پس با این توصیف هشت تیپ مختلف از زنان شهری که سطوح متفاوتی را در دورههای مختلف زندگی نشان میدهند، را به دست آوردیم که عبارتند از:
۱-زن مجرد شاغل
۲- زن مجرد غیرشاغل
۳- زن متاهل شاغل
۴-زن متاهل غیرشاغل
۵- زن بی همسر بر اثر طلاق شاغل
۶- زن بی همسر بر اثر طلاق غیرشاغل
۷- زن بی همسر بر اثر فوت شاغل
۸- زن بی همسر بر اثر فوت غیرشاغل
۳-۳-۱- نمونه گیری
در این نمونهگیری هدف آن بود که فاصله اطمینان از ۱۳% تجاوز نکند و با توجه به ضریب اطمینان مساوی ۹۵% حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول مقابل محاسبه شد.
با توجه به جایگذاری مجموعه عناصر، n تقریبا معادل با ۲۳۰ خواهد بود (سرائی،۱۳۷۲،۱۴۰-۱۳۹ و مرکز آمار ایران،۱۳۸۱). اما نظر به این که اگر چهار تیپ کلی این مطالعه را به تعداد نمونه را تا ۲۴۰ افزایش میدهیم و برای این که عدم تکمیل مناسب پرسشنامهها موجب اشتباه نشود تا ۲۵۰ پرسشنامه تکمیل شد؛ ولی با دارا بودن ۲۴۰ پرسشنامه، نمونه تکمیل خواهد بود. لازم به ذکر است که در بین جمعیت زنان متأهل ساکن سمنان، زمانی حجم نمونه بیشترین فراوانی را خواهد داشت که احتمال شاغل یا شاغل نبودن- که یکی از نکات مورد بررسی ما است- این بانوان معادل ۵۰درصد باشد. همچنین برای افزایش اعتبار درونی از روش سهمیهای برای نمونه گیری استفاده شده است. نمونهها در این بخش با توجه به تیپهای دسته بندی شده که تعدادی از آنها از ارگانهای دولتی که شرایط آن را داشتند پرسشنامه تکمیل و بخشی هم از طریق معرفی این افراد که شرایط لازم را جهت پاسخگویی پرسشنامه برخوردار بودند، تکمیل شد.
۳-۳-۲- جامعه آماری
جمعیت یا جامعه آماری مجموعهای از واحدهاست که در چیز یا چیزهایی مشترک باشند (سرایی، ۱۳۸۴: ۵). تعریف و تعیین حدود جامعه آماری در هر پژوهش کیفی و کمی الزامی است، درمطالعات کمی، حجم نمونه از شرایط و عوامل چندی متأثر است. حجم نمونه در این بخش از پژوهش، با عنایت به پیش فرضهای زیر و توجه به محدودیتها و نیازهای تحقیق، بدین ترتیب تعیین شد، جامعه آماری ما در این پژوهش زنان شهر سمنان بود که با توجه به آخرین دادههای مرکز آمار، ۶۱۳۷۹ نفر است (مرکز آمار ایران، سالنامه آماری استانداری سمنان، ۱۳۸۸).
۳-۳-۳- ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی
در بررسیهای پیمایشی برای گردآوری اطلاعات مورد نظر از پرسشنامه استفاده میشود. این ابزار متاثر از ماهیت موضوع و فرضیههای آن شامل تعدادی سوالات باز، سوالات بسته و یا ترکیبی از آنهاست.
نکته مهم در انتخاب جمعیت نمونه، توجه به پیشفرضهای هر تحقیق پیمایشی است که بدون وجود آنها عملا تحقیق و پژوهش، حتی اگر با رعایت جزئیترین اصول و موازین تئوریهای آماری باشد، امکان دفاع از نتایج حاصله و تعمیم آن برای ما ممکن نخواهد بود. این سه اصل عبارتاند از:
-
- مردمی که مورد پرسش قرار میگیرند در خصوص مسئله مورد بررسی اطلاعات کافی دارند.
-
- این مردم حاضر خواهند شد که در فرایند تحقیق، همکاری کرده و اطلاعات خود را در اختیار تیم تحقیق قرارمیدهند.
