آلن و فرناندز
۱۹۸۳
فرانسه و مکزیک
مقایسه هدیه دادن در کریسمس بین مکزیکیها و فرانسویی ها
نتایج تحقیق نشان میدهد نسبت زنان و مردان مکزیکی برای هدیه دادن در کریسمس برابر بوده ولی زنان فرانسویی بیشتر از مردان هدیه دریافت کرده اند. زنان و مردان مکزیکی نسبت به فرانسوییها مقدار بیشتری از میانگین درآمد ماهانه خود را به خرید هدیه اختصاص دادهاند. در هر دو کشور بیشتر از هدیه اسباب بازی و لباس برای کریسمس استفاده کرده اند.
اُزمان و همکاران
۲۰۰۵
مالزی
مناسبتهای هدیه دادن، مقایسه بین مالاییها و چینیها در کشور مالزی
در این تحقیق مناسبتهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان میدهد ۹۹% برای جشن تولد هدیه خریدهاند و در مناسبتهای خاص شرکت کنندگان چینی و در مناسبتهای مذهبی شرکت کنندگان مالایی تمایل یشتری به خرید هدیه دارند.
بارت و پاول
۲۰۰۶
بلژیک
رفتار بانکداری پس از رویدادهای چرخه زندگی
در این تحقیق عواملی مانند بانکداری بدون کارمزد، تخفیف، نزدیکی به شعبه، دسترسی به مشاور، اضافه برداشت و قرعهکشی را برای افراد در مراحل اولیه ازدواج مورد بررسی قرار دادند که نتایج تحقیق نشان میدهد که بانکداری بدون کارمزد، تخفیفها، جوایز و مشاور رایگان از مهمترین عوامل برای این افراد در این دوره از زندگی هستند.
جورج استنلی
۲۰۱۲
هند
راهبردهای ترفیعی براساس مناسبتها
در این تحقیق تبلیغات چاپ شده سه روزنامه از ژانویه تا دسامبر ۲۰۱۱ از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان میدهد که بیشترین تبلیغات مربوط به سه ماه آگوست، سپتامبر و جولای بوده و ۴۰% از تبلیغات مربوط به عمده فروشان و ۶۰% مربوط به خردهفروشان بوده است. در طول جشنوارهها خردهفروشان از ترفیعات بیشتر استفاده می کنند. از مهمترین ترفیعات استفاده شده میتوان به هدیه رایگان و تخفیف قیمت اشاره کرد.
زین کالاس و همکاران
۲۰۱۳
اسپانیا
ترجیحات مصرف کنندگان برای نوشیدنیها هنگام مناسبتها
در این تحقیق ویژگیهایی مانند نوع نوشیدنی، طعم، کشور تولیدکننده، نام تجاری، قیمت، جوایز و بستهبندی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان میدهد به نوشیدنیهایی که در آن منطقه تولید می شود تمایل بیشتری نشان می دهند و در هنگام خرید به ویژگیهایی مانند طعم، تنوع و آشنا بودن مارک تجاری توجه می کنند و خرید نوشیدنی تحت تائیر نام مناسبتها قرار نمیگیرد.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه
هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی، تغییرات قابل ملاحظهای یافتهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری، از روشهای علمی استفاده شود. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است استفاده از یک روش پژوهش مناسب است و انتخاب روش پژوهش مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد پژوهش و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از پژوهش دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای پژوهش است (خاکی، ۱۳۷۹). از طرفی اعتبار و ارزش قوانین هر علمی، مبتنی بر روشِ شناختی است که در آن علم استفاده می شود. در حقیقت دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روششناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار مییابد، نه موضوع پژوهش (خاکی، ۱۳۸۷، ۱۹۳). به همین دلیل اهمیت شناخت روشهای انجام پژوهش و ابزارهای آن اگر به اندازه شناخت موضوع نباشد، به طور قطع کمتر از آن نیست.
