همچنین تعداد دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه شاخه نظری در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ در ناحیه یک شهرستان خرم آباد ۳۳۰۶ نفر بود که از بین آنها ۱۴۸۸ نفر معادل ۴۵ درصد، در رشته علوم تجربی مشغول به تحصیل بوده اند. از بین ۱۴۸۸ دانش آموز رشته علوم تجربی، ۵۹۴ نفر معادل ۹۲/۳۹ درصد را دانش آموزان پسر و ۸۹۴ نفر معادل ۰۸/۶۰درصد را دانش آموزان دختر تشکیل دادهاند.
گروه نمونه و شیوه گزینش آن
از میان رشته های تحصیلی شاخه نظری، رشته علوم تجربی به دلیل وجود نمرات گره نسبتاً زیاد انتخاب گردید و از آنجا که در میان دروس عمومی و اختصاصی این رشته، دو درس زیست شناسی و ادبیات فارسی دارای ضرایب بالایی میباشند در بین سایر دروس انتخاب شدند. با توجه به عملی بودن بررسی یکایک سوالات دو درس مذکور، ضرورتی برای نمونه گیری از سوالات آنها وجود ندارد و کلیه سوالات این دو درس مورد تحلیل قرار میگیرد. بدینمنظور از بستههای اوراق امتحانی دروس ادبیاتفارسی و زیستشناسی موجود در انبار امتحانات که متعلق به تمام دبیرستانهای ناحیه یک شهرستان خرمآباد؛ اعم از استعدادهای درخشان، عادی – دولتی، نمونه دولتی، غیرانتفاعی و بزرگسالان بود، استفاده گردید. با توجه به اینکه نظریه های روانسنجی، نظریه های نمونههای بزرگ هستند و با در نظرگرفتن ملاحظات نظری و عملی این نظریه ها و برای تحقق برآورد باثبات پارامترها، نمونه ای با حجم ۶۰۰ ورقهی امتحانی در دو درس مذکور به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی سوالات به طور تصادفی انتخاب شد. از این میان ۳۰۰ ورقه امتحانی متعلق به دانش آموزان دختر و ۳۰۰ ورقه امتحانی دیگر متعلق به دانش آموزان پسر میباشد.
در بررسی اعتبار دروس مورد مطالعه، با توجه به اینکه تعداد سطوح رویهی آشیانه شده برای هر سطح از رویهای که در آن آشیانه کرده است، باید برابر باشد، لذا تعداد اوراق مصححی که کمتر از اوراق سایر مصححان بود، به عنوان ملاک در نظر گرفته شد. به طوریکه از ۶۰۰ اوراق امتحانی که به طور تصادفی انتخاب شده بود، ۶۰ ورقهی امتحانی (۳۰ ورقه برای هر جنسیت) برای هر مصحح به طور تصادفی (در صورت زیاد بودن اوراق هر مصحح) انتخاب گردید که در نهایت تعداد اوراق برای درس ادبیاتفارسی۵۴۰ و برای درس زیستشناسی ۴۲۰ ورقه بود. لازم به ذکر است که در مجموع، درس ادبیاتفارسی توسط ۱۳ مصحح و درس زیستشناسی توسط ۷ مصحح تصحیح شده بود که در درس ادبیاتفارسی، اوراق تصحیح شده ۴ مصحح به دلیل کمی تعداد، کنار گذاشته شد.
در جدول زیر توزیع فراوانی جنسیت در جامعه و نمونه دانش آموزان برحسب تحلیلها نشان داده شده است.
جدول۳-۲: توزیع فراوانی جنسیت در جامعه و نمونه دانش آموزان رشته ی علوم تجربی
توزیع فراوانی جامعه | توزیع فراوانی نمونه | |||||||
برای تحلیل CTTو IRT در هر دو درس |
تعیین اعتبار با GT | |||||||
فراوانی | درصد | فراوانی | درصد | فراوانی ادبیاتفارسی |
فراوانی زیستشناسی |
درصد | ||
جنسیت | پسر | ۵۹۴ | ۹۲/۳۹ | ۳۰۰ | ۵۰ | ۲۷۰ | ۲۱۰ | ۵۰ |
دختر | ۸۹۴ | ۰۸/۶۰ | ۳۰۰ | ۵۰ | ۲۷۰ | ۲۱۰ | ۵۰ | |
کل | ۱۴۸۸ |