با توجه به نمودار (۱-۴-۴)، فراوانی لکنت، دیرش و رفتارهای فیزیکی همراه شمارهچهار در مقایسه با نمرات در مرحله خط پایه به یکدیگر نزدیک میباشند، اما در مرحله درمان و پس از آن و پیگیری آزمودنی نسبت به نمرات پیش آزمون هم از لحاظ روند درمان و تراز آن در جایگاه بهتری قرار دارد و این تفاوت دلیلی بر تأثیر مثبت درمان بر فراوانی لکنت، دیرش و رفتارهای فیزیکی است. اندازه اثر در این مقیاس در مرحله درمان و پیگیری در فراوانی لکنت ۰۴/۶۷%، دیرش ۷/۶۶% و در رفتارهای فیزیکی همراه ۳/۶۱% درصد است. یعنی درمان اثر بخش بوده است.
-
- کودک پنجم
پنجمین کودک پسری۹ ساله، دانشآموز پایهسوم ابتدایی است. به گفته والدین و نیز بر اساس مشاهدات انجام شده، فردی زود جوش، عجول،مضطرب، زود رنج ، بیقرار و کمرو میباشد.
ولی خوش برخورد بوده و دارای روابط عمومی خوب و است. سیر رشدی زبان او تا ۲سالگی روال طبیعی داشته ولی بعد از آن بدون دلیل مشخصی دچار لکنت میگردد. تاکنون هیچ گونه درمانی دریافت نکرده است.
نمودار (۵-۴) -لکنت ۵ در ۱۰ مرحله (۵ مرحله پیش از مداخله و ۵ مرحله بعد از مداخله)
با توجه به نمودار (۵-۴)، نمرات لکنت شمارهپنج در مقایسه با نمرات در مرحله خط پایه به یکدیگر نزدیک میباشند، اما در مرحله درمان و پس از درمان و پیگیری آزمودنی نسبت به نمرات پیش از هم از لحاظ روند درمان و تراز آن در جایگاه بهتری قرار دارد و این تفاوت دلیلی بر تأثیر مثبت درمان است. میزان تأثیر در این مقیاس در مرحله درمان و پیگیری ۶/۶۰% درصد است. یعنی درمان اثر بخش بوده است.
طبق آنچه مشاهده و گفته شد پاسخ به این پرسش که آیا آواز- ملودیک بر کاهش لکنت دانشآموزان مورد بررسی تأثیر دارد، مثبت بوده و روند صعودی درمان با شیب تند دلیلی بر این مدعا است.
فراوانی لکنت، دیرش و رفتارهای فیزیکی همراه کودک پنجم
نمودار (۱-۵-۴) –فراوانی لکنت، دیرش و رفتار های فیزیکی همراه ۵ در ۱۰ مرحله (۵ مرحله پیش از مداخله و ۵ مرحله بعد از مداخله)
با توجه به نمودار (۱-۵-۴)، فراوانی لکنت، دیرش و رفتارهای فیزیکی همراه شماره پنج در مقایسه با نمرات در مرحله خط پایه به یکدیگر نزدیک میباشند، اما در مرحله درمان و پس از درمان و پیگیری آزمودنی نسبت به نمرات پیش آزمون هم از لحاظ روند درمان و تراز آن در جایگاه بهتری قرار دارد و این تفاوت دلیلی بر تأثیر مثبت درمان بر فراوانی لکنت، دیرش و رفتارهای فیزیکی است. میزان تأثیر در این مقیاس در مرحله درمان و پیگیری فراوانی لکنت ۰۴/۶۷%، دیرش ۷/۶۶% و در رفتارهای فیزیکی همراه ۳/۶۱% درصد است. یعنی درمان اثر بخش بوده است.
۴-۱ -۱ وضعیت تمام افراد نمونه (پدیده لکنت) در یک نگاه
نمودار (۶-۴) -لکنت افراد نمونه در ۱۰ مرحله (۵ مرحله پیش از مداخله و ۵ مرحله بعد از مداخله)
با توجه به نمودار (۶-۴)، نمرات لکنت افراد نمونه در مقایسه با نمرات در مرحله خط پایه، به یکدیگر نزدیک میباشند، اما در مرحله درمان و پس از آن و نیز پیگیری آزمودنی نسبت به نمرات پیش از هم از لحاظ روند درمان و تراز آن در جایگاه بهتری قرار دارد و این تفاوت دلیلی بر تأثیر مثبت درمان است. اندازه اثر در این مقیاس در مرحله درمان و پیگیری ۶۳/۴۳% درصد است. یعنی درمان اثر بخش بوده است.
