۱- رقابتپذیری بر مدیریت دانش در اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تاثیر دارد.
۲- مسئولیت اجتماعی بر مدیریت دانش در اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تاثیر دارد.
۳- حمایتگری بر مدیریت دانش در اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تاثیر دارد.
۴- نوآوری برمدیریت دانش در اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تاثیر دارد.
۵- تاکید بر پاداش بر مدیریت دانش در اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تاثیر دارد.
۶- جهت گیری عملکرد بر مدیریت دانش در اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تاثیر دارد.
۷- ثبات بر مدیریت دانش در اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تاثیر دارد.
۸- معنویت و باورهای دینی بر مدیریت دانش در اداره کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) تاثیر دارد.
متغیرهای تحقیق
متغیر مستقل : فرهنگ سازمانی[۱]
تعریف صوری: فرهنگ سازمانی، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا، نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود. (رابینز ، ترجمه الوانی ،۱۳۸۹)
تعریف عملیاتی: فرهنگ سازمانی متغیری است مستقل، کمی و چند ارزشی که محقق به منظور اندازهگیری آن شاخصهای رقابتپذیری، مسئولیت اجتماعی، حمایتگری، نوآوری، تأکید بر پاداش، جهتگیری عملکرد و ثبات را بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت ارزیابی و در نهایت فرضیه تحقیق را مورد آزمون قرار خواهد داد.
متغیر وابسته : مدیریت دانش[۲]
تعریف صوری: ایجاد فرآیندهای لازم برای شناسایی و جذب داده، اطلاعات و دانشهای مورد نیاز یک سازمان از محیط درونی و بیرونی و استفاده از آن ها در تصمیمها و اقدامات سازمان و کارکنان آن. (کارل ویگ ،۲۰۰۰)
تعریف عملیاتی: مدیریت دانش متغیری است وابسته، کمی و چند ارزشی که محقق به منظور اندازهگیری آن شاخصهای ایجاد، جذب، سازماندهی، ذخیره، انتشار و کاربرد دانش را بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت ارزیابی و در نهایت فرضیه تحقیق را مورد آزمون قرار خواهد داد.
مدل اولیه تحقیق
چارچوب و مدل اولیه رابطه بین عوامل فرهنگ سازمانی(ساروس و دیگران، ۲۰۰۲) و فرایندهای مدیریت دانش (لاوسون، ۲۰۰۳) در بخش زیر آمده است.
شکل ۱‑۱ مدل فرهنگ سازمانی ساروس و مدیریت دانش لاوسون
خلاصه فصل اول
در این فصل پس از مقدمهای کوتاه درباره فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش به بیان مسئله، توضیح اهمیت و ضرورت آن، اهداف، فرضیهها و متغیرهای پژوهش پرداخته شد. در انتهای فصل نیز مدل مفهومی اولیه پژوهش ارائه گردید.
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه
اجرای موفق مدیریت دانش در سازمان، مستلزم فراهم سازی بسترهای فکری، مهارتی و علمی خاصی است. نظریه پردازان، عوامل مختلفی را در زمینه موفقیت مدیریت دانش برشمردهاند که از جمله این عوامل میتوان به فرهنگ سازمانی(افراد، اعتماد، اشتراک)، ترویج فرهنگ پست الکترونیک، حمایت مدیران عالی، رهبری آگاه و تاثیر گذار، ترکیب کردن وظایف دانش با وظایف روزانه، زیرساختهای فنی، آموزش و یادگیری و غیره اشاره نمود. لیبوویتز و چن(۲۰۰۳) بر این باورند که “موفقیت مدیریت دانش تا ۸۰ درصد مربوط به افراد و فرهنگ بوده و تنها ۲۰ درصد آن بستگی به فناوری دارد و فرهنگ به اشتراک گذاری دانش نیز جزء کلیدی و مهم مقوله فرهنگ و افراد محسوب میگردد.”
فرهنگ سازمانی به عنوان یک حوزه پژوهشی به اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ و به حوزههای فرهنگ اداری[۳]، نمادگرائی سازمانی[۴] و داستانها و افسانههای سازمانی[۵] برمیگردد. همچنین، این مفهوم با مفاهیم جدیدتری مثل «ایدههای سازمانی غالب[۶]» و «تئوریهای سازمانی بومی» (هلگرن[۷] و لواستد[۸] ،۱۹۹۷) یا «تئوری کسب و کار» (دراکر[۹] ،۱۹۹۴)، «جو سازمانی[۱۰]» (جورده ـ بلوم[۱۱]، ۱۹۹۸) و پارادایمهای سازمانی (شلدون[۱۲]، ۱۹۸۰، لینکلن[۱۳]، ۱۹۸۵) مشابهت نزدیکی دارد. (Kekale,1999,2).
