریضمعابراصلی
-
- تاکیدبرحفظشبکهازطریقتامینوحفظحداقلهایموردنیازبرایتردد
- حذفپارکحاشیهایبهمنظورتامینعرضمناسببرایحرکتسواره
۳-۱۳- تعریفسیستمحملونقلشهری
فضاهایانطباقیافتهشهریبهعنوانمحلفعالیتهایانسانیازهمدیگرفاصلهدارندوایننکتهضرورتمجراهارابهعنوانمحملحرکتوارتباطبینآنهاراایجادنمودهودرنتیجهسیستمهایمختلفحملونقلشهرباهدفارتباطوحرکتبینفعالیتهایمختلفانسانیباوسیلهنقلیه ( سواره ) ویابدونوسیلهحمل ( پیاده )،شکلمیگیرند.بنابراینحملونقلشهریبهعنوانبخشیازکلسیستمحملونقلیکیازاجزایسیستمارتباطاتشهریاست. کهباهدفدسترسیبینکاربردهایمختلفدرمحدودهیکشهر،کارعبورومروروجابهجاییانسانوکالارابیناینفضاهایانطباقیافته،برعهدهدارد. بهبیاندیگرایننوعحملونقلعبارتاستازمجراهایانطباقیافتهایکهبههمراهفضاهایانطباقیافته،چارچوبکالبدیسیستمشهریراتشکیلدادهوبیناینفضاها،ازطریقمجراهایمذکور (شبکههایحملونقل )،روابطمتقابلدرون–مجرایییادرون–شبکهایراایجادوبهجریانمیاندازند.
۳-۱۳-۱-سیستمحملونقلدرونشهری
درسال۱۳۸۵،طولراههایاستانیزددرمجموعبرابر۲۷۶۴کیلومتربودهکهشامل۱۹۱کیلومتربزرگراهچهارخطه،۹۶۰کیلومترراهاصلی،۴۲۲کیلومترراهفرعیدرجهیکو۳۸۲کیلومترراهفرعیدرجه۲و۸۰۹کیلومترراههایدسترسیآسفالتهوشنیبودهاست.استانیزدباقرارگرفتندرمسیرمهمراهترانزیتیتهران-بندرعباسومسیرارتباطیاستانهایبوشهر،کهکیلویهوبویراحمدوفارسبهاستانخراسانوبهخصوصقرارگرفتندرمحورمهمواستراژیککریدورشمال–جنوبوبرخورداریازپارامترهایمهمیهمچونپیشینهتاریخی،جاذبههایگردشگریوسایرمزیتهایاقتصادی،ازموقعیتمناسبوجایگاهویژهایدرتبادلاتملیومنطقهایبرخورداراست.ازکلراههایاستانیزد،حدود۳۵۰کیلومترجزءراههایترانزیتیمیباشدکهمحورهایشمال-جنوب ( کریدورشمال-جنوب ) وغرب-شرقراهمبههموصلمینماید.تحلیلظرفیتوسطحسرویسشبکهدروازهایدرخصوصمحورهایشریانیشهریزدکهنقشمبادیورودیترافیکدروازهایراایفامینمایدکنترلظرفیتوسطحسرویسانجامشدهکهنتایجاینمحاسباتدرجدولمنعکسگردیدهاست.
جدول ۳-۳- کنترلظرفیتوسطحسرویسمبادیورودیشهریزد
(منبع : طرحتفصیلیشهریزد،مطالعاتحملونقلوترافیک۱۳۸۷)
نام دروازه
محور شریانی ورودی شهر
ترافیک ساعت
(۱۳۸۶) pcu/h
ظرفیت محور
pcu/h
V/c
)موجود)
ترافیک ساعت