تعداد
۲۵۵
α=همبستگی در سطح ۰۱/۰ معنی دار است
نتایج جدول شماره ۷-۴ نشان میدهد که بین متغیرهای سرمایه فکری و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه مثبت و معناداری دیده میشود. چرا که میزان ضریب همبستگی (۶۰۹/. =r) بدست آمده با فراوانی ۲۵۵ نفر در سطح آلفای ۰۱/۰ معنادار است. همچنین با توجه به نتایج جدول سطح معنیداری (۰۰۰/۰ = Sig) از سطح آلفای ۰۱/۰ کمتر است، پس با ۹۹ درصد اطمینان میتوان گفت: فرض پژوهشگر تایید و فرض صفر رد میشود. بنابراین میتوان گفت که؛ بین سرمایه فکری و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
۲-۳-۴- فرضیه فرعی اول پژوهش:
بین سرمایه انسانی و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
برای آزمون فرضیه اصلی پژوهش، از آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. برای این منظور بین نمرات کل میزان سرمایه انسانی و بازارگرایی ضریب همبستگی محاسبه گردید که نتایج این محاسبات از طریق خروجی نرم افزار SPSS در جدول شماره ۸-۴ ملاحظه میشود.
جدول شماره ۸-۴: نتایج ضریب همبستگی فرضیه فرعی اول
متغیرها
شاخصههای آماری
بازارگرایی
سرمایه انسانی
همبستگی اسپیرمن
a ۹۱/.
سطح معنیداری (Sig)
۰۰۰/۰
تعداد
۲۵۵
α=همبستگی در سطح ۰۱/۰ معنی دار است
نتایج جدول شماره ۸-۴ نشان میدهد که بین متغیرهای سرمایه انسانی و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه مثبت و معناداری دیده میشود. چرا که میزان ضریب همبستگی (۹۱/. =r) بدست آمده با فراوانی ۲۵۵ نفر در سطح آلفای ۰۱/۰ معنادار است. همچنین با توجه به نتایج جدول سطح معنیداری (۰۰۰/۰ = Sig) از سطح آلفای ۰۱/۰ کمتر است، پس با ۹۹ درصد اطمینان میتوان گفت: فرض پژوهشگر تایید و فرض صفر رد میشود. بنابراین میتوان گفت که؛ بین سرمایه انسانی و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
۳-۳-۴- فرضیه فرعی دوم پژوهش:
بین سرمایه مشتری (رابطه ای) و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
برای آزمون فرضیه اصلی پژوهش، از آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. برای این منظور بین نمرات کل میزان سرمایه مشتری (رابطه ای) و بازارگرایی ضریب همبستگی محاسبه گردید که نتایج این محاسبات از طریق خروجی نرم افزار SPSS در جدول شماره ۹-۴ ملاحظه میشود.
جدول شماره ۹-۴ : نتایج ضریب همبستگی فرضیه فرعی دوم
متغیرها
شاخصههای آماری
بازارگرایی
سرمایه مشتری (رابطه ای)
همبستگی اسپیرمن
a ۹۳۲/.
سطح معنیداری (Sig)