-
- آنان به پژوهشگران اعتماد نموده و در پاسخ به پرسشها، اطلاعات صحیح در اختیار آنان قرار میدهند.
در تکمیل پرسشنامه برای جلب اعتماد پاسخگویان ابتدا با توضیح کوتاهی در مورد پژوهش و اهمیت ارائه پاسخ درست و دقیق آنها به سوالات پرسشنامه در اجرای بهتر پژوهش یادآوری میشد نوع و کیفیت پرسشهای پرسشنامه، متأثر از بافت تحقیق، و فرضیات آن دارای پرسشهای بسته و باز بهطور توامان خواهد بود. این پرسشنامه، توسط خود محقق ساخته شده و از پرسشنامهای که در تحقیق و پژوهش دیگری مورد استفاده قرار گرفته، در این مورد بهرهبرداری نشده است. پرسشنامه بعد از انجام آزمونهای اولیه و رفع مشکلات آن، در اختیار پرسشگران قرار میگیرد تا در بین بانوانی که در حوزه آشنایان ایشان قرارداشته و روابط فیمابین ایشان موجب دستیابی تحقیق به اطلاعات درست را فراهم میآورد، تکمیل شود.
۳-۳-۴- روش تجزیه و تحلیل دادهها
برای آنکه دادههای تجربی را از حالت یک مجموعه نامنظم و بیسامان بهصورت یک مجموعه نظامدار و متشکل درآوریم، لازم بود آنها را با بهره گرفتن از روشهایی تلخیص، تنظیم و طبقهبندی کنیم و به صورت جدولها و نمودارهای آماری نمایش دهیم. این مجموعه جدید که خود نمایشگر دادههای تجربی نیز هست، دادههای آماری خوانده میشود. لذا جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از طریق پرسشنامهها در پژوهش حاضر، از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.
۳-۳-۵- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
اعتبار[۲۴] ناظر بر ویژگی تکرارپذیری اندازهگیری و ثبات در نتایج پژوهش در صورت تکرار آن است؛ یعنی اگر عمل اندازهگیری در شرایط یکسان (با ابزار اندازهگیری و واحدهای مشاهدهای یکسان) در زمانها و مکانهای مختلف تکرار شود، نتایج اندازهگیری مشابه باشند؛ در حقیقت پایایی دلالت بر دقت اندازهگیری دارد.
در این پژوهش از روش پیشآزمون آلفای کرونباخ استفاده کردیم. روش آلفای کرونباخ یکی از روشهای تحلیل پایایی است که برای بررسی سازگاری درونی سوالات پرسشنامه بهکار میرود. هرچه سوالات و گویههای یک مقیاس اندازهگیری با یکدیگر سازگارتر باشند، آن مقیاس پایاتر است. دامنه تغییرات آلفا بین صفر تا یک است و هرچهقدر عدد بهدستآمده به یک نزدیکتر باشد، مقیاس موردنظر از پایایی بیشتری برخوردار است. در پرسشنامه این پژوهش آلفای گویههایی که متغیر قدرت را میسنجید، حدودا ۸۳ درصد به دست آمد که بیانگر سطح قابل قبول بسیار بالای این سوالات بود.
اما پایایی[۲۵] مقیاسی است برای قابلیت استفاده از روش تحقیق، یعنی پاسخ بهاین سوال که آیا این روشها واقعا آن چیزی را اندازهگیری میکند که هدف بررسی بودهاست؟ روشهای مختلفی برای بررسی روایی سوالات و شاخصهای یک پژوهش وجود دارد، از جمله اعتبار صوری، اعتبار محتوا، اعتبار معیار(ساروخانی،۱۳۷۷: ۱۳۸، مینوییفر،۱۳۸۹: ۹۰).
در این پژوهش برای بررسی اعتبار ابزار اندازهگیری، از اعتبار محتوایی و صوری استفاده شد. سوالات بیربط حذف و نهایتا سوالات مرتبط با فرضیه ها حفظ و پرسشنامه برای پیش آزمون و آزمون نهایی آماده شد.
جدول شماره(۳-۱): ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس احساس قدرت
زیر مقیاسهای احساس قدرت | مقدار آلفای کرونباخ |
مهریه | ۸۷/۰ |
تحصیلات | ۷۸/۰ |
اشتغال | ۸۱/۰ |