4-4) آزمون مدل مفهومی پژوهش
در تحقیقاتی که هدف، آزمون مدل خاصی از رابطه بین متغیرهاست، از تحلیل مدل معادلات ساختاری استفاده می شود. مدلیابی معادلات ساختاری، تکنیکی بسیار نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیقتر، بسط مدل خطی عمومی است که به محقق امکان می دهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را به گونه ای همزمان مورد آزمون قرار دهد. این مدل رویکردی جامع برای آزمون فرضیات درباره متغیرهای آشکار و پنهان (مکنون) است (هومن، 1387). برای اجرای مدل معادلات ساختاری، روشهای متنوعی وجود دارد که یکی از جدیدترین رویکردها در مدل معادلات ساختاری روش حداقل مربعات جزئی است (وولد، 1975). این روش به پیش فرضی در مورد نوع توزیع متغیرهای اندازه گیری نیازی ندارد. از این رو برای ایی با توزیع غیر نرمال یا توزیع نامعلوم، مناسب و کاربردی است (جاین، 1998). البته مزیت اصلی این روش مدلیابی نسبت به دیگر روشها، معتبر بودن نتایج تحقیق در حجمهای مختلف نمونه است. به عبارت دیگر روش حداقل مربعات جزئی محدودیت حجم نمونه ندارد و نمونه انتخاب شده حتی می تواند برابر و یا کمتر از 30 نیز باشد (گری، 2003). بنابراین، با توجه به دلایل بیان شده، در این مطالعه جهت برازش مدل مفهومی پژوهش و آزمون فرضیه ها از روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart-PLS استفاده میگردد. بررسی مدل پژوهش طی سه مرحله انجام می شود. در مرحله اول مدل بیرونی پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد در مرحله دوم نوبت به بررسی مدل درونی میرسد و مرحله سوم نیز به بررسی مدل کلی پژوهش اختصاص دارد.
4-4-1) ارزیابی مدل اندازهگیری (مدل بیرونی)
در بررسی مدل بیرونی پژوهش ابتدا بار عاملی سؤالات (یا شاخص های) پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد؛ سپس پایایی و به دنبال آن روایی مدل درونی بررسی می شود.
4-4-1-1) بار عاملی شاخص ها یا سؤالهای پرسشنامه
در این مرحله بار عاملی مربوط به شاخص های سنجیده شده هر متغیر پنهان (متغیرهای آشکار) مورد بررسی قرار میگیرد. بارهای عاملی بالاتر از 5/0 مطلوب هستند وکمتر از آن باید حذف شوند. جدول زیر بارهای عاملی هر شاخص را نشان میدهد.
جدول 4-5) بار عاملی متغیرهای آشکار
متغیرهای اصلی(مکنون) | شاخص ها (متغیرهای آشکار) | شماره سؤال | مقدار بار عاملی | |||
انگیزه لذت جوئی | هیجانزده شدن | Q1 | 849/0 | |||
جذب شدن | Q2 | 866/0 | ||||
خوشنود شدن | Q3 | 823/0 | ||||
مفرحتر بودن خرید اینترنتی | Q4 | 791/0 | ||||
لذت بردن از خرید اینترنتی | Q5 | 730/0 | ||||
آنیگرایی | ترغیب شدن | Q6 | 665/0 | |||
آسان خریدن | Q7 | 805/0 |