⮈کیفیت خدمات
مطابق جدول ۴-۴ این متغیر دارای میانگین (۱۶۶۰/۴)، انحراف معیار (۸۷۳۳۸/۰) و واریانس (۷۶۳/۰) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۷۵۵/۰-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله منفی است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب بیشتر از مقدار (۵/۰) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت فاحش با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۳۱۷/۰-) میباشد که نشاندهنده کوتاهتر بودن توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (۵/۰) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال ندارد.
⮈ تنوع خدمات
این متغیر دارای میانگین (۷۰۰۰/۳)، انحراف معیار (۷۷۱۴۲/۰) و واریانس (۵۹۵/۰) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۸۸۰/۰-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله منفی است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب بیشتر از مقدار (۵/۰) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت فاحش با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۰۶۸/۰-) میباشد که نشاندهنده کوتاه بودن توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (۵/۰) است و به صفر نزدیک، کشیدگی توزیع، دارای تفاوت اندکی با توزیع نرمال از لحاظ کشیدگی است.
⮈ ارتباط با مشتری
این متغیر دارای میانگین (۳۶۹۸/۴)، انحراف معیار (۷۷۴۰۷/۰) و واریانس (۵۹۹/۰) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۳۹۲/۱-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله منفی است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب بیشتر از مقدار (۵/۰) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت فاحش با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۹۸۸/۱) میباشد که نشاندهنده بلندتر بودن توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتر از مقدار (۵/۰) است، کشیدگی توزیع، دارای تفاوت زیادی با توزیع نرمال است.
⮈ ویژگیهای کارکردی
این متغیر دارای میانگین (۳۶۳۰/۴)، انحراف معیار (۹۴۱۰۹/۰) و واریانس (۸۸۶/۰) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۱۵۱/۱-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله منفی است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب بیشتر از مقدار (۵/۰) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت فاحش با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۰۸۶/۰-) میباشد که نشاندهنده کوتاه بودن توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (۵/۰) است، کشیدگی توزیع، دارای تفاوت اندکی با توزیع نرمال است.
⮈ تصویر برند
این متغیر دارای میانگین (۲۷۸۶/۴)، انحراف معیار (۹۵۷۵۷/۰) و واریانس (۹۱۷/۰) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (۱۵۶/۱-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله منفی است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب بیشتر از مقدار (۵/۰) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت فاحش با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (۲۲۶/۰) میباشد که نشاندهنده بلند بودن توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (۵/۰) است، کشیدگی توزیع، دارای تفاوت اندکی با توزیع نرمال است.
۴-۲-۳ بررسی نرمال بودن توزیع دادهها
برای اجرای روشهای آماری و محاسبه آماره آزمون مناسب و استنتاج منطقی درباره فرضیه های پژوهش؛ مهمترین عمل، قبل از هر اقدامی انتخاب روش آماری مناسب برای پژوهش است. برای این منظور آگاهی از توزیع داده ها از اولویت اساسی برخوردار است. برای همین منظور در این پژوهش از آزمون معتبر کلموگروف- اسمیرنف برای بررسی فرض نرمال بودن داده های پژوهش استفاده شدهاست. این آزمون باتوجه به فرضیات زیر به بررسی نرمال بودن داده می پردازد.
H0: داده ها دارای توزیع نرمال هستند.
H1: داده ها دارای توزیع نرمال نیستند.
نحوه داوری با توجه به جدول آزمون کلموگروف- اسمیرنف بدین صورت است که اگر سطح معنیداری (sig) برای کلیه متغیرها بزرگتر از سطح آزمون (۰۵/۰) باشد توزیع داده ها نرمال میباشد. همچنین میتوان از قضیه حد مرکزی نرمال بودن متغیرها را سنجید. در این قضیه هرگاه حجم نمونه بزرگتر از ۳۰ باشد میتوان توزیع داده ها را نرمال در نظر گرفت.
برای تمام متغیرهای مکنون تحقیق و با توجه به نتیجه آزمون کلموگروف- اسمیرنف دارای توزیع نرمال نمیباشند؛ چون سطح معنیداری به دست آمده از این آزمون برای این متغیرها برابر ۰۰۰/۰ بوده و این مقدار کمتر از ۰۵/۰ میباشد. ولی چون حجم نمونه برابر ۳۸۴ بوده و بیشتر از ۳۰ میباشد؛
جدول ۴-۵ : نتایج آزمون K-S
متغیر
تعداد
مقدار آماره z
سطح معنیداری
کیفیت خدمات
۳۸۴
۰۹۲/۵
۰۰۰/۰
تنوع خدمات
۳۸۴
۳/۳۸۵
۰۰۰/۰
ارتباط با مشتری
۳۸۴
۵/۷۷۷
۰۰۰/۰
ویژگیهای کاراکردی
۳۸۴
۷/۶۱۸
۰۰۰/۰
تصویر برند
۳۸۴