نکات:
*گامها به صورت متوالی هستند.
*مصرف کنندگان مدتی از زمان را در هر گام قبل از آنکه به گام بعدی بروند،صرف گام قبل می کنند.
مزیت:از این مدل برای شناسایی گام ها و مراحلی که خریداران در فرایند خرید طی می کنند استفاده می شود.( خویه و دیگران،۱۳۹۱،۹۷-۹۹)
شناختی
آگاهی شناخت
دانش
احساسی
تمایل/دوست داشتن
ترجیح
رفتاری
متقاعد شدن
خرید
(شکل ۱- ۴ .چهارچوب سلسله مراتب اثرات پیام)
این شکل نشان می دهد که این مدل،شباهت های زیادی با تئوری های نگرش دارد.( خویه و دیگران،۱۳۹۱،۹۹)
۲-زنجیره هدف-وسیله[۲۴]
بیان می کند که هر برند در بر گیرنده اجزایی است که مصرف کننده را به یک مقصود مطلوب هدایت می کند.این مقاصد مطلوب شامل ارزش های شخصی همانند زندگی آرام،شادی،خوشی،ایمنی و … می باشد.در این چهار چوب مصرف کننده به وسیله برندسازی متقاعد می شود که زنجیره ارتباطی بین ویژگی های کالا وارزش های شخصی وی وجود دارد.
زنجیره وسیله-هدف پایه و مبنای مدل[۲۵] MECCAS است که معنای فارسی آن “مفهوم سازی وسیله-هدف مبنایی برای پذیرش استراتژی تبلیغاتی است"می باشد .این مدل پیشنهاد می کند که از پنج عامل زیر در خلق برندسازی استفاده شود:ویژگی ها و خصوصیات کالا – منابع مصرف کنندگان – ارزش های شخصی – نقطه های نفوذ (نقاط نفوذ و تاثیر) – چهارچوب اجرایی(خویه و دیگران،۱۳۹۱،۹۹-۱۰۰)
(جدول ۱-۲، ارزش های شخصی)
زندگی راحت | آرامش درونی | خود شکوفایی |
برابری-تساوی | عشق متعالی | احساس تعلق |
هیجان | فضیلت شخصی | پذیرش اجتماعی |
آزادی | خوشی | خردمندی |
شادی | ایمنی | |
خوشحالی |
مدل MECCAS بیان می کند که پنج عامل ذکر شده برای تاثیرگذاری بر مشتری باید به هم مرتبط باشند.یعنی ویژگی ها و خصوصیات محصول باید به مزایای خاص برای مشتری ارتباط داده شود و سرانجام این مزایا مشتری را جهت دست یابی به ارزش های شخصی اش هدایت کند.( خویه و دیگران،۱۳۹۱،۱۰۰)
بازاریابان در استراتژی برندسازی خود باید نوع روابطی را که تمایل دارند مشتری با خرید محصول آنها داشته باشد،تعیین نمایند.سپس برندسازی را خلق و ایجاد نمایند که از طریق زنجیره وسیله-هدف خصوصیات محصول به ارزش های شخصی مشتری متصل شود.
خصوصیات محصول:دانستن این که کدام خصوصیات محصول برای مشتری بیشترین اهمیت را دارد،به بازاریابان کمک خواهد کرد که چه اطلاعاتی و مطالبی را در پیام برند قرار دهند