روش شناسی یکی از ارکان اصلی هر پژوهش علمی و بدون شک، اساس و مبنای پایایی و روایی مجموعه پژوهش به شمار میرود. بدون یک روش شناسی محکم، نتایج مطالعه و پژوهشهایی که از پس آن می آید قابل تعمیم نبوده و به همین دلیل نیز از ارزش علمی برخوردار نخواهد بود. غالب مطالعات پژوهشی یک روش یا راهبرد را نشان میدهد که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویههای مشترک خاصی مانند بیان مسئله، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری است. جزئیات این رویههای خاص تا حدود زیادی با روش پژوهش تعیین میشوند. هر یک از این روشها برای پاسخگویی به یک نوع مسئله مناسب هستند. داشتن روشهای گوناگون و رویههای مربوط به پژوهش برای پژوهشگر و استفادهکنندگان پژوهش اهمیت دارد (خاکی، ۱۳۸۷، ۲۰۸). روش پژوهش می بایست با اهداف محقق تناسب داشته باشد. بهگونه ای که امکان دستیابی به اهداف را فراهم سازد. روششناسی همچنین یکی از مهمترین شاخص ها برای ارزیابی ارزش یک پژوهش به شمار میرود. از این رو با توجه به اهمیت مباحث مربوط به روششناسی در پژوهش حاضر سعی شده است نهایت دقت در انتخاب روش و ابزار پژوهش و هم چنین در انتخاب جامعه و نمونه مورد بررسی، به عمل آید. در این فصل نوع و روش پژوهش، و همچنین شیوه ی گردآوری داده ها توضیح داده شده اند.
در این پژوهش تلاش شده است تا با اتخاذ رویکردی ترکیبی در روششناسی، به بررسی و تبیین مؤلفه های مورد نظر پرداخته شود. دلیل این امر آنست که توجه به این پدیده از نقطه نظر کیفی (فرایندهای پژوهش) و کمی (یافتههای پژوهش) به صورت توامان درک جامعتر و مؤثرتری نسبت به طیف وسیعی از سؤالات فراهم می کند و از این طریق روایی و پایایی بهتری را برای مجموعه یافته ها بدست می دهد (Creswell, 2007).
از اینرو با توجه به موارد نامبرده، در ابتدای این فصل، فرایند و روش انجام پژوهش تشریح می شود. سپس روش و ابزار گردآوری داده ها و روایی آنها توضیح داده می شود، در نهایت جامعه و نمونه آماری گردآوری داده ها مورد نظر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
۱-۳- فرایند پژوهش
به طورکلی پژوهش حاضر در طی سه فاز و بر اساس یک فرایند ۱۸ مرحله ای به انجام رسیده است که در نمودار مفهومی ۱-۳ قابل ملاحظه است. در فاز اول، پس از طرح دقیق و موشکافانهی عنوان پژوهش، مطالعه مقدماتی مبانی نظری و پیشینهی پژوهش در حوزه هایی همچون مشتری، مناسبت، رویداد، بازاریابی مناسبتی، بازاریابی رویدادی، رویکرد ترکیبی اکتشافی و … انجام پذیرفت. خروجی این فاز استخراج تعاریف و مفاهیم اولیه پژوهش است، که مقالات استفاده شده مبنایی برای مصاحبه ها و تحلیل محتوایِ کیفی قرار گرفتند.
بنابراین در فاز دوم، بر اساس پژوهش اکتشافی مؤلفه های جدیدی استخراج و در فازهای بعدی از آن استفاده شد. بر این اساس، مقدمات مصاحبه فراهم و مصاحبه هایی با تنی چند از مشتریان، بعمل آمد. خروجی این مرحله استخراج و جمع آوری داده های کیفی بود که مبنایی برای طراحی پرسشنامهِ پژوهش قرار گرفت.
در فاز سوم پژوهش، با توجه به پرسشنامهای که شاخص های آن بر مبنای تحلیل اکتشافی داده های حاصل از مصاحبه طراحی شده بود، اقدام به جمعآوری داده ها جهت تحلیلهای کمی نمودیم. بر این اساس، پرسشنامه پژوهش به صورت حضوری بین مشتریان منتخب توزیع گردید. مراحل کار به صورت شماتیک در شکل ۱-۳ مشخص گردیده است.
مطالعه پیشینه پژوهش مرتبط با موضوع
مرحله اول بررسی و تبیین طرح پژوهش
تهیه طرح پژوهش