رابطه (۳-۲)
رابطه (۳-۳)
که میانگین، S انحراف معیار و n حجم نمونه است.
ما در اینجا برای بررسی معنی داری اختلاف بین میانگین مفروض و میانگین نمونه از آزمون t استفاده می کنیم. از جامعه با میانگین مفروض و واریانس نا معلوم، نمونه ای تصادفی به حجمn انتخاب کرده و میانگین و انحراف نمونه ای از روی آن محاسبه می شود. انحراف معیار نمونه ای عبارتست از:
رابطه (۳-۴)
رابطه (۳-۵)
رابطه (۳-۶)
آماره آزمون است.
که با توزیع t با ۱ n - درجه آزادی مقایسه می شود.
۱۰-۳. یکپارچگی داده ها
یکپارچگی داده ها، شامل شناسایی وجمع آوری داده های خامی میباشدکه در سراسر سازمان این اطلاعات توزیع شده و به صور مختلف نگهداری می شوند. هوشمندی کسب و کار با فرایند ETL ادامه یافته و کلیه اطلاعات سازمان را به هر شکلی و در هر کجا که بودند، جمع آوری نموده و با یک فرمت مناسب در بخش دیگری از معماری هوشمندی کسب و کار به نام انبار داده ذخیره گردید
در مرحله بعد، مکعب داده های مورد نیاز بر روی انبار داده ها ایجاد شد تا یک دید چند بعدی از داده ها را فراهم نماید و دسترسی سریع و انجام پیش محاسبات روی داده های خلاصه شده را ممکن سازد. حال با انجام فرایندهایی که ذکرگردید شاخص های موجود در حجم های داده ای را میتوان به وسیله ی داشبوردها و ابزار تجسم داده بر روی کامپیوترهای مدیران نشان داد.
شکل ۳-۳ مراحل پیاده سازی داشبورد مدیریت
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
۱-۴. مقدمه
استراتژی یک الگوی پایه برای تنظیم اهداف،نحوه بهره برداری و تخصیص منابع و همچنین مواجهه با عوامل محیطی،بازار و رقبا است.استراتژی به ما می گوید،چه اهدافی را باید دنبال کنیم،روی چه صنعت یا محصولی تمرکز کنیم،چگونه با توجه به فرصت ها و تهدیدات محیط به مزیت رقابتی دست پیدا کنیم . برنامه ریزی استراتژیک برای بنگاههای اقتصادی که در مرحله تولد و یا اوایل دوره رشد خود قرار دارند و می خواهند نسبت به آینده خود با برنامه ریزی عمل نمایند و همچنین برای سازمان هائی که در مرحله رشد هستند بسیار مفید و حتی ضروریست. با توجه به تغییرات محیطی پرشتاب و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی،لزوم بکارگیری برنامه ای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس می شود .این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست.پایه های مدیریت استراتژیک براساس میزان شناختی است که مدیران از شرکت های رقیب،بازارها،قیمت ها و…دارند واین عوامل تعیین کننده موفقیت های تجاری در فضای کسب و کار است. مدیریت استراتژیک به سازمان این امکان را می دهد برای شکل دادن به آینده خود به صورت انفعالی عمل نکند. این شیوه مدیریت باعث می شود که سازمان دارای ابتکار عمل باشد و فعالیتهایش به گونه ای در آید که در مقابل مسائل پیش رو به خوبی و با برنامه ریزی از قبل عمل کند.)نه اینکه تنها در برابر کنش ها،واکنش نشان دهد(و بدین گونه سرنوشت خود را رقم بزند و آینده را تحت کنترل در آورد. یکی از مهمترین منافع مدیریت استراتژیک ایجاد تفاهم و تعهد متقابل هر چه بیشتر مدیران و کارکنان است.
۲-۴. چشم انداز
با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو توجهات خاص حضرت بقیه الله العظم)عج( و با استعانت از حضرت فاطمه معصومه)س( و با محوریت ارزش ها و آرمان های حضرت امام خمینی)ره( و منویات مقام معظم رهبری)مدظله(واکنش های برنامه ریزی شده و مدبرانه ای مدیران، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان، دانشگاه جامع قم در افق سال ۱۴۰۴دانشگاهی برخواسته از انقلاب، پشرو در تولد، تعمیق و انتشار اندیشه دینی، پیشگام در آیین گسترش مرزهای علم و دانش با مرجعّت علمی و هویت اسمی و انقلابی در کشور و درتعاملی پویا و سازنده با مراکز علمی پژوهشی و فرهنگی ملی، منطقه ای و بین المللی بوده و به عنوان نظام آموزش عالی نوآور، پیش رو، الگو و قطبِ نوآوری و ابتکارات در زمینه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بخصوص ارتقای برنامه آموزشی مجازی دانشگاه که در ردیف ۵ دانشگاه برتر کشور و یکی از دانشگاه های معتبر در منطقه و جهان اسلام شناخته می شود.
