و نحوه محاسبه آن به شرح فرمول زیر میباشد:
(۲ ـ ۳ )
در این پژوهش پس از جمع آوری داده ها، محاسبه متغیرها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS انجام شده است. در بسیاری از فرضیه ها هدف بررسی ارتباط بین دو متغیر است. صرف نظر از بحث تحلیل رگرسیون میتوان از آزمونهای استقلال برای بررسی ارتباط معنیدار دو متغیر استفاده کرد. اگر دو متغیر تعریف شده در فرضیه ها دارای مقیاس کمی باشند، میتوان با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی پیرسون به استقلال یا ارتباط بین دو متغیر پی برد. ضریب همبستگی پیرسون دارای پارامتری است و همان طور که از قبل عنوان شد به صورت زیر است:
(۳ ـ ۳ )
مراحل آزمون
۱ ـ تعریف فرضیه های آماری به صورت زیر:
بین خطای پیش بینی سود و بازده غیر عادی سهام درپایان سال ورود به بازارسرمایه همبستگی معنی دار وجود ندارد. H ۰ : ρ= ۰
بین خطای پیش بینی سود و بازده غیرعادی سهام درپایان سال ورود به بازار سرمایه همبستگی معنی دار وجود دارد. H ۱ : ρ≠ ۰
بین خطای پیش بینی سود و بازده غیر عادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه همبستگی معنی دار وجود ندارد. H ۰ : ρ= ۰
بین خطای پیش بینی سود و بازده غیر عادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه همبستگی معنی دار وجود دارد. H ۱ : ρ ≠ ۰
۲ ـ تعیین سطح زیر منحنی: H ۰ و H ۱
که حسب مورد آزمون t یا z استفاده میگردد، که در این پژوهش با توجه به دو متغیر بودن فرضیه و نوع همبستگی آن از ضریب همبستگی پیرسون و نیز از آزمون t استیودنت در سطح اطمینان ۹۵ درصد (سطح خطا ۵ درصد) به منظور آزمون معنی دار بودن رابطه همبستگی بین دو متغیر استفاده شده است.
۳ ـ به طور معمول دو نوع ریسک یا خطا وجود دارد:
خطای نوع اول (ریسک α ): که در این خطا ما به اشتباه فرض H0 رد میکنیم در حالی که بایستی فرضیه H ۰ پذیرفته می شود.
خطای نوع دوم (ریسکβ ) در این خطا نیز فرضیه H ۱ غلط میباشد و بایستی رد شود، در حالی که به اشتباه پذیرفته می شود.
به طور معمول دو نوع a با مقادیر ۵ % = α و ۱% = α برگزیده میگردد و با توجه به دو دامنه بودن توزیعها، به طور معمول از برای آزمودن استفاده می شود به طوری که میباشد که در این پژوهش سطح خطا (α )، ۵% در نظر گرفته شده است و درجه آزادی به صورت ۲-n = df محاسبه میگردد جدول این آزمون به صورت زیر میباشد:
۴ ـ تعریف و محاسبه آماره آزمون
آماره آزمون اگر از نوع باشد به صورت زیر تعریف خواهد شد:
(۴ ـ ۳ )
۵ ـ تصمیم گیری
اگر t محاسبه شده در ناحیه H 1 دنباله سمت راست یا چپ قرار گیرد نظر به برگزیدن ۵% = a با اطمینان ۹۵% میتوان پذیرفت که بین دو متغیر x و y ارتباط معنیدار و در صورتی که در ناحیه H 0 قرار گیرد میتوان گفت که رابطه معنیداری بین x و y وجود ندارد.
مسئلهای که بیشتر پژوهشگران در برنامه ریزی هر پژوهش، با آن مواجهند اندازه یا حجم لازم برای نمونه است. قانون کلی در این مورد، بزرگترین اندازه ممکن را تصویب می کند. هدف از مطالعه نمونه کسب اطلاع در مورد جامعه است که نمونه از آن انتخاب شده است. بنابراین هر چه نمونه با حجم بزرگتری انتخاب شود، بین شاخص های آماری، ارتباط نزدیکی وجود دارد. با نمونه بزرگ، پژوهشگر، کمتر فرض صفر را در شرایطی که درست نیست، میپذیرد.
