با توجّه به ماهیّت سازمان نمونه هایی از این مقیاسها میتواند شامل موارد زیر باشد:
-
- دست آوردها
-
- انگیزه و مشارکت
-
- رضایت
الف: عوامل تاثیرگذار بر رضایت و روحیّه منابع انسانی اندازه گیری و ارزیابی می شود.
ب:بازخورد های منظم درباره استنباط های منابع انسانی دریافت می شود از قبیل:محیط کار،ایمنی .
ج:نتایج اندازه گیری های درون سازمانی و استنباط های واقعی در دیگر سازمان ها مقایسه می شوند.
د:نتایج رضایتمندی کارکنان به اطّلاع آنان رسانده می شود.
ه: نتایج نمایانگر تمایل به بهبود هستند.(توکّلی،بهشتی پور،۱۳۹۰،۲۵۰)
معیار ٨: نتایج جامعه
سازمانهای متعالی نتایج چشمگیر مرتبط با جامعه را به طور فراگیر اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
الف : مقیاس ادارکی
این مقیاسها، بیانگر ادارک جامعه از سازمان .(به عنوان مثال از طریق نظرسنجیها، گزارشها، مقالات، مطبوعات، گردهماییهای عمومی و نمایندگان جامعه و مقامات دولتی به دست میآیند). برخی از مقیاسها که به عنوان مقیاس ادارکی مطرح شده است قابل طرح در شاخصهای عملکردی هستند و بالعکس.
با توجّه به ماهیّت سازمان نمونه هایی از این مقیاسها میتواند شامل موارد زیر باشد:
-
- تصویرسازمان
-
- عملکرد به عنوان یک شهروند مسؤول
-
- مشارکت با مجامع محلّی که سازمان درآن فعّالیّت میکند.
-
- کاهش وپیشگیری اذیّت وخسارت ناشی ازعملیّات سازمان ویا درطول چرخه عمر محصولات وخدمات
-
- گزارشدهی از فعّالیّتها به منظور کمک به حفاظت و پایداری منابع
ب: شاخصهای عملکردی
این شاخصها، شاخصهایی داخلی هستند که توسّط سازمان به منظور پایش، درک، پیش بینی و بهبود
عملکرد سازمان و پیش بینی ادراک جامعه به کار گرفته میشوند. با توجّه به ماهیّت سازمان نمونههایی
از این مقیاسها میتواند شامل موارد زیر باشد:
-
- مدیریت تغییرات درسطوح استخدام
-
- تقدیرنامه ها وجوایز دریافتی
الف: برنامه هایی برای صرفه جویی، حفاظت از منابع ،ورزش ها و تفریحات وجود دارد.
ب:فعّالیّت ها در بخش فوق نشان دهنده روندی مثبت هستند.
ج:از نتایج بررسی ها می توان نشان داد که مشتریان تفکّری مثبت از سازمان دارند.(توکلی،بهشتی پور،۱۳۹۰،۲۵۹)
معیار ٩ : نتایج کلیدی عملکرد
سازمانهای متعالی نتایج چشمگیر مرتبط با عناصر اصلی خطمشی و استراتژی را به طور فراگیر اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
الف) دستاوردهای کلیدی عملکرد
این شاخصها، نتایج کلیدی تعریف شده توسّط سازمان هستند که در خط مشی و استراتژی سازمان مورد توافق قرار گرفتهاند.
با توجّه به ماهیّت و اهداف سازمان برخی از مقیاسهای مورد اشاره در راهنمای دستاوردهای کلیدی عملکرد میتوانند در شاخصهای کلیدی عملکرد به کار برده شوند و بالعکس.
دستاوردهای مالی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- دادههای عمومی و مرتبط با بازار (فروش، قیمت سهام، سود سهام و …)
- سودآوری (حاشیه سود ناخالص، درآمد هر سهم، درآمدهای قبل از بهر ه و مالیات و…)
- اطّلاعات مرتبط با سرمایه گذاری و داراییها، بازگشت سرمایه، بازگشت دارایی خالص، بازگشت سرمایه بکار گرفته شده و…)
- عملکرد بودجهای (عملکرد در کل سازمان و یا بودجه واحد)
دستاوردهای غیر مالی میتواند شامل موارد زیر باشد:
- سهم بازار
- زمان معرّفی محصولات یا خدمات به بازار
- نرخ موفّقیّت
- عملکرد فرایند
ب) شاخصهای کلیدی عملکرد