پایگاه اقتصادی- اجتماعی
بتا
۰٫۰۲۰
معناداری
۰٫۷۲۵
با توجه به داده های جدول، بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. بنابراین فرضیه تحقیق تأیید نمیشود. طبق نتایج رگرسیون خطی میتوان گفت که پایگاه اقتصادی – اجتماعی و سرمایه اجتماعی هرکدام به تنهایی با جهتگیریهای دینی رابطه معناداری دارند.
فرضیه نهم
H0: پایگاه اقتصادی – اجتماعی از طریق تأثیر بر میزان مصرف رسانه بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر نمیگذارد.
H1: پایگاه اقتصادی – اجتماعی از طریق تأثیر بر میزان مصرف رسانه بر جهتگیریهای دینی دانشجویان تأثیر میگذارد.
برای بررسی این فرضیه نیز ، از ضریب رگرسیون استفاده شده است. برای بررسی این فرضیه از طریق رگرسیون خطی، ۳ رابطه وجود دارد:۱- ارتباط بین پایگاه اقتصادی – اجتماعی و جهتگیریهای دینی ۲ – ارتباط بین میزان مصرف رسانه و جهتگیریهای دینی ۳- ارتباط بین پایگاه اقتصادی – اجتماعی و میزان مصرف رسانه. موارد ۱ و ۲ در فرضیات قبلی آزمون شدند. برای بررسی رابطه بین پایگاه اقتصادی – اجتماعی و مصرف رسانه از ضریب رگرسیون خطی استفاده شده است.
جدول ۴-۵۱: ارتباط بین پایگاه اقتصادی -اجتماعی و مصرف رسانهای دانشجویان
متغیر
نتایج
میزان مصرف رسانه
پایگاه اقتصادی- اجتماعی
بتا
۰٫۱۹۱
معناداری
۰٫۰۰۰
با توجه به داده های جدول، بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی و میزان مصرف رسانه رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین با توجه به معناداری هر سه رابطه فوق، فرضیه تحقیق تأیید میشود.
یافته های جانبی تحقیق
در این تحقیق علاوه بر فرضیات مطرح شده، بررسی ارتباط بین متغیرهای جمعیتشناختی نظیر جنسیت، سن، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و رشته تحصیلی دانشجویان با جهتگیری دینی خالی از فایده نخواهد بود. در ادامه به بررسی هریک از متغیرهای جمعیتشناختی با جهتگیری های دینی پرداخته خواهد شد.
بررسی رابطه میان جنسیت و جهتگیریهای دینی
جدول ۴-۵۲: ارتباط بین جنسیت و انواع جهتگیری دینی در بین دانشجویان
انواع جهتگیری
جنسیت
تعداد
میانگین
t
df