پژوهش های انجام شده در رابطه با نقش دکترین صلاحدید دولتها در معاهدات بین المللی- فایل ...
- - کریستیان تاموشات، پیشین، ص ۲۰۴. ↑
- -Erga Omnes . ↑
- - فریده شایگان و دیگران، پیشین، ص۶۳. ↑
- - جوست دلبروک، پیشین، صص ۸۰-۷۹. ↑
- - حسین شریفی طرازکوهی، حقوق بشر در پرتو تحولات بین المللی، تهران، نشر دادگستر، ۱۳۷۷،ص ۱۱۱۵. ↑
- -Reservation. ↑
- - سید باقر میرعباسی، حقوق بینالملل عمومی، جلد اول کلیات و منابع، تهران، نشر دادگستر، سال ۱۳۷۶، ص ۷۱-۷۶ ↑
- - سید محمد قاری سید فاطمی، حقوق بشر در جهان معاصر: دفتر یکم، پیشین، ص ۱۹۹. ↑
- - کنوانسیون مبارزه با تبعیض درامر آموزش درماده ۹ خو مقرر نموده است که هیچ گونه شرطی در مورد معاهده حاضر پذیرفته نخواهد شد. ↑
- -Convention against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment Adopted and opened for signature, ratification and accession by General Assembly resolution 39/46 of 10 December 1984 entry into force 26 June 1987. ↑
- - ماده ۲۸ کنوانسیون منع شکنجه و هرگونه رفتار تحقیر آمیز: ۱- هر کشوری میتواند در زمان امضاء یا تصویب کنوانسیون حاضر یا الحاق بدان اعلام کند که صلاحیت کمیته، پیش بینی شده به موجب ماده (۲۰) را به رسمیت نمیشناسد۲- هر کشوری که به موجب بند (۱) ماده حاضر قید تحفظی نسبت به کنوانسیون وارد نموده میتواند در هر زمان قید تحفظ خود را طی اعلامی به دبیرکل سازمان ملل پس بگیرد. ↑
- - ماده ۴۲ کنوانسیون ۱۹۵۱ پناهندگان:۱ - در موقع امضاء - تصویب یا الحاق هر دولت میتواند راجع به کلیه مواد این کنوانسیون به استثنای مواد ۱ و ۳ و ۴ و (۱) ۱۶ و ۳۳ و ۳۶ لغایت ۴۶رزروهایی قائل گردد. ۲ - هر دولت که طبق بند یک این ماده رزروهایی قید میکند میتواند هر موقع که بخواهد با ارسال اطلاعیهای به عنوان دبیر کل ملل متحد رزرو مزبوررا کانلمیکن تلقی نماید. ↑
- - General comment on issues relating to reservations made upon ratification or accession to the Covenant or the Optional Protocols thereto, or in relation to declarations under article 41 of the Covenant, CCPR/C/21/Rev. 1/Add. 6, adopted by the Committee on 2 Nov. 1994, reproduced in (1995)2:1 Int. Human Rights Rpt. ↑
-
- - کمیته حقوق بشر اعلام میدارد «هر چند میثاق صراحتاً بر معیار مطابقت حق شرط با موضوع و هدف رجوع نداده است اما این معیار، حاکم بر مسئله تفسیر و قابل پذیرش بودن حق شرط هاست» همچنین کمیته تصریح میکند «موضوع و هدف میثاق، ایجاد هنجارهای حقوق بشری است که از حیث حقوقی الزام آورند و برخی از حقوق مدنی و سیاسی را بیان میکنند و آنها را در چارچوب تعهدات الزام آور برای دولتهایی که آنها را تصویب میکند قرار می دهد.» همچنین در مورد حق شرط به معاهدات حقوق بشری نیز کمیته حقوق بشر در بند ۲۰ ملاحظات کلی خود بر «ضرورت» و «شفافیت» تأکید میکند. جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به: محمد رضا ضیائی بیگدلی، مجموعه مقالات اولین همایش بینالملل برای مسائل حقوق بینالملل بشر، دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه، ص ۳۷. ↑
- - سید محمد قاری سید فاطمی، حقوق بشر در جهان معاصر، دفتر یکم، پیشین، ص ۲۳۰. ↑
- -The Siracusa principles on the Limitation and Derogation Provision in the International Covenant on Civil and political Rights, 7 Human Rights quarterly, 1985.art 63: “The provisions of the Covenant allowing for certain derogations in a public emergency are to be interpreted restrictively.” ↑
- -International law Association. ↑
- -Final report on Monitoring states of Emergency: Guidelines for Bodies monitoring Respect for Human Rights during State of Emergency, in international Law Associatiojn, Report of the 64thConference, London, ILA 1991, pp. 223-228. ↑
- - Reid Karen , A Practitioner’s Guide to the European Convention on Human Rights, Sweet & Maxwell,2011,pp.65-66. ↑
- -Marckx v. Belgium, op.cit,para. 41. ↑
- - Handyside v United Kingdom , op.cit, para 48:”… The Court points out that the machinery of protection established by the Convention is subsidiary to the national systems safeguarding human rights…” ↑
- - H.Petzold, The Convention and the Principle of Subsidiarity, Martinus Nijhoff Publishers,1993, p. 41. ↑
