جوادی آملی، قرآن در قرآن، ص۳۰۱ و ۴۳۷-۴۳۸؛ برای مطالعه بیشتر رک: سعید عطیه على مطاوع، الإعجاز القصصی فی القرآن، ص۱۰ ↑
خلف اللّه، الفن القصصى فى القرآن الکریم، ص۱۷۷ ↑
«و برخى از آنان به تو گوش فرا مىدهند، ولى ما بر دلهایشان پردهها افکندهایم تا آن را نفهمند، و در گوشهایشان سنگینى [قرار دادهایم]. و اگر هر معجزهاى را ببینند به آن ایمان نمىآورند. تا آنجا که وقتى نزد تو مىآیند و با تو جدال مىکنند، کسانى که کفر ورزیدند، مىگویند: «این [کتاب] چیزى جز افسانههاى پیشینیان نیست» أنعام/ ۲۵ ↑
سعیدی روشن، تحلیل زبان قرآن، ص۲۸۵-۲۹۱ ↑
رک: طه حسین، فی الشعر الجاهلی، ص۱۶؛ حسن البناء، نظرات فی کتاب الله، ص۹۶؛ رمضان غریب الخمیس، الإمام محمد الغزالی جهوده فی التفسیر و علوم القرآن، ص۲۲۶؛ البته افرادی چون محمد الخضر حسین در کتاب «نقض الشعر الجاهلى» و محمد احمد غمراوى، و محمد فرید وجدى و دیگران این دیدگاه را رد نمودند.(حسن البناء، نظرات فی کتاب الله، ص۹۶) ↑
رک: عبدالکریم خطیب، القصص القرآنى فى منطوقه و مفهومه، ص۲۷۷-۲۸۰ ↑
خلف اللّه، الفن القصصى فى القرآن الکریم، ص ۲۰-۶۱ ↑
همان، ص۵۶ و ص۱۱۹-۱۲۱ ↑
ص/ ۲۱-۲۲ ↑
احزاب/ ۷۲ ↑
یس/ ۱۳-۲۹ ↑
مائده/ ۱۱۲-۱۱۵ ↑
بقره/ ۲۵۹ ↑
بقره/ ۲۶۰ ↑
مائده/ ۲۷-۳۱ ↑
اعراف/ ۱۸۹-۱۹۰ ↑
سعیدی روشن، تحلیل زبان قرآن، ص۲۸۵-۲۸۶ ↑
خواندمیر، تاریخ حبیب السیّر، مقدمه از جلال الدین همایى، ص۲۸-۳۰؛ سعیدی روشن، تحلیل زبان قرآن، ص۲۸۶-۲۸۷ ↑
بقره/ ۱-۲ ↑
طارق/ ۱۳-۱۴ ↑
« داناى نهان است، و کسى را بر غیب خود آگاه نمىکند، جز پیامبرى را که از او خشنود باشد..» جن/ ۲۶-۲۷ ↑
«این از خبرهاى غیب است که آن را به تو وحى مىکنیم. پیش از این نه تو آن را مىدانستى و نه قوم تو..» هود/ ۴۹ ↑
قطب، التصویر الفنى فى القرآن الکریم، ص۲۵۵-۲۵۹ ↑
رک: طباطبایی، المیزان فى تفسیر القرآن، ج۷، ص۱۶۵-۱۶۷؛ مطهرى، سیرى در سیره نبوى، ص۱۱۳-۱۱۵؛ سعیدی روشن، تحلیل زبان قرآن، ص۲۸۷-۲۸۹ ↑
«و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ایشان بخوان..» مائده/ ۲۷ ↑
«ما خبرشان را بر تو درست حکایت مىکنیم..» کهف/ ۱۳ ↑
«[بخشى] از گزارش [حال] موسى و فرعون را براى [آگاهى] مردمى که ایمان مىآورند، به درستى بر تو مىخوانیم» قصص/ ۳ ↑
«آرى، داستان درست [مسیح] همین است..» آل عمران/ ۶۲ ↑
رک: احمد عمر ابوشوفه، المعجزه القرآنیه، ص۲۰۹؛ مصطفى دیب البغا؛ محیى الدین دیب مستو، الواضح فی علوم القرآن، ص۱۸۱-۱۸۳؛ محمد محمد ابو لیله، القرآن الکریم من المنظور الاستشراقی، ص۳۰۲؛ حکیم، القصص القرآنی، ص۲۴-۲۵؛ ملبوبی، تحلیلی نو از قصص قرآن، ص۱۲۱-۱۲۴؛ معارف، مباحثى در تاریخ و علوم قرآنى، ص۲۶۶-۲۶۸ ↑
عتر، علوم القرآن الکریم، ص۲۴۵-۲۴۷ ↑
راغب اصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، ص۷۸۸-۷۸۹ ↑
ابوهلال عسکری، الفروق فی اللغه، ص۳۳ ↑
أعراف/ ۱۰۱ ↑
هود/ ۱۲۰ ↑
یونس/ ۷۱ ↑
کهف/ ۱۳ ↑
قصص/ ۳ ↑
بقره/ ۲۴۶ ↑
آلعمران/ ۴۴ ↑
یوسف/ ۱۰۲ ↑
قصص/ ۴۴ ↑
قصص/ ۴۶ ↑
طه/ ۱۲۸ ↑
عنکبوت/ ۳۷-۳۸ ↑
سجده/ ۲۶ ↑
قصص/ ۵۸ ↑
هود/ ۸۹ ↑
برای مطالعه بیشتر رک: محمد بیومى مهران، دراسات تاریخیه من القرآن الکریم، ج۱، ص۴۷-۸۷ ↑
«و [به یاد آرید] آن گاه که شما را از [چنگ] فرعونیان رهانیدیم، [آنان] شما را سخت شکنجه مىکردند..» بقره/ ۴۹ ↑
«و هنگامى که دریا را براى شما شکافتیم و شما را نجات بخشیدیم و فرعونیان را- در حالى که شما نظاره مىکردید- غرق کردیم» بقره/ ۵۰ ↑
«و آن گاه که با موسى چهل شب قرار گذاشتیم آن گاه در غیاب وى، شما گوساله را [به پرستش] گرفتید، در حالى که ستمکار بودید» بقره/ ۵۱ ↑
«و چون گفتید: «اى موسى، تا خدا را آشکارا نبینیم، هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد.» پس- در حالى که مىنگریستید- صاعقه شما را فرو گرفت» بقره/ ۵۵ ↑
نحل/ ۴۳ ↑
دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره بنمایههای کلامی امامت در قصص قرآن کریم- فایل ۲۹