-
- تصمیمات ساخته یافته[۱۸]
-
- تصمیمات ساخته نایافته[۱۹]
-
- تصمیمات نیمه ساختاری[۲۰](فراهی و همکاران،۱۳۸۶).
۲-۲-۱-۶) سیر تکامل سیستم های اطلاعات
۱- پردازش داده (دوره ،۱۹۵۰)
۲- سیستم اطلاعات مدیریت (مسایل ساختار یافته،۱۹۶۰)
۳- سیستم حمایت از تصمیم (مسایل نیمه ساختار یافته،۱۹۷۰)
۴- سیستم خبره (مسایل ساختار نیافته، ۱۹۸۰)
۵- سیستم اطلاعات مدیریت عالی (مسایل ساختار نیافته،۱۹۸۰)
۶- سیستم تصمیم گروهی (۱۹۹۰)
۷- شبکه عصبی مصنوعی(۱۹۹۰)
سیستمهای اطلاعاتی اغلب توسط شبکه های الکترونیکی با یکدیگر در تماس هستند که اتصال این شبکه ها می تواند به صورت سیمی و یا بدون سیم باشد .
اگر چنین شبکه ای در تمام سازمان و برای تمام افراد مهیا باشد به آن سیستم اطلاعاتی سطح سازمانی می گویند .
در تقسیم بندی بر حسب سطوح سازمانی سه نوع IS خواهیم داشت:
-
- سیستم های اطلاعاتی وظیفه ای
-
- سیستم های اطلاعاتی سطح سازمانی
-
- سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی (رومنی و استینبارت[۲۱]،۲۰۱۱).
۲-۲-۱-۷) انواع سیستم های اطلاعات مدیریت
فعالیت های اقتصادی تجاری و خدماتی موجب پیروزی شرکت ها و سازمان ها در مسابقه دستیابی به مزیت رقابتی میگردند. چهار نوع سیستم اطلاعاتی بازار متداول وجود دارد که شرکت ها و سازمان ها برای عقب نیفتادن از تحولات روزانه از آنها استفاده میکنند. این سیستم ها عبارتند از:
-
- سوابق داخلی مربوط به عملکرد شرکت یا سازمان از حیث کارائی و اثربخشی برنامه های آنها
اطلاعاتی راجع به اینکه کدام خدمت یا کالا از سری کارهای قبلی سازمان یا شرکت اثربخشی یا سودآوری بیشتری داشته اند و در چه مقطع زمانی و با چه حدود سود انجام گرفته است. ارزش های مالی حاصل از آنها ثبت و به مدیران گزارش میشود تا بدانند چه کالا یا خدماتی با چه سرعتی و در چه محلی به کدام مصرف کننده ارائه شده بنابر آنچه این نوع گزارش به سیستم های داخلی نیازمند است.
-
- بانک های اطلاعاتی بازاریابی
بسیاری از شرکت ها با بهره گرفتن از بانک های اطلاعاتی بازاریابی و حفظ سوابق مربوط به خرید کالاها یا استفاده از خدمات مشغول به کارند. طراحی بانک های اطلاعاتی که بتواند از اطلاعات مربوط به مشتریان بیشترین استفاده را کنند مستلزم آن است که به چند مسأله اساسی توجه داشته باشند.
هزینه جمع آوری داده ها و اطلاعات، مزایای اقتصادی استفاده از این داده ها و اطلاعات، توانایی شرکت در به روز کردن این اطلاعات و پیشرفت های سریع تکنولوژی که بهره برداری حداکثر از این داده ها را ممکن میسازد، مهمترین مسئله لازم به توجیه برای این نوع بانک اطلاعاتی است.
-
- سیستم های اطلاعاتی رقابتی
در فضای پویا و به سرعت در حال تغییر تجاری دنیای امروز و حرکت سریع رقبا و محیط های جهانی، حرکت کار ساده ای نیست اطلاعات رقابتی (CI)[22] روشی منظم برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به فعالیت های رقبا و تغییران تجاری و کاری مرتبط با رقباست. اطلاعات رقابتی بر پایه این ایده استوارند که بیش از ۸۰ درصد تمام اطلاعات در اختیار عموم مردم باشد. مهمترین منابع اطلاعات رقابتی عبارتند از:
-
- گزارش های سالیانه و مالی شرکت ها
-
- سخنرانی های مدیران شرکت
-
- اسناد دولتی
-
- بانک های اطلاعاتی اینترنتی
-
- سازمان های مفید تجاری
-
- مطبوعات تخصصی و عمومی
-
- سیستم های مدیریت تماس با کارفرما
چندین نرم افزار کاربردی کم هزینه وجود دارد که اطلاعات مربوط به اسامی و مشخصات کارفرمایان و نیز انواع تماس هایی را که با هر یک از آنها حاصل میشود نگهداری و به روز میکنند. این برنامه ها میتوانند روشی دقیق و منظم برای خلاصه کردن تماس های صورت گرفته با مصرف کننده ارائه کنند و همچنین زمان مناسب تماس مشتری خاصی را جهت پیگیری یک موضوع خاص را به کاربر اعلام کنند(صرافی زاده و علی پناهی،۱۳۸۴).