- شهرت مثبت یا منفی؛
- برخوردها،اختلاف ها و تضادهای جسمی و فکری؛
- استثناها و شگفتی ها؛
- بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار؛
- مجاورت جغرافیایی و معنوی؛
- تازگی و زمان رویداد.
با توجه به ارزشهای هفتگانه خبری در می یابیم، که تنها مطلبی را می توان خبر دانست که یکی از ارزشهای مذکور را داشته باشد. برای مثال، خبر افزایش قیمت بنزین در یک کشور دارای ارزش خبر دربرگیری بسیار بیشتری است تا خبر افزایش قیمت کالایی کم مصرف. همچنین مجادله دو نماینده مجلس دارای ارزش خبری برخورد فکری است، در حالی که ممکن است سخنرانی همین نمایندگان در جلسه ای دیگر فاقد ارزش خبری باشد[۷].
دربرگیری:
رویداد هنگامی دارای ارزش در برگیری است که برروی تعداد زیادی از افراد جامعه تاثیری در زمان حال یا آینده داشته باشد. دربرگیری در یک رویداد ممکن است نفع یا زیان-چه مادی و چه معنوی- افراد جامعه را سبب شود تاثیری مستقیم یا غیر مستقیم بر روی مردم داشته باشد.
دربرگیری در مورد مخاطبان یک رسانه نسبی است. به عنوان مثال یک روزنامه عمومی که مخاطبانی از هر طبقه جامعه دارد، درمقام گزینش و انتخاب بین چند رویداد با مخاطبان مختلف، طبعا با در نظر گرفتن ارزش دربرگیری، خبری را برمی گزیند که گروه بیشتری از مخاطبان را پوشش دهد.
به این مثال ها توجه کنید:
- شناسنامه کلیه اتباع کشور تعویض می شود.
۲٫اصناف بیمه اجباری می شود.
- عوارض خروج از کشور ۱۰ درصد افزایش یافت[۸].
شهرت:
اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی برخی از اشیاء هرگاه به خاطر فعالیت ها و معروفیتشان در جامعه ملی و فرا ملی شناخته شده باشند، ارزش خبری دارند.
شهرت ممکن است بار معنایی مثبت یا منفی داشته باشد. افراد و نهادهای جامعه و برخی اشیاء و به طور اعم ذی روح و بی روح از شهرت یکسان برخوردار نیستند. به همین دلیل ارزش خبری یکسان نیز ندارند. شخصیتهای مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی از یک سو و بی روح و جامد از سوی دیگر یا سازمان ها و ادارههای خصوصی و دولتی که به خاطر کارها یا خدماتشان میان مردم شناخته شده باشند، حاوی این بعد خبری اند. مرگ یک فرد عادی با درگذشت یک فرد مشهور ارزش خبری یکسان ندارد.
یک بنای یادبود و مشهور و بنا یا ساختمانی به عنوان سمبل یک شهر یا کشور با خانه ای معمولی در شهر یا روستا از نظر ارزش خبری تفاوت فاحشی دارد. بنابراین ارزش شهرت در مورد ذی روح و بی روح با توجه به معروفیت آن نزد جامعه ملی یا جهانی تعیین و ارزش گذاری می شود.
مثال :
- رئیس جمهوری فردا به آلمان می رود.
- وزیر صنایع فردا به آلمان می رود.
- معلمی در راه بازگشت به خانه جان سپرد.
در این سه مثال ارزش شهرت نمایان می شود. باقیاس در دو مثال اول سفر وزیر صنایع و سفر رئیس جمهوری از نظر مقام طبعا مقام رئیس جمهوری از شهرت بیشتری برخوردار است.
مثال :
- برج ایفل رو به انهدام است.
- ساختمانی در خیابان فردوسی رو به انهدام است.
در این مثال ها شهرت برج ایفل به عنوان سمبل شهر پاریس، ارزش خبری به خبر می دهد، در حالی که ساختمانی در خیابان فردوسی فاقد ارزش شهرت است[۹].
برخورد، اختلاف و درگیری:
این گونه از رویدادها حاوی برخورد هایی هستند، که در شکلهای گوناگون جلوه گر می شوند. این برخورد ها میان افراد، گروه ها و ملت ها صورت می گیرند. این درگیری ها به شکل انسان علیه انسان، انسان علیه محیط و انسان علیه طبیعت، فجایع طبیعی و حوادث مربوط به حیات وحش قابل پیگیری هستند. اخبار مربوط به سرقت ها، قتل ها،جنگ ها، تصادف ها، زلزله ها و… از این قبیل خبرهای “برخوردی” به شمار می آیند، که در هر حال کشمکش محور اصلی آن ها را تشکیل می دهد و غالبا از رویدادهای مورد علاقه رسانه ها هستند[۱۰].
مثال: ۱٫ تظاهرات دانشجویی سراسر کره جنوبی را فرا گرفت.
- برخورد دو قطار ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت.
- زلزله در ترکیه ۲۰ هزار نفر کشت.
- رقابت احزاب سیاسی در آستانه انتخابات شدت گرفت[۱۱].
استثناء و شگفتی:
این نوع رویدادها از وجه غیرعادی بودن و یا عجیب و استثنایی بودن از ارزش خبری برخوردارند.
به طور کلی این رویدادهای نادر را خوانندگان و مخاطبان خبرها، تحت عنوان “ترین ها” می شناسند:
پیرترین فرد جهان، بلندترین آسمان خراش دنیا، کوچکترین کامپیوتر و مانند این ها[۱۲].
مثال:
- دهلی نو- خبرگزاری جمهوری اسلامی: زنی نود ساله در ایالت راجستان هند طی زایمانی طبیعی، نوزاد دختری به دنیا آورد. “ژاگوی” نود ساله، دارای ۳۰ نوه و نتیجه است و شوهرش ۹۲ سال دارد.
- تعداد فرزندان یک روستایی در ترکیه به ۴۰ نفررسید.
- هزاران قورباغه به روستاهای نهاوند حمله کردند[۱۳].