۳۲
عدملزوممراجعهبهمنابعمتعدد (سایرمجریان،مدیریتها )برایکسباطلاعاتوصرفهجوئیدروقت
۳۳
حذفبرخیازبازدیدهاوماموریتهائیکهصرفابرایکسباطلاعاتصورتمیگیرد
۳۴
حذفبرخیازجلساتوهماهنگیهاکهصرفابرایکسب،تبادلیاتکمیلاطلاعاتصورتمیگیرد
۲-۱۷- نقش مدل اطلاعات راهبردی در تولید اطلاعات با کیفیت بالا
مدل اطلاعات راهبردی به دلایل ذیل اطلاعات با کیفیت بالا تولید می کند :
- تمامی مولفه های استراتژیک (سازمان های درگیر) در ماموریت پلیس نظارت بر اماکن عمومی را شناسائی می نماید .
- بانک های اطلاعاتی ، سامانه ها و اطلاعات مکتوب تمامی این مولفه ها را شناسائی و به بانکهای اطلاعاتی داخل سازمان منتقل می نماید .
- در جریان انتقال اطلاعات به داخل سازمان و تشکیل انباره داده ، فرایند ETL را اجرا می نماید.
- از بستر انباره داده و ابزارهای هوش تجاری برای انباشت و تولید اطلاعات استراتژیک ، قابل تحلیل و چند بعدی استفاده می گردد .
تمامی موارد فوق مبین نقش آشکار مدل اطلاعات راهبردی در تولید اطلاعات با کیفیت بالا می باشند
۲-۱۸- مفهوم مدل اطلاعات راهبردی
برای تعریف مدل اطلاعات راهبردی ، بهتر است ابتدا سه کلمه اساسی که در نام آن کاربرد دارد تعریف گردد ، و سپس نقش آن در رابطه با هر یک از اجزا روشن خواهد شد .
شکل۲-۴
۲-۱۸-۱- تعاریف مدل
محیط ، در هر سازمان عملیاتی ، پیچیده است . فعالیتهای بسیاری وجود دارد و اثرات متفاوتی از سوی ( رقبا، عرضه کنندگان ، مشتریان ، دولت و اقتصاد ) بر یک فعالیت وارد می شود .برای افراد ، غیرممکن است که جزئیات همه فعالیتها یی را که در پیرامونشان روی می دهد ، دریابند . بنا بر این باید به مهمترین آنها توجه کنند . مدلها مدیران را برای انجام این کار یاری می دهند [۱۵] .
مدل ، انتزاعی از وقایع پیرامون یک فرایند ، فعالیت یا مسئله است . مدل نوعی حالت انتزاعی یا نشانی از واقعیات جهان خارج هستند ، مدل صورت ساده شده ای از شیئی واقعی است . مدل یک جنبه از محیط را که بتواند آزمایش شود بدون اینکه پارامترهای مزاحم محیط در آن تاثیر بگذارند در نظر می گیرد . نظریه تصمیم گیری سایمون یک مدل است که مراحل تصمیم گیری را بدون اینکه جنبه ویژه ای از تصمیم یا سازمان را مورد بررسی قرار دهد نشان می دهد .
- مدل دستگاهی از پدیده ها یا مفاهیم نظام مند است که قدرت تبیین دارد.
- مدل ، ساده شده دنیای واقعی است.
۲-۱۸-۲- تعریف اطلاعات
اطلاعات داده ای است که در یک شکلی پردازش شده است که به مدیریت در اخذ تصمیمات کمک می کند .
۲-۱۸-۳- تعریف راهبرد
یکراهبرد راهیاستکهیکسازماندرآنبرایمتمایزکردنخودازرقیبانوبهکارگیریتوانمندینسبیسازماندرپاسخ بهنیازهایمشتری ، تلاشمیکند . یکاستراتژیوقتیموفقاستکهدرمقایسهباآنچهکهرقیبانفراهممیآورند با بهره گیری از یکنوع هماهنگییاتطبیقبهتروقویتر، توانمندیهایسازمانرابانیازهایمشتری، هم جهت نماید .
۲-۱۸-۴- تعریف اطلاعات راهبردی ( استراتژیک)
اطلاعات استراتژیک ، اطلاعاتی است که بیش از آنکه برای عملیات روزمره اهمیت داشته باشد برای سلامتی و بقای سازمان حیاتی است . در واقع تصمیمات بحرانی و اساسی سازمان به میزان موجودیت اطلاعات استراتژیک در آن بستگی دارد . اطلاعات استراتژیک از سیستمها و منابع مختلف سازمان بدست می آید ، و این کار بوسیله سیستمهای پشتیبانی از تصمیم یا سیستمهای اطلاعاتی خاص انجام می شود [۱۶] .
۲-۱۹- تعریف مدل اطلاعات راهبردی [۱۷]
مدل اطلاعات راهبردی[۱۸](SIM) یک مدل مفهومی سطح بالاست که یک دید گسترده از محتوای اطلاعاتی معماری سازمان را فراهم می نماید . مدل اطلاعات راهبردی به مفهوم توصیف مجموعه ای از موجودیتهایی است که برای برنامه ریزان و صاحبان کسب و کار مهم است . این موجودیتها عناصر ضروری در یک حوزه و یا یک قلمرو موضوعی خاص می باشند ٬ از قبیل قابلیتها و مقدورات ٬ اطلاعات و رویدادها .
در این مدل ٬ ما این عناصر را تحت عنوان موجودیتها کلیدی کسب و کار ( KBEs) [۱۹] می نامیم . به عنوان مثال ٬ مدل اطلاعات راهبردی برای یک سیستم هدایت موشک شامل موجودیتهای کلیدی زیر می باشد :
- مقصد (هدف) [۲۰]
- حسگر [۲۱]
- بدنه موشک [۲۲]
- مرکز فرماندهی [۲۳]
- سیستم هدایت موشک [۲۴]
- هر نوع معماری در مدل اطلاعات راهبردی توسط موجودیتهای کلیدی ٬ هدایت می شود . صحت و اعتبار مدل اطلاعات راهبردی باید به تایید مدیریت سازمان برسد . این مدل تعریفی شفاف از نیازمندیهای اطلاعاتی استراتژیک
سازمان را بر اساس معماری ارائه می نماید و ما را به این سطح از اطمینان می رساند که اطلاعات استراتژیک جمع آوری شده نیازهای ماموریتی سازمان را فراهم می نماید .