روردس و همکاران (۲۰۰۱) زمانی که با کارکنان به صورت عادلانه و مثبت رفتار شود آنها برای نشان دادن نگرش مثبت تشویق می شوند و اعتماد آنها به رهبری و سازمان افزایش می یابد. در واقع در محیطی که کارکنان به منابع و اطلاعات و حمایت دسترسی داشته باشند، فرصت فراگیری پیدا می کنند و این باعث توانمندی آنها می شود.
گولمن و همکاران (۲۰۰۱ ) مقدار تأثیر جو سازمانی متعالی بر سودآوری سازمان به میزان یک سوم است و دو سوم دیگر مربوط به موقعیتهای اقتصادی و پویاییهای رقابتی است.
گولمن و همکاران(۲۰۰۰) بر روی نمونهای از مدیران به تعداد ۳۸۷۱ نفر مطالعه و بیان کردند که جو سازمانی که مدیران در واحد های خود ایجاد می کنند، به ۶ عامل بستگی دارد:
- انعطاف پذیری: میزان آزادی کارکنان برای نو آوری و میزان محدودیت و دست و پا گیری ضوابط و مقررات.
- مسئولیت پذیری: میزان ادراک کارکنان از مسئولیت سازمانی.
- استانداردها: گرایش کارکنان به استانداردهای عملکرد بالا و میزان تحمل فشارهای دائمی برای بهبود عملکرد.
- پاداش: عادلانه و منصفانه بودن پاداشها براساس کیفیت کارها و میزان کوشش و تشویق کارکنان به کارهای سخت. - وضوح و شفافیت: وضوح و روشنی رسالت و مأموریت سازمان برای کارکنان.
- تعهد: گرایش کارکنان به پذیرش مسئولیت بیشتر و دستیابی به اهداف مشترک سازمان.
هارلی و هارت (۱۹۹۸) بین جو سازمانی، یادگیری و رشد، مشارکت در تصمیم گیری سازمانی و حمایت مدیریت از نو آوری رابطه مثبت گزارش شده است.
بوید[۶۳](۱۹۹۷) در پژوهشی تحت عنوان جو سازمانی دانشکده و تأثیر آن برگروههای آموزشی نشان داد که در دانشکدههای که جو سازمانی باز دارند، میزان خلاقیت رضایت شغلی و بهرهوری کارکنان و گروههای آموزشی در سطح بالایی قرار دارد
هیلبر[۶۴] (۱۹۹۰) در پژوهش خود دریافت که عوامی از جو سازمانی مانند نقش سازمانی، سلسله مراتب و ساختار سازمانی با عملکرد شغلی،رضایت شغلی و بهرهوری رابطه مستقیم و معنا دار دارند.
وست (۱۹۹۰ )در گروه های کاری، جو سازمانی و جو کاری مساعد و باز موجب خلق ایده ها و ارزش های بدیع و جدید می شود.
یافتههای دیسنز و رابینز[۶۵] (۱۹۸۸) نشان میدهد که کیفیت زندگی کاری، برخورداری ازمحیط کاری است که مناسب کارکنان باشد. به عبارت دیگر، به اعمال آزادی و استقلال، تأثیر،حسن تعلق، پیشرفت و توسعه و پاداشهای درونی میتوان بهرهوری را در سازمانها به بهبود بخشید.
لیتوین و استرینجر[۶۶](۱۹۸۶) در مطالعات خود دریافتند که جو سازمانی خود کامه مبتنی بر تصمیم گیری متمرکز موجب کاهش بهرهوری و رضایت شغلی در کارکنان میشود و در مقابل جو دوستانه موجب افزایش رضایت شغلی و نگرش مثبت در کارکنان میشود.
ویت[۶۷](۱۹۸۵) نیز در پژوهش خود تحت عنوان «فضای سازمانی برای بهرهوری به مثابه نوید دهنده بهرهوری سازمانی» به وجود رابطه بین فضای سازمانی و بهرهوری دست یافت.
وهان[۶۸](۱۹۸۳) در پژوهشی تحت عنوان «رابطه تحصیل، آموزش و تجارب مدیر با فضای سازمانی و بهرهوری» که در یک واحد خرده فروشی یک شرکت رایانهای انجام شده دریافت که فضای سازمانی با بهرهوری رابطه مستقیم دارد و عملکرد مدیران، با تحصیل، آموزش و تجارب آنان مرتبط است.
برنز و استاکر (۱۹۶۱) فنشناسی تکراری مانند خط تولید باعث به وجود آمدن جّوسازمانی انعطاف ناپذیر و قانونگرا و در نتیجه پایین بودن نوآوری در میان کارکنان میشود و همچنین مطالعهها نشان میدهد که فنشناسی های متغیر و متنوع موجب ارتباط های بازتر، اعتماد، نوآوری، و پذیرش مسئولیت فردی در انجام کار میشوند.
