مهمترین پیش آزمونهایی که شرکتهای معتبر تبلیغاتی دنیا به کار میگیرند به شرح زیر است:
۲-۲-۸-۲-۱-۱- آزمون با بهره گرفتن از هیات منصفه مصرفکنندگان[۱۱۶]
به این روش، شیوه مصاحبه گروه متمرکز[۱۱۷] نیز اطلاق میشود. در این روش، مجموعهای از مصرفکنندگان بازار هدف که معرف بازار هستند انتخاب میشوند و به آنها چند تبلیغ ناتمام، یعنی تبلیغهایی که در حال تمام شدن است، نمایش داده میشود. سپس از آنها خواسته میشود که این تبلیغات را رتبهبندی کنند و واکنش خود را نسبت به تبلیغ و علت رتبهبندی خود را نیز ذکر کنند. این شیوه برای انتخاب نوع جاذبه تبلیغ و نیز شعار تبلیغاتی مناسب کمک فراوانی میکند. این رتبه بندیها که به طور مستقیم انجام میشود، چگونگی جلب توجه آگهی و نحوه تاثیر آگهی بر مصرفکنندگان را نشان میدهد. رتبه بالا نشاندهنده کارایی بیشتر آگهی است. به نظر یم رسد این شیوه که یک نوع پیش آزمون است مناسب به نظر میرسد.
در این روش تعداد مصرفکنندگان که مورد آزمون قرار میگیرند بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر است. برخی این روش را روش ترتیب اولویت[۱۱۸] یا اولویتبندی نیز میگویند. (محمدیان، ۱۳۸۸)
۲-۲-۸-۲-۱-۲- آزمونهای دسته ای[۱۱۹]
هدف از آزمونهای دستهای بیشتر ارزیابی تبلیغات چاپی است. یعنی در واقع غالبا برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات چاپی به کار گرفته میشود. مدیران بازاریابی قبل از این که جاذبهای را که میخواهند از آن در تبلیغ استفاده کنند، تصویب کنند و در واقع قبل از تنظیم تبلیغ از مجموعهای از مصرفکنندگان که معرف بازار باشند میخواهند که چندین مجله موهومی را بخوانند و پس از مطالعه مجله از آنها خواسته میشود که آن چه را به خاطر میآورند ذکر کنند. به این روش «یادآوری بدون کمک» اطلاق میشود. (محمدیان، ۱۳۸۸)
سپس از آنها خواسته میشود که به برخی از سوالهای خاصی که در مورد برخی تبلیغات ویژه پرسیده میشود جواب دهند. به این روش، «یادآوری با کمک» گفته میشود. البته این روش کمابیش در مورد تلویزیون نیز میتواند به کار گرفته شود.
در واقع در آزمونهای دستهای به مصرفکنندگان فرصت داده میشود که چندین آگهی را ببینند یا به آنها گوش دهند. برای این کار نیز فرصت لازم در اختیار آنها گذاشته میشود. پس از آن از مصرفکنندگان خواسته میشود که تمام آگهیها و محتویات آنها را به خاطر آورند. این کار را میتوان با کمک یا بدون کمک مصاحبهکننده انحام داد. توانایی یا استعداد یک آگهی از نظر برجسته بودن فهم پیام و خاصیت به یادماندنی بودن آن بستگی به این دارد که مصرفکنندگان آن را چگونه به خاطر میآورند. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۱-۳- آزمونهای فیزیولوژیکی یا آزمایشگاهی[۱۲۰]