۳-۴. تحلیل ذینفعان
ذینفعان، افراد و گروه هایی هستند که برای رسیدن به بخشی از اهداف یا نیازهای خود به سازمان وابسته اند و سازمان نیز به نوبه خود به آنها وابسته است و از آنها متاثر می شود. ذینفعان یک سازمان می توانند از فعالیت های سازمان منتفع و متضرر شوند. یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی استراتژیک برآورده نمودن نیاز ذینفعان به طور متوازن می باشد و اثر بخشی آن نیز از طریق پوشش این نیازها سنجیده می شود. لذا قبل و پس از تدوین استراتژی ها و اهداف، نیاز ذینفعان مورد رصد قرار گرفته شده است.
۱-۳-۴. ذینفعان داخلی
اعضای هیئت علمی دانشگاه قم، دانشجویان دانشگاه قم، کارکنان دانشگاه قم، مدیران دانشگاه قم )تصمیم گیران و تصمیم سازان(.
۲-۳-۴. ذینفعان خارجی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه های استان، دانشجویان سایر دانشگاه های استان، مدیران سایر دانشگاه های استان، مدیران استان، حوزه علمیه قم، سازمان ها و ادارت کل استان.
۴-۴. بیانیه ماموریت
ماموریت اصلی دانشگاه جامع قم در راستای چشم انداز بیست ساله و اسنادِ کلانِ استان، تولید دانشِ بومی و اسلامی، تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص، انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و ارزیابی در حوزه های مختلف علمی، با تاکید بر حوزه های فنی و مهندسی، علوم انسانی و با محوریت هویت اسلامی و انقلابی می باشد. دانشگاه جامع قم خود را متعهد به ارائه طیف وسیعی از برنامه های آموزشی، پژوهشی، سیستم مدیریت در آموزش الکترونیکی (مدیریت آموزشی ) و فرهنگی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با تاکید بر تحصیلات تکمیلی و انجام پژوهش های مورد نیاز و در مسیر پیشرفت جامعه دانسته و خدمات خود را به نحوی ارائه می دهد که دانش آموختگانی انقلابی، متعهد، آگاه به مسائل علمی و دینی و آینده ساز برای ایفای نقش های مختلف در سطح استان، کشور و دنیای اسلام آماده نماید.کشف مدل های نخبه پروری به منظور ظرفیت سازی پایش پارادایم توسعه و فرآیندهای گذار و ایجاد سازوکار تبدیل پارادایم های نمونه به فناوری در شاخه های مختلف علمی کشور می تواند هدف نهایی دانشگاه باشد.
۵-۴. ارزش های محوری
ارزش های سازمانی دانشگاه جامع قم حول سه محور اصلی پاسداری از اصول و ارزش های اسلامی، پایگاه علوم جدید و تعهد به توسعه و پیشرفت دانشگاه و کشور می باشدکه عبارتند از:
۱-۵-۴. پاسداری از اصول و ارزش های اسلامی از طریق
حفظِ کرامت و منزلت منابع انسانی
اعتلای فرهنگ اسلامی و انقلابی
مسئولیت پذیری و پاسخگو بودن در مقابل انتظارات جامعه
تاکید بر رویکرد مشتری محوری در عین خدا محوری در فعالیت ها
رعایت عدالت محوری
تاکید بر عزت نفس و خودباوری
۲-۵-۴. تعهد به پیشرفت دانشگاه و کشور با اعتقاد به :
سرمایه های انسانی و اجتماعی دانشگاه )اعضای هئیت علمی،کارکنان و دانشجویان(
تقویت سلامت جسمی، روحی و معنوی اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان
ارتقای مستمر کیفیت فعالیت ها )حوزه های آموزشی، پژوهشی (
تاکید بر پژوهش محوری و یادگیری مستمر
اصالت خلاقیت، نوآوری و کارگروهی در فعالیت ها
۶-۴. تعیین عناصر راهبردی
۱-۶-۴. زمینه ها و حوزه های مورد نظر در اهداف
آموزش
پژوهش
منابع بودجه و مالی
فرهنگی
۷-۴. اهداف کلان کیفی
۱-۷-۴. اهداف کلان بخش آموزش
ارتقای کمی و کیفی آموزش
تقویت دوره های تحصیلات تکمیلی )آموزش محور، پژوهش محور(
توسعه کمی و کیفی آموزش های مجازی
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع بررسی شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت پرسنلی(مطالعه موردی ...