همانطور که از داده های جدول ۴-۸ مشخص است، سطح معناداری آزمون برای هر چهار مولفه مدیریت دانش کمتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه ر ابطه بین متغیر روابط و این چهار مولفه در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار است. همچنین از سطر آخر جدول بالا مشخص است که؛ ضریب همبستگی بین متغیر
روابط و مدیریت دانش برابر با ۴۸۸/۰ و سطح معناداری آن برابر با صفر و کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه رابطه بین دو متغیر معنادار میباشد. همچنین با توجه به مقدار همبستگی مشخص میشود که، رابطه بین روابط و مدیریت دانش مستقیم و نسبتاً قوی است.
فرضیه فرعی پنجم: بین مدیریت دانش و مولفه سرمایه اجتماعی(ارزش ها) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
برای بررسی رابطه متغیر «مولفه ارزش ها» و شاخص «مدیریت دانش» و ۴ مولفه آن،از ضریب همبستگی پارامتری پیرسون استفاده خواهیم کرد. نتایج مربوط به این آزمون در جدول زیر داده شده است.
جدول ۴-۹. ضریب همبستگی بین «ارزش ها» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن
متغیرها
مقدار ضریب همبستگی
سطح معناداری
نتیجه آزمون
ارزش ها
خلق دانش
۲۱۷/۰
۰۰۰/۰
رابطه معنادار است
تسهیم دانش
۰۹۵/۰
۱۲۵/۰
رابطه معنادار نیست
بکارگیری دانش
۲۰۲/۰
۰۰۱/۰
رابطه معنادار است
ذخیره سازی دانش
۲۳۵/۰
۰۰۰/۰
رابطه معنادار است
مدیریت دانش
۳۰۷/۰
۰۰۰/۰
رابطه معنادار است
همانطور که از داده های جدول ۴-۹ مشخص است، سطح معناداری آزمون برای سه مولفه خلق دانش، بکارگیری دانش و ذخیره سازی دانش، کمتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه رابطه بین متغیر ارزش ها و این ۳ مولفه در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار است. اما سطح معناداری آزمون برای همبستگی بین متغیر ارزش ها و تسهیم دانش برابر با ۰۵۱/۰ و بزرگتر از مقدار ۰۵/۰ است. در نتیجه رابطه بین این دو متغیر در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار نیست. همچنین از سطر آخر جدول بالا مشخص است که؛ ضریب همبستگی بین متغیر ارزش ها و مدیریت دانش برابر با ۳۰۷/۰ و سطح معناداری آن برابر با صفر و کوچکتر از ۰۵/۰ میباشد. در نتیجه رابطه بین دو متغیر معنادار میباشد. همچنین با توجه به مقدار همبستگی مشخص میشود که، رابطه بین ارزش ها و مدیریت دانش مستقیم و نسبتاً قوی است.
فرضیه فرعی ششم: بین مدیریت دانش و مولفه سرمایه اجتماعی(فهم متقابل) در آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معناداری وجود دارد.
برای بررسی رابطه متغیر «مولفه فهم متقابل» و شاخص «مدیریت دانش» و ۴ مولفه آن، از ضریب همبستگی پارامتری پیرسون استفاده خواهیم کرد. نتایج مربوط به این آزمون در جدول زیر داده شده است.
جدول ۴-۱۰. ضریب همبستگی بین «فهم متقابل» و شاخص مدیریت دانش و ابعاد آن