۱۵ تا ۲۰
۳-۵. روایی و پایایی[۴۳]
مقصود از روایی یا اعتبار آن است که وسیله اندازهگیری به واقع بتواند خصیصه مورد نظر را بسنجد. به عبارت دیگر، مفهوم روایی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد میتواند خصیصه مورد نظر را بسنجد(سرمد و دیگران، ۱۳۸۵، ۱۷۰).
نتایج حاصل ازاعتباروروایی درفصل ۴ارائه خواهدشد.
در این پژوهش برای افزایش روایی محتوایی پرسشنامه ، باتوجه به نظر استاد راهنما ، روایی محتوایی این پرسشنامه تأییدشد.
پایایی ابزار بیانگر میزان ثبات و تکرارپذیری نتایج میباشد. از عمدهترین روش های مورد استفاده در تعیین پایایی روش آلفای کرونباخ میباشد که در پژوهش حاضر نیز از این روش استفاده شده است. فرمول محاسبه آن به شرح زیر است:
S: واریانس کل
Sj2: واریانس نمرات هر زیر مجموعه
J2: تعداد زیر مجموعه سؤالات پرسشنامه
برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است ابتدا تعداد ۳۰ پرسشنامه توسط نمونهآماری که به طور تصادفی انتخاب شدهاند تکمیل شده و توسط نرم افزار spss آلفای آن محاسبه شد.
پرسشنامه تحقیق حاضر دارای قابلیت اعتماد است زیرا ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده (۸۷/۰Alpha=) بیشتر از ۷۰/۰ می باشد،بنابراین قابلیت اعتماد پرسشنامه تحقیق حاضر در حد قابل قبولی است.
نتایج آلفای کرونباخ
آلفای کرونباخ
تعدادسؤالات
۸۷/۰
۲۰
۳-۶. روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات
در این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر روی کلاهبرداری بیمه ای در چارچوب قوانین بیمه ای بامطالعات کتابخانه ای صورت گرفت . و استفاده از پرسشنامه از نظرات کارکنان و مدیران مستقر در شعب سرپرستی بیمه ای باروش دلفی اجماع صاحبنظران روی مسئله عوامل کلاهبرداری بیمه ای مورد استفاده قرار گرفته شده است و برای وزن دهی ابعاد موثر در کلاهبرداری بیمه ای ورتبه بندی عوامل مذکور با بهره گرفتن از TOPSIS از نظرات از کارکنان خبره و مدیران بیمه ای استفاده شده و بر اساس آن به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.
مدل های تصمیم گیری چندشاخصه، که در دو دهه اخیر، مورد توجه محققین در حوزه تصمیم گیری بوده اند. این تکنیک ها مسائل مربوط به تصمیم گیری را در قالب یک ماتریس تصمیم گیری فرموله می کنند و تحلیل های لازم را روی آن ها انجام می دهند .تصمیم گیری چندشاخصه گوناگونی وجود دارند که هر یک، ویژگی ها و شرایط کاربرد خاص خود را دارد. در پژوهش حاضر، با توجه به الگوریتم پیشنهادی، از وزن دهی ساده برای تعیین وزن معیارها و از تاپسیس برای رتبه بندی اولویت هااستفاده می شود. تاپسیس، یکی از روش های مرسوم در تصمیم گیری چندمعیاره (MADM) می باشد که از قابلیت های قابل توجهی برخوردار است. برای استفاده از این روش، نیاز به یک ماتریس تصمیم گیری داریم که در سطرهای آن، گزینه ها و در ستون های آن، معیارها قرار دارند. با یک رو یکرد سیستمی می توان تکنیک تصمیم گیری تاپسیس را بکار برد.
۳-۷.مدل تحقیق:
مدل مفهومی پژوهش(خاکسار خیابانی،۱۳۹۱)
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل نتایج
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی درستی و صحت سوالات یا فرضیات تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب می شود.
بنابراین پس از معرفی روش تحقیق، لازم است با بهره گرفتن از داده ها و روش های آماری، به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شود. در این فصل با بهره گیری از تکنیکهای آماری(آزمون t استیودنت) و پژوهش عملیاتی MCDM از جمله روش TOPSIS که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارند، دادههای جمع آوری شده، تحلیل می شوند. برای انجام سریع این پژوهش از نرم افزارهایSpss و TOPSIS استفاده میگردد.
۴-۱ آمارتوصیفی اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان
در این پژوهش برای بررسی وارزیابی عوامل موثر بر روی کلاهبرداری بیمه ای با استفاده ازTOPSIS در چارچوب قوانین بیمه ای از نظرات ۱۲۰ نفر از کارکنان و مدیران مستقر در شعب سرپرستی بیمه ای مورد مطالعه بصورت تصادفی مورد استفاده قرار گرفته شده است و برای وزن دهی ابعاد موثر در کلاهبرداری بیمه ای ورتبه بندی عوامل مذکور با بهره گرفتن از TOPSIS از نظرات ۸ نفر از کارکنان خبره و مدیران بیمه ای استفاده شده و بر اساس آن به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.
در این تحقیق پرسشنامه در بین کارکنان و مدیران مستقر در شعب سرپرستی شرکتهای بیمه ای در استان لرستان توزیع و جمع آوری گردید. از بین ۱۲۰ پرسشنامه برگشت داده شده به علت ناقص بودن پاسخ بعضی از پرسشنامه ها تعداد ۱۰۸ پرسشنامه کامل دریافت شد و بر اساس آن به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.
ابتدا به تشریح ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری پرداخته می شود که آمارتوصیفی اطلاعات جمعیت شناختی (جنسیت، میزان تحصیلات، سمت شغلی، سابقه فعالیت در سازمان) در جدول ۴-۱ نشان داده شده است.
جدول۴-۱ . ویژگیهای جمعیتشناختی کارکنان و مدیران
فراوانی