ارشد
مدیران
میانی
مدیران
اجرای
زیاد
کم
زیاد
کم
مدت
کوتاه
اطلاعات
تفصیلی
شماره
شکل
۲
-
۲
:
آن
ارائه
شکل
بر
هم
اطلاعات
منبع
بر
هم
مدیریت
سطوح
تأثیر
۲-۴-۳-۱۰)الگوی اطلاعات ملی بریتانیا:
الگوی اطّلاعات ملی بریتانیا (NIM) [۸۱] نتایج کارکرد اطّلاعاتی را رسیدن به امنیت اجتماعی،کاهش جرم، کنترل بزهکاری و کنترل بی نظمی می داند.
برای رسیدن به نتایج مذکور، این الگو گام های زیر را طراحی می کند.
ایجاد سامانه ها و پروتکل هایی برای تسهیل (در جریان) اطلاعات؛
تعریف مأموریت [۸۲] و هماهنگی و همکاری ( انجام آن)؛
فراهم کردن محصولات ا طّلاعاتی پایه برای هدایت عملیات؛
وضع قوانین و الگوهایی در باره تعیین بهترین شیوه های آموزشی در تمام سطوح پلیس؛
۲-۴-۳-۱۱)سیاست پلیسی اطّلاعات محور:
موضوع «سیاست پلیسی اطّلاعات محور ریشه در بریتانیای کبیر دارد. سیاست پلیس اطّلاعات محور براقدامات مجرمانه کلیدی تاکید دارد. هنگامی که مشکلات جنایی شناسایی و با ارزیابی های اطّلاعاتی برآورد شدند آن وقت است که می توان مجرمان کلیدی ( حرفه ای ) را برای تحقیق و تفحص هدف یابی کرد. این الگو توسط سرویس اطّلاعات جنایی ملی(NCIS) [۸۳] رواج یافته است. چهار بخش مورد تاکید در این عبارتند ا ز:
شناسایی مجرمان ( به ویژه مجرمان سابقه دار و حرفه ای از طریق ابزار های آشکار و پنهان)؛
مدیریت کانون ها و مراکز جرم و بی انضباطی؛
بررسی و تحقیق درباره جرایم وحوادث مرتبط؛
استفاده از اقدامات پیشگیرانه ، از جمله همکاری با شرکای کاری و همکاران محلی برای کاهش جرم و بی نظمی؛(NICS) ( یاوری و نجار،۱۳۸۸: ۳۸-۳۹).
۲-۴-۴)مدیریت تبادل اطّلاعات:
۲-۴-۴-۱)تعریف مدیریت تبادل اطّلاعات: مدیریت تبادل اطّلاعات عبارت است از قرار دادن منابع اطّلاعاتی در جایی که بیشترین منافع را برای سازمان داشته باشد (حسن زاده،۸۱:۱۳۸۴).
یابه عبارتی فعّالیّت های انتقال و توزیع اطّلاعات از یک شخص،گروه و یا سازمانی به شخص، گروه یا سازمان دیگر، بارتول تسهیم اطّلاعات را اینگونه تعریف میکند. تسهیم اطلاعات عبارت است از اشتراک اطّلاعات مناسب، ایده ها پیشنهادها و تخصیص ها با دیگران در یک سازمان (محمدی فاتح، سبحانی و محمدی, ۵۰۹:۱۳۸۷).
یکی از مهمترین بخش های مدیریت تبادل اطّلاعات، نقش انتقال اطّلاعات به افراد مناسب یا قرار دادن دانش در جایی است که بدان نیاز می باشد و تسهیم اطّلاعات فرایندی است که افراد متقابلا اطلاعات صریح و ضمنی را مبادله می کنند و مشترکاً اطلاعات جدید خلق می کنند. انتقال و نشر اطّلاعات فرصت هایی را برای به حداقل رساندن توان سازمان برای برآورده کردن نیازهایش فراهم می کند (لین, ۱۲:۱۳۸۴).
تبادل الکترونیکی داده ها، موجب صرفه جویی در همه زمینه ها و کاهش در اشتباه کاری می گردد. برای اینکه کار تبادل الکترونیکی به خوبی و درستی انجام شود، چهار پیشنیاز ضروری است.
استاندارد کردن تبادل: طرف ها بایستی در چگونگی شکل و ویژگی های پیام هماهنگ شوند.
نرم افزار تبادل: طرف ها باید از نرم افزار همگون و یا همساز شده استفاده کنند.
صندوق پستی مناسب: کاربران باید فضاهای مناسب برای دریافت و نگهداری پیام های الکترونیکی در رایانه های خود ایجاد کرده باشند.
رعایت های قانونی: پاره ای از اسناد مانند تضمین نامه ها بایستی اصلی و امضاء مجاز باشند بنابراین کاربران تبادل الکترونیکی بایستی با تنظیم پیمان هایی(پروتکل)، روش اجرای اینگونه موارد و راه های پایش( کنترل) و اصلاح آنها را پیش بینی کرده باشد (لاودن، کنث.سی و جی.پی[۸۴]،۱۳۸۷: ۲۵۴-۲۵۵).
در ادامه جهت داشتن الگویی جهت پرداختن به ابعاد مدیریت تبادل اطلاعات با توجه به مدل ملی تبادل اطّلاعات در دولت فدرال ایالات متّحده و و مدل ملّی شبکه تبادل اطّلاعات در کشور در منابع موجود، و قابل انطباق بودن مدل ملی شبکه تبادل اطّلاعات کشور به شرایط سازمان ناجا در ابعادکوچک تر، این مدل انتخاب و در ذیل به آن پرداخته می شود.
۲-۴-۴-۲)شبکه ملّی تبادل اطّلاعات :
شبکه ملّی متشکل از زیرساختهای ارتباطی، مراکز دادهی توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و همچنین زیرساختهای نرمافزاری است که در سراسر کشور گسترده شده است.
طرح های پژوهشی انجام شده درباره نقش مدیریت تبادل اطلاعات بر فرایند کشف جرم در ناجا ...