انعطاف پذیری Flexibility
همه جانبه نگری Holistic Approach
خطرپذیری Risk ability
(۷۲)
مزایای تحقیق عملکردی:
درگیر بودن مشارکت کنندگان در فرایند تحقیق
همزمانی تحقیق و عمل
ارائه راه حل برای مشکلات عملی خاص
احساس تعهد در بکار گیری نتایج تحقیق (افزایش روحیه همکاری)
انعطاف پذیری فرایند تحقیق
بهبود عملکرد
ایجاد دانش کاربردی
کمک به ایجاد و پذیرش تغییر در جامعه (۷۳)
محدودیتهای تحقیق عملکردی:
قابلیت پیش بینی و تعمیم پذیری زیادی ندارد.
نیازمند همکاری و پذیرش تغییر میباشد، در غیر این صورت با شکست مواجه می شود.
عملکرد مشارکت کنندگان تحت نظر است لذا ممکن است عدهای از مشارکت کنندگان از ادامه همکاری منصرف شوند.
تفسیر پیشامدهای آن قابل پیش بینی نیست.
وقت گیر و انرژی بر است.
فقدان گروه کنترل وکنترل مستمر متغیرها نیز به نظر عدهای محدودیت به حساب می آید تعارضات و مقاومت ها: اعمال تغییر در شیوه های جاری و متداول انجام امور در یک سیستم جا افتاده همواره با مقاومت هایی روبرو خواهد شد (۷۴).
کاربرد تحقیق عملکردی:
تغییر روش های آموزشی
تغییر روش های ارزیابی
اصلاح ارزشها و طرز تلقی ها
تغییر شیوه مدیریت و اصلاح ساختار
تشخیص و حل مشکلات خاص موقعیتی (۷۵)
۲-۳ جامعه پژوهش:
اولین قدم در نمونه گیری، داشتن تعریف روشن از جامعه مورد مطالعه و خصوصیات آن است. در این مطالعه جامعه پژوهش شامل کلیه موارد ترانسفوزیون خون و مراقبتهای مربوطه انجام شده توسط پرستاران برای کودکان مبتلا به تالاسمی در بیمارستان کودکان میباشد.
۳-۳ نمونه پژوهش:
گروه های مورد مطالعه در این مطالعه شامل موارد انجام ترانسفوزیون خون و فرآورده های خونی برای کودکان تالاسمی بستری در بخش و درمانگاه خون مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز، توسط پرستارانی میباشد که در زمان انجام پژوهش در این مرکز ترانسفوزیون خون و فرآورده های آن را برای کودکان تالاسمی انجام می دهند.
۴-۳ حجم نمونه:
با بهره گرفتن از نرم افزار online sample size calculator و با ۹۵% اطمینان و فاصله اطمینان ۱۰، حجم نمونه ۹۶ مورد ترانسفوزیون خون تعیین شد که با احتمال ۱۰% ریزش در نمونه ها، به ۱۰۶ مورد افزایش یافت.
۵-۳ روش نمونه گیری:
روش نمونه گیری به صورت هدفمند و آسان بود. روش کار به این صورت میباشد که بعد از گرفتن معرفی نامه از دانشکده پرستاری و مامایی تبریز با هماهنگی با مسئولین بیمارستان، پژوهشگر خود را به بخش و درمانگاه خون مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز معرفی کرد و پس از چند روز حضور در آن واحد، جهت عادی شدن حضور در بخش و پس از کسب اجازه، فرایند ترانسفوزیون خون انجام شده برای بیماران مبتلا به تالاسمی به روش نمونه گیری در دسترس یا آسان انتخاب شد. گردآوری داده ها بر اساس فرم تزریق خون و دفاتر چارت راند و چک لیست و بررسی پرونده بیماران با توجه به استاندارد های اعتبار بخشی و حاکمیت بالینی و استاندارد های ارزیابی بیمار طبق «چک لیست نحوه ارزیابی استقرار نظام مراقبت از خون (هموویژلانس)» صورت گرفت. در این چک لیست، وظایف پرستار در قبل، حین و بعد از ترانسفوزیون که بر اساس گایدلاین معتبر وزارت بهداشت ملزم به رعایت آنها بودند، گنجانده شده بود.
۶-۳ محیط پژوهش:
محیط پژوهش در این تحقیق بیمارستان کودکان تبریز بود.
۷-۳ معیارهای ورود:
در این پژوهش مشخصات افراد مورد پژوهش به قرار زیر میباشند:
انجام ترانسفوزیون خون و مشتقات آن در کودکانی که طبق تشخیص پزشک، مبتلا به تالاسمی بوده و در زمان انجام مطالعه در بخش و درمانگاه خون تحت ترانسفوزیون قرار دارند و کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.
انجام ترانسفوزیون خون توسط پرستارانی که حداقل ۳ ماه سابقه کار بالینی در بیمارستان کودکان داشته باشند.
۸-۳ معیارهای خروج:
انصراف پرستاران پس از مشاهده عملکرد آنها
۹-۳ ابزار جمع آوری داده ها:
در این مطالعه از پرسشنامه دو قسمتی برای ثبت مشخصات دموگرافیک کودکان تحت ترانسفوزیون خون و پرستاران انجام دهنده ترانسفوزیون خون و چک لیستی جهت بررسی وضعیت موجود ترانسفوزیون خون و مراقبتهای مربوط به آن در بیماران بستری در بخش و درمانگاه خون مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز استفاده شد، که مشخصات دموگرافیک پرستاران شامل سوالاتی در مورد جنس، وضعیت تأهل، سابقه کار، سمت، میزان تحصیلات، بخش محل خدمت، گذراندن دوره آموزشی در زمینه ترانسفوزیون خون و مدت آموزش بود و مشخصات دموگرافیک کودکان مبتلا به تالاسمی تحت ترانسفوزیون خون شامل سوالاتی در مورد جنس، سن، سابقه بستری در بخش خون و میزان هموگلوبین قبل از ترانسفوزیون خون بود.
بخش دوم شامل چک لیست استاندارد عملکرد پرستاران برگرفته از چک لیست نحوه ارزیابی استقرار نظام مراقبت از خون (هموویژلانس) جهت بررسی وضعیت موجود ترانسفوزیون خون و مراقبتهای مربوط به آن در بیماران بستری در بخش و درمانگاه خون مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز بود. در این چک لیست، وظایف پرستار در فرایند ترانسفوزیون خون بر اساس راهنمای معتبر وزارت بهداشت در ۳۳ معیار مورد مشاهده جهت بررسی عملکرد پرستاران گنجانده شده است. رعایت استاندارد در حیطه امکانات بخش در ۷ سوال و در حیطه بانک خون در ۶ سوال گنجانده شده است.
۱۰-۳ اعتبار علمی ( روایی ) ابزار:
در این مطالعه برای رسیدن به اعتبار علمی پرسشنامه و چک لیست، ابزار گردآوری داده ها توسط ده نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از نظر روایی محتوا[۹] و صوری مورد بررسی قرار گرفت و بر مبنای نظرات ارائه شده با نظرات اساتید راهنما و مشاور تغییرات لازم در پرسشنامه و چک لیست داده شد.
۱۱-۳ اعتماد علمی ( پایایی ) ابزار:
پایایی پرسشنامه اخیر با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ (۸۳/۰α=) تعیین گردید.
۱۲-۳ روش جمعآوری داده ها:
دانلود فایل های پایان نامه درباره ممیزی بالینی ترانسفوزیون فرآورده های خونی در کودکان مبتلا ...