پیامدها
-
- یأس و ناامیدی در اثر عدم توفیق دیدار ۲٫ توهم گرایی و خیال پردازی ۳٫ رویکرد به شیّادان و مدّعیان مهدویت، نیابت و مدّعیان ملاقات ۴٫ دور ماندن از انجام وظایف اصلی، به دلیل اهتمام بیش از اندازه و غیر متعادل به دیدار ۵٫ بدبینی به امامu به علت عدم دیدار.
راه درمان و مبارزه
مهم ترین راه درمان این آسیب، توجه و رویکرد به منابع اصیل، معارف ناب دین در پرتو مراجعه به علمای راستین است که در این صورت، برای ما روشن می شود که بسیاری امور مطلوب و خوب هستند، امّا خدای متعال آن ها را به عنوان وظیفه بر دوش ما ننهاده (مانند ملاقات حضرت ولی عصر(عج)) یا این که در میان تکالیف و وظایف دینی رتبه بندی وجود دارد و در مقام عمل، لازم است به درجه اهمیت و ضرورت آن ها توجه شود. به راستی در میان وظایفی مانند تقوا، خودسازی، تکالیف اجتماعی، انتظار و … ملاقات چه جایگاهی دارد؟![۲۱۸]
ابتدا باید بدانیم که وظیفه و تکلیف ما در عصر غیبت کبرى، زمینهسازى براى ظهور و قیام امام زمان(عج) و آمادگى براى همراهى با او، ترویج و تبلیغ آرمانهاى والاى امام«ع»، هم سنخى و ارتباط روحى و قلبى با آن حضرت، عمل به دستورات دینى، شناخت خواستههاى او از ما و رفع موانع ظهور است.
دوران ما، عصر انتظار پویا و سازنده است و معناى آن چشم به راه بودن، دعا کردن، صبر و تحمّل داشتن و تقویت ایمان و یقین است. ما از این طریق مىتوانیم ارتباط روحى و قلبى عمیقى با امام«ع» برقرار سازیم و همیشه و در همه جا، به فکر و یاد او باشیم و براى سلامتى و فرج آن حضرت دعا کنیم. بر این اساس در کتابهاى معتبر روایى، سفارش و دستورى مبنى بر زیارت و ملاقات با امام زمان(عج) به عنوان هدف نرسیده است. چنین خواستهاى، خارج از وظایف ما و الزامات غیبت کبرى است و حتّى با آن منافات دارد.
آرى اگر درخواست ملاقات با حضرت در عصر غیبت، به جهت بهرهمندى از وجود او و مورد عنایت خاص او قرار گرفتن است، مطلوب و پسندیده است و چنانچه همراه با اخلاص، ورع، معرفت، تسلیم و عشق باشد، عنایاتى به انسان خواهد شد و به کمالاتى دست خواهد یافت.
مىجویم از کوى شفق آواى دیدار | مىخواهم او را در دل سیناى دیدار | |
آئینه اشکم شده پژواک افسوس | مىمیرم از این حسرت پیداى دیدار | |
هر بامداد از یاسهاى آسمانى | مىپرسم از هنگامه زیباى دیدار | |
مىبینمش در خواب شیرین بهارى | کى مىشود تعبیر این رؤیاى دیدار[۲۱۹] |
۱۳٫ آرزوگرایان بی عمل
برخی گمان میکنند که تنها، اعتقاد به اهل بیت و محبّت امام زمانuکافی است. اینان میپندارند که در قبال گناهشان عذابی نخواهد بود. این توهم که در قرآن و روایات مردود شمرده شده است، تمنّی یا امید کاذب نام دارد. اینان چون اهل کتاب فکر میکنند همین که نام دین و مذهب را بر خود نهادهاند، اهل سعادتند و عذاب نخواهند شد:
«وَقَالُواْ لَن یَدْخُلَ الْجَنَّهَ إِلاَّ مَن کَانَ هُوداً أَوْ نَصَارَى تِلْکَ أَمَانِیُّهُمْ قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَکُمْ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ »[۲۲۰]
و گفتند: هرگز هیچ کس به بهشت نمیرود مگر آن که یهودی یا مسیحی باشد. این از آرزوهای آنهاست، بگو : اگر راست میگویید، دلیلتان را بیاورید.
در روایات نیز این گروه تکذیب شدهاند: «کَذِبَ المَتمَنون[۲۲۱]؛ آرزومندان خیالپرداز دروغ میگویند.»
ریشه یابی
-
- تفاوت نگذاشتن میان امید و رجای واقعی با خیالپردازی و آرزوگرایی و عدم شناخت جایگاه آن ۲٫ هوای نفس، به عنوان ریشه توجیهات:« بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ» [۲۲۲][انسان در معاد شک ندارد] بلکه او میخواهد [آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت] در تمام عمر گناه کند ۳٫ عدم شناخت خدایِ مهربان و حکیم که خداوند گرچه مهربان است، حکیم و عادل هم است ۴٫ دیدگاه احساسی و غیر منطقی نسبت به ائمه و عدم درک قهر و مهر که قبلا اشاره شد
پیامدها
-
- عمل نکردن به وظایف فردی و اجتماعی (واجبات، محرمات و…) ۲٫ انتظار منفی و عدم اقدام عملی و انجام وظیفه در قبال امام(u 3. توهم بی جا (رضایت از خویشتن و عملکرد خود).
راه درمان و مبارزه
-
- تأمل و تدبّر در آیات و روایات نظیر: «اِنَّ اَکرَمَکُم عِندالله اَتقیکُم»؛[۲۲۳]گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.
- توجه به این نکته که: میزان و معیار اعمال، نیت خالص همراه با انجام وظایف فردی و اجتماعی است: «بسم الله الرحمن الرحیم وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» [۲۲۴]