برای برحذر بودن از انحرافهایی که در آزمونهای دیگر وجود دارد و با آن رو به رو میشویم، متخصصان تبلیغات به روش دیگری تحت عنوان روش آزمون فیزیولوژیکی روی آوردهاند. در این روش، مصرفکنندگانی که معرف بازار هدف باشند انتخاب میشوند و واکنشهای فیزیولوژیکی غیر ارادی آنها در مشاهده تبلیغات اندازهگیری میشود. در این روش برای اندازهگیری واکنش فیزیولوژیکی مصرفکنندگان نسبت به یک آگهی از وسایل مخصوصی استفاده میشود. ضربان قلب، فشار خون، حرکت مردمک چشم و تعریق، همگی از واکنشهای فیزیولوژیک هستند. این آزمونها توان آگهی را در جلب توجه بیننده به خوبی نشان میدهد اما اطلاعات زیادری در مورد تاثیر آگهی بر باورها، عقاید یا قصد مصرفکنندگان به دست نمیدهد. (کاتلر و آرمسترانگ، ۲۰۰۰)
۲-۲-۸-۲-۱-۴- روش استعلامی
این روش در شرایطی واقعی تر از سایر روشها صورت میگیرد و برای مرحله اجرای تبلیغ نیز قابل استفاده است. در این روش دو تا سه تبلیغ برای مدتی محدود و در شرایطی عادی و در رسانههای انتخابشده عرضه میشود. به منظور ارزیابی تبلیغات عرضهشده برای هر یک از آنها کوپنهایی ضمیمه شدهاست و از خوانندگان مجله خواسته میشود تا هر گونه سوالی درباره محصول تبلیغ و یا دریافت نمونه دارند همراه با کوپنها با توجه به نوع تبلیغ شماره گذاری شدهاست و با دریافت پاسخها و شمارش کوپنها، تبلیغی که بیشترین کوپن برگشتی را داشته است به عنوان تبلیغ مطلوب انتخاب میگردد. (محمدیان، ۱۳۸۸)
۲-۲-۸-۲-۱-۵- روش مقایسه دوتایی[۱۲۱]
در این روش که با روش اولویتبندی مشابهت دارد، به جای عرضه انواع تبلیغات در یک زمان، به هر یک از اعضای گروه دو تبلیغ نشان داده میشود و از آنها خواسته میشود تا یکی را که از نظر آنها مناسب تر است انتخاب کنن. وقتی تبلیغ مورد نظر انتخاب شد، تبلیغ ردشده کنار گذاشته میشود و تبلیغ سوم عرضه مییابد تا سرانجام بهترین تبلیغ انتخاب شود. مزیت این روش نسبت به روش اولویتبندی این است که انتخاب یکی از بین دو گزینه بسیار راحت تر و منطقی تر از انتخاب بهترین تبلیغ از مجموعه چند تبلیغ است. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۱-۶- روش مجله ساختگی یا مجازی[۱۲۲]
برای غلبه کردن بر بعضی از عوامل محیطی ارزیابیهای قبلی از این روش استفاده میشود. در این روش مجلهای با همه ویژگیهای مجله واقعی برای منازلی که بیانگر نمونه مناسبی باشند ارسال میگردد. در این مجله، تبلیغات مورد نظر عرضه شدهاست و از پاسخ دهندگان خواسته میشود تا طبق معمول آن را مطالعه کنند. سپس در فرصتی دیگر مصاحبهکننده با طرح سوالهایی سعی میکند تا میزان بازخوانی یا به یادآوری تبلیغات مورد نظر را معین سازد. (محمدیان، ۱۳۸۸)
۲-۲-۸-۲-۱-۷- مقیاسهای درجه بندی[۱۲۳]
این مقیاس برای اقسام مختلف پیش آزمون تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد و اشکال گوناگونی دارد. یکی از اشکال متداول، روشی است که توسط چارلز ای. آسگود[۱۲۴] و همکارانش طراحی شدهاست. این روش بر اساس اختلافات معنایی شکل گرفته است و در آن از صفات قطبی (متضاد) استفاده میشود؛ نظیر ضعیف/ قوی، مناسب/ نامناسب و این صفات در دو قطب مختلف قرار گرفته و بین آنها به مقدار ۷ عدد خط تیره، فاصله ایجاد میشود و از پاسخ دهندگان خواسته میشود نظر خود را در مورد آگهی با گذاشتن علامت ضربدر (x) در یکی از فواصل بین این دو صفت اعلام نمایند.
