۸
قصد منفی در برابر تغییر
۴ سوال
مقیاس ۵ گزینهای لیکرت
Tang and Gao, 2012
- اعتبار
مقصود از اعتبار آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت اعتبار از آن جهت است که اندازهگیریهای نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهشی علمی را بی ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق بر میگردد (خاکی، ۱۳۸۸، ۲۸۸). برای سنجش اعتبار ابزار پژوهش از دو روش اعتبارسنجی استفاده شده است. اعتبار محتوا[۱۲۸] و اعتبار صوری[۱۲۹]. اعتبار محتوا بر این امر دلالت دارد که آیا شیوه یا ابزار جمعآوری داده ها به خوبی معرف همان محتوایی است که باید اندازه گیری شود یا نه. این روش با پوشش کل محتوای یک سازه معین سر و کار دارد و معمولا از طریق ضریب لاوشه (CVR) یا نسبت اعتبار محتوا گزارش میشود (میرزایی، ۱۳۸۸، ۲۰۵). لاوشه[۱۳۰] یک روش پر کاربرد را برای سنجش اعتبار محتوا ابداع کرد. این روش میزان موافقت میان ارزیابان یا داوران در خصوص “مناسب بودن یا اساسی بودن” یک گویه یا سوال خاص را اندازه گیری میکند (میرزایی، ۱۳۸۸؛ ۳۲۷). ابتدا تعداد ۱۰ پرسشنامه بین خبرگان رشته مدیریت دولتی-منابع انسانی جهت سنجش اعتبار محتوای ابزار توزیع خواهد شد شد. این پرسشنامه با هدف مفید و مناسب بودن هر یک از سوالات مربوط به هر متغیر، در دو گزینه “مفید است” و “مفید نیست” به خبرگان ارائه شد. در مرحله بعد ضریب لاوشه هر کدام از سوالات با بهره گرفتن از فرمول آن محاسبه گردید. ضرایب بدست آمده با جدول اعتبار محتوای لاوشه مورد مقایسه قرار گرفته و اعتبار محتوای ابزار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این راستا برای ۱۰ نفر خبره، ضریب لاوشه برابر با ۵۶/۰ میباشد (میرزایی، ۱۳۸۸، ۲۰۵). که اگر ضرایب بدست آمده برای هر یک از آیتم بیشتر از مقدار ۰٫۵۶ بودند در پرسشنامه باقی خواهند ماند در غیر این صورت کنار گذاشته خواهند شد. همچنین در مرحله تحلیل عاملی تائیدی روایی پرسش ها نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بر این اساس هر کدام از گویه ها که بار عاملی آنها کمتر از ۰٫۵ بود از تحلیل کنار گذاشته خواهند شد. برای تایید اعتبار صوری، تعداد ۳۰ پرسشنامه در نمونه احتمالی توزیع شده و نظرات آزمودنیها در مورد هر کدام از گویه های پژوهش و کیفیت ابزار اخذ شده و بعد از اعمال تعدیلات لازم اعم از اضافه نمودن مثالهایی برای روشن کردن بعضی گویه ها، پرسشنامه نهایی برای توزیع در نمونه پژوهش آماده خواهد شد. بعد از اینکه از سنجش متغیرها توسط ابزار مورد نظر اطمینان حاصل شد، حال به دنبال این هستیم که این ابزار در زمان دیگر و یا نمونه مشابه دیگر قابل استفاده خواهد بود یا نه، که در این صورت پایایی پرسشنامه مورد آزمون قرار میگیرد.
- پایایی
برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش سنجش همسانی درونی[۱۳۱] استفاده خواهد شد. به منظور تایید پایایی پرسشنامه مورد استفاده در وهله اول، همسانی درونی آن بوسیله آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار خواهد گرفت گرفت که اگر مقدار آلفای برای هر کدام از متغییر بالای ۰٫۷۰ بود آلفای آن متغیرها نیز نشان از پایایی قابل قبول ابزار مورد استفاده بود. بنابراین، بر این اساس مشخص می شود که هماهنگی درونی[۱۳۲] پرسشها یعنی میزان تداخل همه پرسشها از لحاظ سنجش یک ویژگی مشترک مناسب است. به دلیل استفاده از پرسشنامه پژوهش حاضر در بسیاری از مطالعات گذشته و اعتبار و پایاییهای آزمون شده برای آن، محاسبه آلفای کرونباخ به تنهایی کافی به نظر می رسد. جدول شماره ۳-۲ مقدار آلفای هریک از متغییرها را نشانی می دهد.
جدول شماره ۳-۲-پایای متغییرها
ردیف
متغییر
تعداد
مقدار آلفا
۱
هماهنگی
۸ سوال
۰٫۸۷۸
۲
مشارکت
۳ سوال
۰٫۷۹۵
۳
ارتباطات
۳ سوال
۰٫۷۳۲
۴
واکنش عاطفی منفی
۳ سوال
۰٫۹۱۹