سابقه موضوع و تحقیقات انجام شده
موضوع : بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی درمدیریت دانش سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان
نویسندگان: علی اکبر امین بیدختی/ شاهرخ مکوند حسینی/ زهرا احسانی
تاریخ : خرداد ۱۳۹۰
منتشر شده در : نشریه راهبرد شماره ۵۹
فرضیهها: بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و بین همه انواع فرهنگ سازمانی (قبیله، سلسله مراتب، بازار، وضعیت سالار) و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتایج: آزمون فرضیه اصلی این پژوهش حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون سایر فرضیات بیانگر آن است که بین همه انواع فرهنگ سازمانی(قبیله، سلسلهمراتب، بازار، وضعیتسالار) و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. به طور کلی طی نتایج تحلیل رگرسیون در گام اول مؤلفه فرهنگ سازمانی وضعیتسالار، وارد معادله رگرسیون شده است و ۵۸ درصد از تغییرات مدیریت دانش را تبیین میکند. در گام دوم فرهنگ سازمانی قبیله به معادله اضافه شده است و به طور همزمان نزدیک به ۶۰ درصد از تغییرات مدیریت دانش را تبیین میکنند. در نتیجه میتوان گفت که فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین ابزارهای استقرار و اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمانها محسوب میشود. تغییر در فرهنگ سازمانی به منظور استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش باید به نحوی باشد که بیشتر، فرهنگ سازمانی وضعیت سالار و فرهنگ سازمانی قبیله نسبت به سایر فرهنگها مورد توجه قرار گیرد.
موضوع : تاثیر بین مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی دنیسون
نویسندگان : گودرزوند، مهرداد ؛ نجبایی، سید صدرا؛ هاشمی، سیده سعیده
تاریخ : مرداد ۸۹
نشریه: اقتصاد کار و جامعه - شماره ۱۲۲
فرضیهها : مدیریت دانش بر شاخصهای فرهنگ سازمانی دنیسون تاثیر دارد.
نتایج : این تحقیق نشان میدهد که شناخت این دو عامل (مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی) به عنوان یک ضرورت مهم در اولویت فعالیتهای مدیران سازمان قرار دارد و با تنظیم راهبرد سازمان در حوزه دانش و فرهنگی و همچنین ایجاد یک فرهنگ سازمان قوی، بقای سازمان تضمین میشود و موجبات عکس العمل مطلوب سازمانی در برابر تغییرات را فراهم میآورد.
موضوع : بررسی تاثیر بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
تاریخ : پاییز ۱۳۸۹
نشریه : علوم مدیریت شماره ۱۴
فرضیهها: بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همبستگی مثبت وجود دارد
نتایج: این تحقیق که به روش پیمایشی انجام شده است نشان می دهد که بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همبستگی مثبت وجود دارد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رسالت سازمانی دارای بالاترین ضریب همبستگی و تولید دانش کمترین ضریب همبستگی را داشتهاند.
موضوع : تاثیر فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش شرکتهای آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق استان ایلام
نویسندگان : دکتر سید حیدر حسینی و دکتر عباس صمدی و رضا بوچانی
تاریخ : مهر ۱۳۹۰
انتشار : نشریه بازاریابی ایران
فرضیهها: بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش براساس مدل رابینز درشرکتهای مورد مطالعه «در شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام» رابطه وجود دارد.
نتایج : در نهایت پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات بدست آمده تصویر فرهنگ سازمانهای مورد مطالعه بر اساس مدل رابینز ترسیم شد که گویای وضعیت فرهنگ این سازمانها است. بر این اساس سازمانهای مورد مطالعه در تمام ابعاد پنجگانه در حد بالاتر از متوسط قرار گرفتهاند.
موضوع : فرهنگ سازمانی و تسهیم دانش: عوامل کلیدی موفقیت
نویسندگان: عادل اسماعیل العلوی، نایلا یوسف المرزوقی
تاریخ : سال ۲۰۰۷
فرضیهها: عواملی مانند اعتماد، ارتباط میان کارکنان، سیستمهای اطلاعات، سیستمهای پاداش و ساختار سازمانی نقش مهمی در تعیین ارتباط میان کارکنان و از بین بردن موانع در تسهیم دانش دارند.
نتایج : نتایج تحقیق آنان حاکی از آن بود که اعتماد، ارتباطات، سیستمهای اطلاعات، سیستم پاداش و ساختار سازمان دارای رابطه مثبتی با تسهیم دانش در سازمانها میباشند.
پژوهش های پیشین در مورد بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش گمرک فرودگاه ...