در نظر گرفتن احتمال اختلال و نوسان در بازار وتقاضای مشتری
یکی از مهمترین اختلالاتی که برای تمام تولید کنندگان در دنیای واقعی وجود دارد و میتواند تاثیر بسیاری در روند برنامه ریزی ها و تصمیمات آنها داشته باشد، اختلال و نوسانات بوجود آمده در بازار و تقاضای مشتریان است. اختلالاتی که ممکن است به دلیل یک اتفاق در جامعه یا تغییر رفتار مشتریان نسبت به برخی محصولات باشد . این تغییرات و نوسانات در صنعت پوشاک و مد و فشن بسیار ملموس است.
غیر قطعی بودن برخی پارامتر ها
بعضی از پارامترها مثل تقاضای مشتریان ، بودجه پشتیبانی ، ظرفیت تولید و توزیع ، هزینه های انتقال و حمل ونقل در دنیای واقعی تاحد زیادی دارای عدم قطعیت هستند و لحاظ کردن این عدم قطعیت ها میتواند در تعدیل و تصحیح تصمیم گیری های اعضای زنجیره بسیار تاثیر گزار باشد .
در نظر گرفتن حساسیت برای تسهیلات مختلف
همه تسهیلات مطمئنا دارای ارزش و حساسیت یکسان نیستند و برخی ازتسهیلات در صورت مواجهه با اختلال به دلایلی به سرعت نیاز به ترمیم دارند و مختل بودن آنها تاثیرات منفی زیادی در روند کاری بقیه اعضای زنحیره خواهد داشت . بدین منظور میتوان این امکان را ایجاد کرد که بودجه پشتیبان بیشتری نسبت به بقیه تسهیلات برای آن در نظر گرفت و در نتیجه زمان ترمیم آنها کاهش بیشتری داشته باشد و تسهیلات سریعتر به شرایط نرمال برگشته و قادر باشد حداکثر ظرفیت خود را برای ارائه دهد.
در نظر گرفتن انبارها و تامین کنندگان
مدل بررسی شده شامل تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان است که میتوان اعضای دیگر زنجیره تامین مثل انبارها و تامین کنندگان را برای جامع تر شدن مدل به آن اضافه کنیم.
در نظر گرفتن لجستیک رو به عقب
همانطوری که اشاره شد مدل ارائه شده برای شبکه زنجیره تامین رو به جلو طراحی شده است . امروزه لجستیک رو به عقب و خدماتی که در این راستا با عناوینی چون خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه میشود،جز عواملی است که بشدت روی برتری و موفقیت سازمان ها تاثیر دارد و میتواند به عنوان یک عامل رقابتی در محیط تجاری مطرح باشد. اضافه کردن لجستیک رو به عقب و در نتیجه طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه- بسته میتواند مورد حمایت و استقبال بسیاری از محققین و صنایع مختلف باشد .
مشخص کردن شرایط برون سپاری
برون سپاری میتواند دارای شرایط خاصی باشد. مثلا امکان برون سپاری برای همه فعالیت ها امکان پذیر نباشد، یا برخی از تسهیلات به دلیل داشتن اهمیت استراتژیک فعالیت های آنها نباید برون سپاری شود، یا فقط برای دوره زمانی بزرگتر از t امکان برون سپاری وجود داشته باشد. برای برخی از کارها مثل حمل و نقل میتوان تسهیلی برای احداث تعریف نشود و کلیه فعالیت های آنها برون سپاری شود .
پیوست
کد روش محدودیت اپسیلون در نرم افزار GMAS
$Title Bi objective Modeling Reliable Spply Chain Planning
sets
i ‘manufactures’/sari,babol,amol/
j ‘distribution centers’/tehran,shiraz,hamedan,zanjan/
k ‘demands’/save,mashhad,esfehan,ardebil,yasuj/;
parameters
fm(i) ‘fixed cost for openning of manufacturer facility i’
/sari 180000
babol 120000
amol 100000/
fd(j) ‘fixed cost for openning of distribution facility j’
/tehran 520000
shiraz 120000
hamedan 124000
zanjan 128000/
zd(j) ‘capacity of facility j’
/tehran 3500
shiraz 890
hamedan 780
zanjan 510/
sm(i) ’supply of node i’
/sari 900
babol 500
amol 400/
dm(k) ‘demand of market k’
/save 140
mashhad 220
esfehan 130
ardebil 210
yasuj 130/
am(i) ‘percent of facility i faced with disruption ‘
/sari 0.2
babol 0.5
amol 0.05/
ad(j) ‘percent of facility j faced with disruption’
/tehran 0.15
تحقیقات انجام شده در مورد : ارایه یک مدل برنامه ریزی دو هدفه برای طراحی ...