بطور کلی، چهار دسته استراتژی در این مدل مطرح میباشد؛ این استراتژیها عبارتند از:
استراتژیهای SO- هر شرکتی علاقمند است که همواره در موقعیتی قرار داشته باشد که بتواند با بهرهگیری از نقاط قوت، حداکثر استفاده را از فرصتهای محیطی بنماید.
استراتژیهای ST- این استراتژی براساس استفاده از نقاط قوت جهت جلوگیری از تهدیدها بنا شده است. هدف آنست که توانمندیهای موجود را افزایش داده و در مقابل، تهدیدها را کاهش دهد.
استراتژیهای WO- هدف این استراتژی کاهش نقاط ضعف با بهره گرفتن از مزیتهای بالقوهای است که در فرصتهای محیطی نهفته است. در این حالت شرکتها به علت برخورداری از ضعفهای اساسی، امکان استفاده از فرصتهای بدست آمده را ندارند.
استراتژیهای WT- در این حالت هدف از استراتژی، کاهش حتی الامکان نقاط ضعف و تهدیدها میباشد. شرکتی که بیشترین عواملش در این خانه متمرکز باشند، وضعیت جالبی نداشته و در ورطه ورشکستگی خواهد بود.
استراتژی های پیشنهادی تهاجمی(SO)
S2,O2 : حفظ و زنده نگه داشتن آداب و رسوم سنتی؛
S2,O1: تأسیس موزه و گالریهای هنری و مردم شناسی جهت معرفی فرهنگ و آداب و رسوم غنی به گردشگران؛
S8,O4: اجرای تورهای گروهی گردشگری شهری و بازدید از مراکز خرید؛
S9,O5: احداث و توسعۀ مراکز بهداشتی و درمانی (جهت خدمات رسانی به بیمارانی که از شهرهای مجاور میآیند).
S15,O6: بهسازی حمل و نقل و ایجاد راههای ارتباطی با توجه به نزدیکی شهر بوکان به بزرگراه شمال به جنوب غرب کشور و تبدیل شدن آن به مرکز ترانزیت مسافران؛
S10,O7: تأسیس زیرساختهای تأمین آب و برق جهت توسعه گردشگری؛
S5,O8: بهره گیری از دانش نیروهای تحصیل کرده و متخصص جهت مدیریت واحدهای اقامتی؛
S8,O9: بهره گیری از حمایت مسئولان در زمینه حفظ و مرمت آثار تاریخی و ایجاد بستری مناسب برای توسعه گردشگری؛
S3,O10: تاکید بر فعالیتهای بازاریابی جهت هویت بخشی و معرفی بناهای تاریخی و باستانی؛
S6,O11: بهبود کیفیت خدمات پذیرایی بین راهی با توجه به موقعیت ارتباطی ویژه شهر بوکان؛
S8,O12: توسعه گردشگری تجاری با جذب سرمایه گذاریهای بخش خصوصی؛
S4,O13: ایجاد زمینه درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر).
استراتژی های پیشنهادی رقابتی(ST)
S1,T1: استفاده از آب و هوای معتدل و مناسب جهت ایجاد پارک و فضای سبز طبیعی در حاشیۀ شهر؛
S11,T3: انجام فعالیتهای تبلیغی و ترویجی و اطلاعرسانی به گردشگران در زمینۀ معرفی قابلیتها و جاذبههای شهر؛
S15,T5: توانمندسازی بوکان از جانب مراجع دولتی به عنوان مرکز ترانزیت مسافران؛
S1,T6: استفاده از فاکتور آب و هوا به منظور تعادل بخشی نظام توزیع گردشگری در فصول مختلف سال.
استراتژی های پیشنهادی محافظه کارانه(WO)
W2,O9: پشتیبانی مسئولان از طرحهای اعتباری و مالی توسعه گردشگری؛
W3,O12: تشویق و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در احداث و توسعۀ زیرساختها و تسهیلات زیربنایی گردشگری؛
W5,O9: مدیریت بهتر دفع فاضلاب و مواد زائد با حمایت مسئولان شهری؛
W6 ,O8: بهره گیری از دانش و تجربیات نیروهای متخصص در راستای تدوین برنامه و سند مدون گردشگری؛
W7,O8: استفاده از نیروهای متخصص و تحصیل کرده به منظور ترویج و توسعۀ آموزشهای گردشگری برای نیروهای شاغل در بخش گردشگری.
استراتژی های پیشنهادی تدافعی(WT)
W1,T3: انجام فعالیتهای ترویجی و نصب علایم و تابلوهای راهنمای آثار تاریخی در داخل شهر؛
W2,T5: افزایش توجه دولت به سرمایه گذاری در تسهیلات بانکی الکترونیکی؛
W3 ,T4: برنامه ریزی بخش دولتی جهت سرمایه گذاری در زیرساختهای گردشگری؛
W7,T2: ارتقا حفاظت اصولی از اشیا و ابنیه تاریخی از طریق آموزش مدیران؛
W8,T1: افزایش هماهنگی بین سازمانها و ادارات مرتبط با گردشگری به منظور یکپارچه سازی قابلیت های شهری و توسعۀ فضاهای سبز و مناظر طبیعی؛
W6,T6: تدوین برنامه و سند چشم انداز و کاهش تقاضای فصلی گردشگران با بکارگیری پتانسیلهای موجود.
جدول ۱۸-۴- ماتریس SWOT
عوامل داخلی عوامل خارجی |
نقاط قوت (S) | نقاط ضعف(w) |