نتیجه گیری
با توجه به مباحث مطرح شده در این فصل، می توان برای متغیر سبک رهبری سه مولفه: رهبری مشارکتی (دموکراتیک یا تلفیقی)، رهبری آزادمنشانه و رهبری قدرت طلبانه (خودکامه) و برای متغیر انگیزش کارکنان سه مولفه: انتظار، جاذبه و تلاش را در نظر گرفت.
نتایج غالب تحقیقات داخلی و خارجی صورت گرفته در این زمینه نشان می دهند که بین این سه متغیر رابطه معناداری وجود دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
بطور کلی هر تحقیق در ابتدا در پی طرح شدن مشکل یا مسئله ای مطرح می شود. پژوهشگر با جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز، ساماندهی و در نهایت تجزیه و تحلیل آنها، به سوالات، اهداف و فرضیات تحقیق پاسخ می دهد و فرضیات مطرح شده را یا تایید و یا رد می کند. در نتیجه فرایند جمع آوری اطلاعات و داده ها و همچنین تجزیه و تحلیل آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. چراکه نظریه ها در قالب آمار و ارقام علمی، تجلی می یابد و حاصل آن بصورت کمی جلوه گر شده و مدل نظری تحقیق، قابل سنجش و محاسبه می گردد (علوی،۱۳۸۵: ۳۹). در این فصل از تحقیق، به روش تحقیق مورد استفاده اشاره شده، آزمون ها و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات، مشخصات مربوط به جامعه و نمونه آماری و روایی و پایایی آن نیز مورد تحلیل قرار می گیرد.
روش تحقیق
این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است.
جامعه آماری
جامعه آماری در این پژوهش، کلیه کارمندان و مدیران شبکه های پرس تی وی، یک و پنج (تهران) سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشند.
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سازمانی رسانهای است که تنها متولی قانونی پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی در جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس قانون اساسی ایران، مقام معظم رهبری، رئیس صدا و سیما را انتخاب میکنند. این سازمان که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران نامیده میشد، آنزمان هم به شکل دولتی اداره میشد.
تعداد پرسنل رسمی صدا و سیما بیش از ۲۵ هزار نفر است. سیمای جمهوری اسلامی ایران دارای ۱۵ شبکه ملی ، ۱۰ شبکه بینالمللی و ۳۴ شبکه محلی است.
شبکههای جام جم ۱، ۲ و ۳ که همگی زیرمجموعه این سازمان هستند برای ایرانیان مقیم اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه برنامه پخش میکنند. شبکههای خبری عربی زبان العالم و شبکه عربی الکوثر و شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی و شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی از دیگر شبکههای تلویزیونی سازمان صدا و سیمای ایران هستند که در سطح جهانی برنامه پخش میکنند. همچنین شبکههای سحر ۱ و ۲، روزانه سی و هشت ساعت برنامه برون مرزی به شش زبان اردو، انگلیسی، بوسنیایی، ترکی آذری، فرانسه و کردی پخش میکند. صدا و سیما همچنین شش ایستگاه رادیویی برونمرزی به بیست و پنج زبان گوناگون را اداره میکند. از جمله مشهورترین این رادیوها باید به رادیو صدای داوود (به زبان عبری) اشاره نمود.
شبکههای ملی سیمای جمهوری اسلامی:
شبکه یک - شبکه ملی و سراسری
شبکه دو - شبکه زندگی
شبکه سه - شبکه جوان
شبکه چهار - شبکه فرهیختگان
شبکه خبر - اخبار ایران و جهان
شبکه آموزش - آموزش عالی ، فنی و حرفه ای ، عمومی و پایه
شبکه قرآن و معارف سیما - گزارش قرآنی و برنامه های دینی
شبکه مستند - برنامه های مستند
شبکه شما - شبکه ملی استان ها و گردشگری
شبکه بازار - معرفی کالا و خدمات ایرانی
شبکه نمایش - فیلم سینمایی
شبکه ورزش - اخبار و مسابقات ورزشی
شبکه پویا - انیمیشن و پویانمایی
شبکه تماشا - فیلم و سریال
شبکه سلامت - بهداشت و سلامت جامعه
شبکه نسیم - شبکه با محوریت طنز مخفف واژگان : نشاط ، سرگرمی ، یادها و مسابقه (پخش آزمایشی فقط در تهران)
شبکههای برون مرزی سیمای جمهوری اسلامی:
آیفیلم - فیلم و سریال به سه زبان فارسی ، عربی وانگلیسی
دانلود فایل های پایان نامه در مورد مقایسه رابطه سبک رهبری و جوّ سازمانی با انگیزش کارکنان ...