۷
وضعیت مدیریت دانش
۸
تعداد کارکنان سازمان
سؤالات مربوط به پروژههای سازمان
۱
تعداد کارکنان درگیر در پروژهها
۲
میانگین مبلغ پروژهها
سؤالات مربوط به مشخصه های دفتر مدیریت پروژه
۱
نام دفتر مدیریت پروژه در سازمان
۲
جایگاه دفتر مدیریت پروژه در ساختار سازمانی
۳
نقش (پشتیبانی[۲۰۴] یا مدیریتی[۲۰۵])
۴
درصد پروژههای تحت نظارت دفتر مدیریت پروژه
۵
سابقه فعالیت دفتر مدیریت پروژه
۳-۶-۲- بخش موجودیت کارکردها و وظایف دفتر مدیریت پروژه
موجودیت دفتر مدیریت پروژه در سازمانهای مورد مطالعه از پاسخهای داده شده به بخش دوم پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت؛ با توجه به ۷ وظیفهای که برای دفتر مدیریت پروژه در نظر گرفته شده است، جهت بررسی میزان استفاده از خدمات و وظایف این دفتر در پروژه مورد نظر هر وظیفه به زیر وظیفههایی تقسیم شد که در بخش ۲-۲-۴-۱۸ به آنها پرداخته شد. همانگونه که در بخش یادشده اشاره گردید، مبنای دستهبندی استفاده شده در این پایاننامه برای کارکردها و وظایف دفتر مدیریت پروژه و نیز پرسشنامه این بخش، یک پایاننامه دکتری تحت حمایت [۲۰۶] PMIبوده است که با توجه به جامعه آماری مدنظر در این پایاننامه با اعمال تغییرات اندکی مورد استفاده قرار گرفته است. این تغییرات شامل اضافه شدن وظیفهی مدیریت سبد پروژه و نیز افزایش تعداد سؤالات اختصاص داده شده به هریک از وظایف دفتر مدیریت پروژه میباشد.
سؤالات این بخش در مقیاس پنجگانه لیکرت طبقهبندی گردید و از پاسخدهندگان خواسته شد پاسخ خود به سؤالات را در محدوده خیلی زیاد تا خیلی کم علامتگذاری نمایند. در نهایت مجموع میانگین این نمرات به عنوان نمره دفتر مدیریت پروژه سازمان مورد مطالعه قرار گرفت.
۳-۶-۳- بخش موجودیت بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش پروژه
میزان وجود بسترهای مناسب جهت پیادهسازی مدیریت دانش پروژهها در سازمانهای پروژهمحور صنعت نفت، از پاسخهای داده شده به بخش سوم پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. به منظور طراحی پرسشنامه این بخش، با بررسی ادبیات موضوع مربوطه - همانگونه که در فصل ۲ و بخش ۲-۴-۱۴ شرح داده شد- سعی گردید مدل مفهومی بسترهای مدیریت دانش پروژه طراحی گردد؛ این مدل شامل هشت مؤلفه و ۲۷ شاخص معرفِ بسترهای پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور صنعت نفت میگردد که در قالب ۲۶ گویه در بخش سوم پرسشنامه و یک گویه در بخش اول آن مورد سنجش قرار گرفتهاند. گویه مربوط به شاخصِ «سطح بلوغ متدولوژی مدیریت پروژه»، دارای پنج گزینه بوده و به علت نیاز به توضیح مختصر هریک از سطوح پنجگانه بلوغ، در بخش اول پرسشنامه مطرح شده است. به منظور برخورداری تمامی پروژههای سازمان -که تحت امر دفتر مدیریت پروژه میباشند- از شانس مساوی جهت انتخاب شدن، از پاسخدهندگان خواسته شد آخرین پروژهای که در سازمانشان به اتمام رسیده را مدنظر قرار داده و به سؤالات این بخش با توجه به آن پروژه پاسخ دهند.
همانند بررسی موجودیت دفتر مدیریت پروژه، سؤالات بخش سوم نیز در مقیاس پنجگانه لیکرت طبقهبندی شده و از پاسخدهندگان درخواست شد پاسخ خود به سؤالات را در محدوده خیلی زیاد تا خیلی کم علامتگذاری نمایند و در نهایت مجموع میانگین این نمرات به عنوان نمرهی این بخش منظور گردید.
۳-۷- روایی و پایایی پرسشنامه
مقصود از روایی، آن است که ابزار اندازهگیری بتواند ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن رو است که اندازهگیریهای نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد (Mark, 1995, 66). پایایی یک ابزار یعنی اینکه تا چه حد آن ابزار دادههای دقیق و درستی را استخراج میکند و در طول زمان باثبات است و نتیجههای همسان به دست میدهد (خاکی، ۱۳۹۱). در ادامه روش اعتبارسنجی (روایی و پایایی) هریک از دو بخش اصلی پرسشنامه، به صورتی جداگانه تشریح خواهند شد.
۳-۷-۱- بخش موجودیت کارکردها و وظایف دفتر مدیریت پروژه