( ۵ ـ ۳ )
y = α + βx + ε
که برآوردههای αو βبه صورت a و b نشان داده شده و از رابطه ذیل بدست آمده است:
(۶ ـ ۳ )
همچنین ضریب ثابت (a) و شیب خط (B ) به صورت زیر آزمون گردیده است:
عرض از مبدأ مساوی با صفر است ۰ = α : H0
عرض از مبدأ مخالف صفر است ۰≠ α : H1
شیب خط برابر صفر است ۰ = β : H0
شیب خط برابر صفر نیست ۰ β ≠ : H1
که برای آزمون فرضیه های بالا آماره های زیر استفاده می شود:
( ۷ ـ ۳ )
t0 و t1 دارای توزیع t با n-2 درجه آزادی است که برای نمونههای بزرگ، توزیع آن با توزیع نرمال استاندارد، تقریب زده می شود (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۵، ص ۲۰۹ ـ ۲۰۱)۱.
۷ ـ ۳ ـ اعتبار درونی و برونی پژوهش
جهت تعیین اعتبار درونی پژوهش، این بحث مطرح است که آیا متغیر مستقل در متغیر وابسته ایجاد تغییر کرده است یا خیر. اعتبار درونی شرطی است که باعث میگردد تا مطمئن شویم که متغیرهای مزاحم و نامربوط تأثیری در متغیر وابسته نداشتهاند. به دلیل عدم وجود استانداردهای حسابداری لازم الاجرا تا قبل از سال ۱۳۸۰ و همچنین عدم آشنایی کافی با استانداردها در سالهای ابتدای لازم الاجرا شدن رعایت مفاد استانداردهای حسابداری ایران، کیفیت ناهمگن اطلاعات مالی مورد استفاده و اثر ناشی از تفاوت در روشهای حسابداری مورد استفاده جهت اندازه گیری و گزارشگری رویدادهای مالی، ممکن است بر نتایج تحقیق اثر داشته باشد. تفاوت در نوع صنعت و مالکیت از دیگر عواملی است که می تواند اعتبار درونی را خدشهدار سازد.
جهت تعیین اعتبار بیرونی پژوهش، میتوان این گونه بیان نمود که، آیا یافتههای تحقیق قابل بسط و تعمیم به تک تک اعضاء جامعه در شرایط زمانی متفاوت میباشد یا خیر. در تحقیق حاضر، جامعه مطالعاتی شامل کلیه شرکتهای جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران، بین سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ میباشد که این دوره دارای شرایط اقتصادی و مسایل سیاسی خاص خود میباشد.
لذا تسرّی نتایج به سایر سالها و سایر واحدهای اقتصادی خارج از بورس میباید با احتیاط و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و سیاسی صورت پذیرد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
۱-۴ مقدمه
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله ای علمی از پایه های اساسی هر پژوهش علمی به شمار میرود که به وسیله آن کلیه فعالیّتهای پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت میشوند. پژوهشگر پس از این که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمعآوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغیرها، … سازگاری دارد، داده های جمعاوری شده را دستهبندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیههایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند، در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آنها را روشن کند و سرانجام بتواند راه حل و پاسخی برای پرسش تحقیق بیابد. پیوند دادن موضوع تحقیق به رشتهای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشهای خلاق است، معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور می کند که یافتن منابع داده های موجود، برای بررسی آن مستلزم خلاقیّت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم داده ها نیز مستلزم خلاقیّت است. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها، فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن دادههایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمعآوری در جامعه (نمونه) آماری فراهم آمدهاند؛ خلاصه، کدبندی و دسته بندی و … و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید (خاکی، ۱۳۸۷، ص ۳۰۵ ـ ۳۰۳)۱.
در این فصل نیز به توصیف داههای پژوهشی و تجزیه و تحلیل هر یک از فرضیّات خواهیم پرداخت.