۳۳۲٫۵
۷۰٫۲
۵٫۷
۷٫۱
۷٫۱
۷۷
۱
۸۰
۵۵۰
۵۵۰۰۰
۹۹
۱۳۹۲
شکل۱۴-۴٫نمودار مقایسه ای میزان تولید و ظرفیت اسمی مجموع واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک کشور در سال های۱۳۸۳-۱۳۹۳
تا پایان سال۱۳۷۹،صنعت کاشی و سرامیک ایران با رشد معقول و متوازن ظرفیت خود را تا مرز ۸۰میلیون متر مربع در سال رسانده است.آغاز دهه ۸۰به دلیل تسهیلات دولتی،اعتبارات صندوق ذخیره ارزی،صدور موافقت اصولی و پرداخت تسهیلات بانکی با رشد سریع صنعت کاشی و سرامیک همراه بوده است. علاوه بر افزایش میزان تولید در سال های اخیر،رشد ظرفیت تولید نیز بسیار بالا بوده است و فاصله ظرفیت تولید و تولید افزایش پیدا کرده است.با بررسی طرح های در حال اجرا اعم از واحدهای جدید و طرح های توسعه واحدهای در حال کار پیش بینی می شود روند افزایش ظرفیت در چند سال آینده ادامه داشته باشد و ظرفیت اسمی واحدها در سال ۱۳۹۳ به ۵۰۰میلیون متر مربع برسد.
شکل ۱۵-۴٫نمودار مقایسه ای مازاد و مازاد انباشته کاشی و سرامیک کشور در سال های۱۳۸۳تا۱۳۹۳
صنعت در نیمه دوم سال ۱۳۸۲ با پدیده عرضه مازاد بر مصرف مواجه شده و در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ روندی فزاینده پیدا کرده است و اگر چه در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ این روند سیر نزولی داشته است ولی پیش بینی های صورت گرفته در خصوص مازاد انباشته به وقوع پیوسته بطوریکه بارشد فزاینده تولیدکاشی و سرامیک در سال های اخیر شاهد مازاد انباشته فراوانی هستیم که خود باعث شدت رکود در تعدادی از واحدهای تولیدی خواهد شد.
شکل ۱۶-۴٫نمودار مقایسه ای سرانه ظرفیت نصب شده ،تولید و مصرف کاشی و سرامیک کشور در سال های.۱۳۸۳تا۱۳۹۳
بررسی تقاضا نشان می دهد که تقاضای این محصول دارای ثبات روند افزایشی قابل توجهی است و ادامه این روند با توجه به نرخ رشد جمعیت کشور از یک سو و کاهش متراژ سرانه مسکونی هر خانوار که ازدیاد واحدهای مسکونی را به دنبال خواهد داشت از سوی دیگر،به همراه رشد عمده ساختمان سازی برای توسعه شهرها و وسعت دادن به مناطق شهری قابل پیش بینی است.باآزاد شدن واردات از سال۱۳۸۰محصولات وارداتی بخشی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده اند لیکن با تغییر سیاست های قانونی از آن جمله افزایش تعرفه واردات و ممانعت از انجام ثبت سفارشات عملا فرصتی جهت جایگزینی محصولات داخلی با کیفیت مشابه محصولات خارجی بوجود آورد.
۳-۴٫معرفی شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند
نام شرکت : صنایع کاشی وسرامیک الوند
سال تاسیس : سال ۱۳۷۰
تولیدات : کاشی های دیوار – کف و پرسلانی در سایزهای مختلف
ظرفیت تولید : ۵/۱۳ میلیون متر مربع
تعداد پرسنل ” حدودا” ۱۰۰۰ نفر
محل کارخانه : قزوین – شهر صنعتی البرز
محل دفتر مرکزی : تهران – خیابان آفریقا – خیابان شهید سعیدی پلاک ۶۰ ساختمان الوند
گواهینامه های کیفی اخذ شده : آرم استاندارد ایران ۱۳۷۳ به همراه لوح طلایی استاندارد از موسسه استاندارد و تحقیقات ایران
اخذ گواهینامه استاندارد جهانی ایزو ۹۰۰۲ در سال ۱۳۷۵
اخذ تندیس طلایی تعهد به کیفیت از مدیریت کیفیت فراگیر ژنو
اخذ تندیس طلایی کیفیت از کشور فرانسه
اخذ گواهینامه استاندارد EN159 اروپا
اخذ گواهینامه استاندارد جهانی ISO9001-2000
در حال اخذ استاندارد مدیریت کیفیت اروپا EFQM
پیشینه :
تولید کاشی دیواری به میزان ۲/۲ میلیون متر مربع در سایزهای ۱۵*۱۵ و ۲۰*۱۵ سال ۱۳۷۰
نوآوری در سایز کاشی های دیواری ۲۵*۱۵ و ۲۵*۲۰ و ۳۰*۲۰ سال ۱۳۷۱
راه اندازی خط تولید جدید کاشی دیواری به میزان ۲/۲ میلیون متر مربع سال ۱۳۷۶
راه اندازی خط تولید جدید کاشی کف به میزان ۸/۱ میلیون متر مربع سال ۱۳۷۸
تاسیس کارخانه شماره ۲ با تولید سالانه ۴ میلیون متر مربع کاشی لعاب دار کف سال ۱۳۸۳
تاسیس کارخانه شماره ۳ با تولید سالانه ۳ میلیون متر مربع کاشی پرسلانی سال ۱۳۸۴ از سایز ۴۰*۴۰ تا ۹۰*۶۰
۱- پیشینه شرکت کاشی الوند .
شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند به منظور تولید انواع کاشیهای دیواری در سال ۱۳۶۳ با سرمایه گذاری سازمان صنایع ملی ایران در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در شهر صنعتی البرز قزوین تاسیس و عملیات اجرائی احداث کارخانه از اواخر سال ۱۳۶۴ با همت مهندسین و کارشناسان ایرانی آغاز و در تیر ماه ۱۳۷۰ کارخانه به تولید آزمایشی رسید و همزمان با خجسته میلاد پربرکت پیامبر اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) در مهر ماه ۱۳۷۰ با ظرفیت اسمی ۵/۲ میلیون متر مربع کاشی دیواری در ابعاد ۱۵×۱۵ و ۲۰×۱۵ مورد بهره برداری قرار گرفت و پس از گذشت یک سال از شروع تولید توانست با الطاف خداوند متعال و همت و تلاش بی وقفه مدیران و کارکنان خود به ترتیب اندازه های ۲۵×۱۵ , ۲۵×۲۰ و ۳۰×۲۰ که برای اولین بار در صنعت کاشی دیواری در ایران تولید می گردید را به بازار عرضه نماید .
همچنین با تلاش مضاعف در سال ۱۳۷۶ خط تولید کاشی دیوار جدیدی افتتاح که نهایتا” با تکمیل و اصلاح خط تولید جدید در سال ۱۳۷۸ , بمیزان ۰۰۰ر۲۵۰ر۲ مترمربع کاشی کف به محصولات شرکت افزوده و کاشی الوند در سال ۱۳۸۱ با اضافه تولید ۰۰۰ر۸۲۰ر۱ متـر مربع کاشـی دیوار توانست تولیـد خود را در محل کارخانه شماره یـک خود به حدود ۵/۶ – ۷ میلیون متر مربع افزایش دهد ۰ و ضمنا” کاشی الوند با اجرای دو طرح و توسعه بسیار مهم که طرح توسعه اول در سال ۱۳۸۳ با بهره برداری ۴ میلیون مترمربع کاشی لعاب دار کف در محل کارخانه شماره ۲ و در سال ۱۳۸۴ با بهره برداری ۳ میلیون مترمربع کاشی گرانیتی پرسلانی توانست در مجموع میزان تولیدات سه کارخانه خود را به حدود ۵/۱۳ - ۱۳ میلیون مترمربع افزایش دهد ۰
کاشی الوند مفتخر است که با ارائه طرحهای متنوع و زیبا که عمدتا” در واحد طراحی این شرکت تهیه می شود در ابعاد مختلف در صنعت کاشی ایران تحول عظیم ایجاد کند۰ لازم بذکر است بدلیل کیفیت بالای محصولات و رعایت استانداردهای بین المللی بعد از چند ماه از شروع تولید , شرکت موفق به اخذ آرم استاندارد ایران و سپس در سال ۱۳۷۳ موفق به اخذ لوح طلایی استاندارد از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گردید و پس از حصول امر فوق به منظور رسیدن به استانداردهای جهانی اقدام به آموزش های وسیع کارکنان و برگزاری دوره های مختلف آموزش جهت بالابردن سطوح آگاهی مدیران و کارکنان خود نمود و در اسفند ماه ۱۳۷۵ موفق به دریافت گواهینامه استاندارد جهانی ایزو ۹۰۰۲ که این گواهینامه استاندارد جهانی سیستم تضمین کیفیت بوده و برای اولین بار در صنعت کاشی و سرامیک در ایران توسط این شرکت اخذ گردیده است , همـچنین بـه لطـف خـداوند مـتعال و هـمت و تـلاش مـدیران و کارکنان دلسوز و متعهد در سال ۱۳۷۶ مـوفق به دریـافت تنـدیس بهتـرین نام تجـاری سال ۱۹۹۷ از کشور ایتالیا و همچنین در همین سال موفق به دریافت تندیس طلایی تعهد به کیفیت از مدیریت کیفیت فراگیر ژنو و تندیس طلایی کیفیت در کشور فرانسه و نیز موفق به دریافت گواهی استاندارد EN 159 اروپا از مرکز تحقیقات سرامیک دانشگاه بلونیا در مورد کیفیت محصولات خود شد. در حال حاضر بلحاظ کیفیت بالای محصولات افتخار تولید مشترک با یکی از معتبرترین شرکتهای کاشی سازی دنیا با نام امیل سرامیکا را داشته و محصولات مشترک ایران و ایتالیا با نام تجاری امیل سرامیکا – الوند در حال حاضر در بازار داخلی توزیع گردیده است .
۲- انواع محصولات تولیدی شرکت کاشی الوند
کاشـی الوند تولیـدکننده انواع کاشی دیواری تا سایز۶۰×۳۳, کاشی کف لعابدار تا سایز ۶۰×۶۰ و سنگ مصنوعی یا کاشی پرسلانی تا سایز ۱۲۰×۶۰ می باشد .