طبق آنچه مشاهده و گفته شد پاسخ به این پرسش که آیا آواز - ملودیک بر کاهش لکنت دانشآموزان مورد بررسی تأثیر دارد ، مثبت بوده و روند صعودی درمان با شیب تند دلیلی بر این ادعا است.
۴-۲ پرسش دوم
آیا آواز- ملودیک بر کاهش اضطراب کودکان دارای لکنت تاثیر دارد؟
-
- کودک اوّل
اوّلین کودک پسری۱۰ ساله، دانشآموز پایهچهارم ابتدایی است.
نمودار (۷-۴) -اضطراب ۱ در ۱۰ مرحله (۵ مرحله پیش از مداخله و ۵ مرحله بعد از مداخله)
با توجه به نمودار (۷-۴)، نمرات اضطراب شماره یک در مقایسه با نمرات، در مرحله خط پایه به یکدیگر نزدیک میباشند، اما در مرحله درمان و مرحله پس از آن و پیگیری آزمودنی نسبت به نمرات پیش آزمون هم از لحاظ روند درمان و تراز آن در جایگاه بهتری قرار ندارد و این عدم تفاوت دلیلی بر تأثیر نداشتن درمان است. میزان تأثیر در این مقیاس در مرحله درمان و پیگیری معکوس است. یعنی درمان اثر بخش نبوده است.
طبق آنچه مشاهده و گفته شد پاسخ به این سوال که آیا آواز- ملودیک بر کاهش اضطراب دانش آموزان مورد بررسی تاثیر دارد ، منفی بوده و روند درمان دلیل بر این ادعا است.
-
- کودک دوم
دومین کودک پسری است ۱۱ ساله، دانشآموز پایهچهارم ابتدایی است.
نمودار (۸-۴) -اضطراب ۲ در ۱۰ مرحله (۵ مرحله پیش از مداخله و ۵ مرحله بعد از مداخله)
با توجه به نمودار (۸-۴)، نمرات اضطراب شمارهدو در مقایسه با نمرات در مرحله خط پایه به یکدیگر نزدیک میباشند، اما در مرحله درمان و پس از درمان و پیگیری آزمودنی نسبت به نمرات پیش از آزمون در مرحله سوم، چهارم و پنجم هم از لحاظ روند درمان و تراز آن در جایگاه بهتری قرار دارد و این تفاوت دلیلی بر تأثیر مثبت درمان است اگر چه تأثیر در مرحله اول و دوم پس از آزمون روند صعودی دارد ولی در مرحله سوم و چهارم و پنجم دوباره کاهش را نشان میدهد. اندازه اثر در این مقیاس در مرحله درمان و پیگیری ۶۶/۱۶% درصد است. یعنی درمان تا حدودی اثر بخش بوده است.
طبق آنچه مشاهده و گفته شد پاسخ این پرسش که آیا آواز -ملودیک بر کاهش اضطراب دانشآموزان مورد بررسی تأثیر دارد ، مثبت بوده و روند صعودی درمان دلیلی بر این ادعا است.
-
- کودک سوم
سومین کودک پسری۱۲ ساله، دانشآموز پایهششم ابتدایی است.
نمودار (۹-۴) -اضطراب ۳ در ۱۰ مرحله (۵ مرحله پیش از مداخله و ۵ مرحله بعد از مداخله)
با توجه به نمودار (۹-۴)، نمرات اضطراب شماره سه در مقایسه با نمرات در مرحله خط پایه به یکدیگر نزدیک میباشند، اما در مرحله درمان و پس از درمان و پیگیری آزمودنی نسبت به نمرات پیش از آزمون در مرحله اول هم از لحاظ روند درمان و تراز آن در جایگاه بهتری قرار دارد؛ ولی در مرال دو تا پنجم نه تنها کاهش ندارد بلکه افزایش نیز داشته است.بنابراین:
طبق آنچه مشاهده و گفته شد پاسخ این سؤال که آیا آواز- ملودیک بر کاهش اضطراب دانشآموزان مورد بررسی تأثیر دارد، منفی بوده و درمان اثرگذار نبوده است.
-
- کودک چهارم
چهارمین کودک پسری است ۱۲ ساله، دانشآموز پایهششم ابتدایی است.