- - در ابتدا که دیوان اروپایی حقوق بشر ایجاد گردید نظارت بر حسن اجرای کنوانسیون اروپایی حقوق بشر سیستم دو مرحلهای داشت که عبارت بودند از کمیسیون رسیدگی به شکایات و دیوان جهت رسیدگی لکن بعد از لازمالاجرا شدن پروتکل شماره ۱۱ در سال ۱۹۹۸جهت تسریع در روند رسیدگی به شکایات سیستم دو مرحله ای رسیدگی به شکایات به یک دیوان جدید تبدیل شد که این دیوان اروپایی حقوق بشر، رأساً به شکایات وارده علیه نقض حقوق و آزادیهای مصرح در کنوانسیون اروپایی میپردازد. همچنین افزون بر رسیدگی به شکایات نقض حقوق بشر، دیوان اروپایی نظریات مشورتی در زمینه مسائل حقوقی مرتبط با تفسیر کنوانسیون اروپایی حقوق بشر نیز صادر می کند.جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید به: سید محمد قاری سید فاطمی، «دیوان جدید اروپایی حقوق بشر» ، مجله حقوقی، شماره ۲۵، بهار ۱۳۷۹، صص ۱۲۹-۱۴۶. ↑
- - دیوان در قضیه هندی ساید بر مسئله نامحدود نبودن اختیارات دولتهادر اعمال دکترین تاکید می کند جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به: Handy side Cas , op.cit., Para. 49 ↑
- -ماده ۱۹ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر: به منظور تضمین احترام به تعهدات ناشی از کنوانسیون حاضر و پروتکلهای آن از جانب طرفهای معظم متعاهد، دیوان اروپایی حقوق بشر تاسیس میگردد که از این پس دیوان خوانده میشود. ↑
- -Extent strictly required. ↑
- -J. Steiner Henry , Alston Philip , Goodman Ryan ,International Human Rights in Context, Oxford University Press, 2008, p.421. ↑
- -Fourth Instance Court ↑
- - Donna Gomien , David John Harris , Leo Zwaak, Law and Practice of the European Convention on Human Rights and the European Social Charter, Council of Europe, 1996, p.215. ↑
- - وظیفه تکمیلی دیوان اروپایی حقوق بشر را میتوان به عنوان مفهوم ساختاری دکترین محسوب نمود که در آن مفهوم ارتباط بین دیوانهای منطقهای حقوق بشر و مقامات داخلی تحت پارامترهای استقلال مورد بررسی قرار میگیرد ↑
- - R.Ryssdall, ‘The Coming of Age of the European Convention of Human Rights’ , European Human Rights Law Review, ۱۸ , ۱۹۹۶, p.24. ↑
- - ماده ۱کنوانسیون اروپایی حقوق بشر: اعضای معظم متعاهد باید برای هر کس که در قلمرو صلاحیت آن قرار دارد، حقوق و آزادیهای مدرج در بخش یکم این کنوانسیون را تامین کنند.
ماده ۱۳ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر: هر کس حقوق و آزادیهای شناخته شده اش به موجب این کنوانسیون نقض شود، باید وسیله احقاق حق موثر وی نزد مرجع ملی فراهم شود، هرچند که نقض حقوق را اشخاص انجام داده باشند که به اعتبار شغل رسمی عمل کرده باشند. ↑
- - Handyside v United Kingdom op.ci, Para. 48. ↑
- - ماده ۲ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادیهای اساسی:۱-حق حیات هر شخص باید بوسیله قانون حمایت شود.هیچ کس نباید عمداً از حق حیات خویش محروم شود، مگر در اجرای حکم دیوان در پی محکومیت وی به ارتکاب جنایتی که برای آن به موجب قانون مجازات مزبور مشخص شده است.۲-هرگاه به کار گرفتن زور به یکی از دلایل ذیل مطلقاً ضروری باشد و موجب سلب حیات گردد این امر نقض این ماده تلقی نخواهد شد: الف ) در دفاع از هر شخص در مقابل تعدی غیر قانونی ب) به منظور انجام دستگیری قانونی یا جلوگیری از فرار شخصی که قانوناً بازداشت شده است ج) در عمل قانونی که به منظور سرکوب شورش یا قیام صورت میگیرد. ↑
- -Protocol No. 6 to the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms concerning the abolition of the death penalty , Strasbourg, 28.IV.1983 ↑
- -Protocol No. 13 to the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, concerning the abolition of the death penalty in all circumstances ,2002 ↑
- - Pretty v. The United Kingdom, judgment of 29.07.2002, para. 48:”… here was a general consensus in Council of Europe countries, where assisted suicide and consensual killing were unlawful…” ↑
- -Vo v France, judgment 8 July 2004 ,para.70:”… No general consensus … practice of the member States … abortion was permitted …” ↑
- -Abortion. ↑
- -H. Gerards and H. Senden, “The Structure of Fundamental Rights and the European Court of Human Rights” International Journal of Constitutional Law, ۷, No. 4, October 2009 , p45 ↑
- -مواد ۵ و ۱۴ اعلامیه حقوق بشر، ماده ۷ و بند ۳ ماده ۸ میثاق حقوق مدنی و سیاسی و اعلامیه حمایت از همه افراد در مقابل شکنجه ( ۱۹۷۵) ↑
- - ماده ۳ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادیهای اساسی: هیچ کس نباید تحت شکنجه و رفتار یا مجازاتهای غیر انسانی و ترذیلی قرار گیرد. ↑
- - امیر حسین رنجبریان، «جایگاه قاعده منع شکنجه در حقوق بینالملل معاصر»، فصلنامه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره ۷۰، زمستان ۱۳۸۴، ص. ۱۶۷ ↑
- - Rob Dickinson, Examining Critical Perspectives on Human Rights, Cambridge University Press, 2012, p.66. ↑
- - Chahal. ↑