افسانه سنه به عنوان اساتید راهنما که تمام زحمات و سختی های کار با راهنمایی های استادانه ایشان مرتفع گردید، تشکرو سپاسگزاری نمایم و نیز از کلیه عزیزانی که برای به پایان رساندن این پژوهش همکاری داشته اند ، صمیمانه سپاسگزارم.
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه آمادگی جسمانی و هوش هیجانی شطرنج بازان نخبه و مبتدی است. این پژوهش از نوع علی پس از وقوع می باشد. جامعه آماری این پژوهش کل شطرنج بازان استان خراسان شمالی و نمونه آماری آن شامل ۱۰۰ شطرنج باز مرد ۱۸ تا ۳۵ سال می باشد که شامل دو گروه ۵۰ نفر نخبه و مبتدی است. میانگین و انحراف معیار سن، قد و وزن افراد در گروه نخبه به ترتیب برابر با ۶۴/۵ ± ۶۰/۲۵سال، ۳۰/۶ ± ۰۴/۱۷۸ سانتیمتر و ۷۳/۱۱ ± ۵۱/۷۶ کیلو گرم و در گروه مبتدی به ترتیب برابر با ۱۸/۵ ± ۱۸/۲۴سال، ۸۱/۶ ± ۷۶/۱۷۵ سانتیمتر و ۸۰/۱۰ ± ۸۷/۶۹ کیلو گرم می باشد. متغیرهای پژوهش در دو بخش آمادگی جسمانی و هوش هیجانی مشخص شدند. که در بخش آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی شامل استقامت قلبی عروقی، استقامت عضلات کمربند شانه ای، استقامت عضلات شکم، انعطاف پذیری و در بخش هوش هیجانی شامل مولفه های درون فردی، سازگاری، میان فردی، خلق وخوی عمومی و کنترل تکانش می باشد. از پرسشنامه هوش هیجانی Bar-on برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. پایایی این آزمون به روش آلفای کرونباخ ۹۳/۰ می باشد. روش های آماری مورد استفاده شامل میانگین، انحراف معیار و نمودارهای توزیع فراوانی و برای آزمون فرضیه ها، آزمون t در گروه های مستقل در سطح معنی داری ۰۵/۰≥p می باشد. در بخش آمادگی جسمانی در متغیر های استقامت قلبی عروقی (۰۰۱/۰≥p) ، استقامت عضلات کمربند شانه ای (۰۰۱/۰≥p) و استقامت عضلات شکم (۰۰۱/۰≥p) به جز انعطاف پذیری اختلاف معنی دار و به نفع گروه شطرنج باز مبتدی بود و در بخش هوش هیجانی در مولفه های درون فردی (۰۵/۰≥p)، سازگاری (۵/۰≥p)، خلق وخوی عمومی (۰۵/۰≥p)، کنترل تکانش (۰۰۱/۰≥p) و هوش کلی هیجانی (۰۰۵/۰≥p) به استثنای مولفه میان فردی تفاوت معنی دار و به نفع گروه شطرنج باز نخبه بود. با توجه به نتایج پژوهش، یعنی کمتر بودن سطح آمادگی جسمانی و بیشتر بودن سطح هوش هیجانی در شطرنج بازان نخبه نسبت به مبتدی و بیشتر بودن سطح آمادگی جسمانی و کمتربودن سطح هوش هیجانی در شطرنج بازان مبتدی نسبت به شطرنج بازان نخبه، پیشنهاد می شود مربیان برای حفظ سلامتی شطرنج بازان نخبه، تمرینات آمادگی جسمانی و برای پیشرفت شطرنج بازان مبتدی آموزش هوش هیجانی را در برنامه هفتگی شان قرار دهند. واژه واژه های کلیدی: آمادگی جسمانی، هوش هیجانی، شطرنج باز نخبه، شطرنج باز مبتدی
فهرست فهرست مطالب عنوان صفحه
فصل اول: طرح مسأله
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………۲ بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………….۳ ضرورت و اهمیت…………………………………………………………………………………………………………………………………….۴ اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵
هدف کلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………۵
اهدف اختصاصی……………………………………………………………………………………………………………………………………..۵
فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….۵
قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۶
محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………..۶
تعریف واژه ها و مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………………….۶
فصل دوم: ادبیات و بیشینه تحقیق
مقدمه:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰
مبانی نظری …………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۰
آمادگی جسمانی…………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰
تاریخچه آمادگی جسمانی…………………………………………………………………………………………………………………….۱۱
تقسیم بندی آمادگی جسمانی……………………………………………………………………………………………………………..۱۲
تعاریف هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………………………………………..۱۷
انواع هوش……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۷
هیجان و اجزاء آن…………………………………………………………………………………………………………………………………۱۸
تاریخچه هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………………………………………۱۹
مدل های هوش هیجانی……………………………………………………………………………………………………………………….۲۱
پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………۲۳
تحقیقات انجام شده آمادگی جسمانی در داخل از کشور……………………………………………………………………۲۳
تحقیقات انجام شده هوش هیجانی در داخل از کشور……………………………………………………………………….۲۷
تحقیقات انجام شده آمادگی جسمانی در خارج از کشور…………………………………………………………………….۲۹
تحقیقات انجام شده هوش هیجانی در خارج از کشور……………………………………………………………………….۳۰
جمع بندی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۱
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۷
روش و طرح کلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………..۳۷
جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………۳۷
نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………….۳۷
متغیر های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………۳۸
متغیر مستقل………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۸
متقیرهای وابسته………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۸
ابزار و وسایل مورد استفاده…………………………………………………………………………………………………………………..۳۸
وسایل گرد آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………۳۸
مشخصات آزمون هوش هیجانی بار-ان………………………………………………………………………………………………..۳۸
روایی و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان…………………………………………………………………………………۴۰
شیوه جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………۴۰
روش های آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۲
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۴۴
توصیف متغیرها…………………………………………………………………………………………………………………………………….۴۴
بررسی فرضیه های پژوهش و ارائه نتایج……………………………………………………………………………………………..۴۸
فصل پنجم: نتیجه گیری, بحث و پیشنهادات
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۶
خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۶
نتایج پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………۵۷
بحث و بررسی……………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۸
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد مقایسه آمادگی جسمانی و هوش هیجانی