ضعیف ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ قوی
پس از اتمام آزمون نتایج جمعبندی میگردد و بهترین آگهی بر اساس صفات یادشده مشخص میشود. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۲- آزمایشهای پس از انجام تبلیغ
این گونه آزمایشها پس از این که تبلیغ پایان مییابد و یا در فاصله زمانی که هنوز در حال اجراست، مورد استفاده قرار میگیرند. مهمترین هدف این گونه آزمایشها ارزیابی آثار تبلیغات انجام یافته و یا اجرا شدهاست. به بیان دیگر، میزان اثربخشی تبلیغات انجامشده را اندازهگیری میکند. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۲-۱- آزمونهای به خاطر آوری[۱۲۵]
در این روش، تبلیغکننده از افرادی که مجلهها را میبینند یا برنامههای تلویزیونی را تماشا میکنند، میخواهند حتی الامکان هر آن چه درباره تبلیغ کنندگان و کالاهای آنها دیدهاند به یاد آورند. میزانی که از هر آگهی به خاطر میآید، توانایی آگهی را در جلب توجه و باقی ماند در ذهن نشان خواهد داد.
از این روش برای ارزیابی آگهی در هر رسانه ای، از تلویزیون گرفته تا تابلوهای تبلیغاتی میتوان استفاده کرد. بر خلاف آزمونهای شناختی، در آزمونهای به خاطرآوری به افراد، تبلیغ نشان داده نمیشود. بلکه از آنها خواسته میشود تا تبلیغ را به خاطر آورند و از این طریق میزان به خاطرآوری بدون کمک به مخاطب سنجیده میشود.
با این آزمایش، درصد کسانی که تبلیغ را از کانال یا وسیلهای خاص دیده، شنیده و یا خواندهاند و به خاط میآورند، تعیین میگردد. با این آزمایش میتوان «درجه توجه و تبلیغ» افراد را نیز اندازهگیری کرد.
در اغلب کشورها، مراکز تحقیقات بازاریابی متعددی هستند که از طریق مصاحبه با گروهها و طبقات مختلف مردم برای انواع تبلیغات، میزان تشخیص و توجه آنها را شناسایی و ارزیابی کرده و در اختیار متقاضیان قرار میدهند.
در یکی از این روشها، محقق صفحاتی از یک مجله را که دارای تبلیغات مختلف است در کنار مخاطب ورق میزند و از او میپرسد که تبلیغ مورد نظر را دیده است یا خیر. اگر پاسخ مخاطب مثبت باشد، محقق از او میخواهد تا آن چه درباره تبلیغ به خاطر دارد و به یاد میآورد بیان کند. پاسخهای دریافتشده مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا نتایج زیر به دست آیند:
درصد کسانی که تبلیغ را دیده یا خواندهاند.
درصد کسانی که بخشهای خاصی از تبلیغ را دیده یا خوانده و یا به آن توجه کردهاند.
درصد کسانی که بیش از نیمی از نوشتهها و مطالب تبلیغ را خواندهاند. (محمدیان، ۱۳۸۸)
آزمونهایی که برای اندازهگیری میزان یادآوری صورت میگیرد به شرح زیر میباشند.
روش یادآوری پس از یک روز[۱۲۶]
یادآوری پس از یک روز، مشهورترین روش اندازهگیری قدرت جلب توجه تبلیغات تلویزیونی است. این روش اولین بار توسط جورج گالوپ[۱۲۷] در اوایل دهه ۱۹۴۰ انجام شد و پس از آن توسط یانگ و رابیکام[۱۲۸] و گروه تحقیقات بازاریابی بروک[۱۲۹] صورت گرفته است. در این روش پس از ۲۴ الی ۳۰ ساعت پس از پخش آگهی با ۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر از بینندگان تماس گرفته میشود و از آنها پرسیده میشود که آیا تبلیغ مورد نظر را به خاطر میآورند یا خیر.
آزمون تاثیر گالوپ- رابینسون[۱۳۰]
این آزمون معمولا در مورد آگهیهای مجلات انجام میشود. در ابتدا از خواننده مجله خواسته میشود تا حداقل یکی از مقالات مورد استفاده خود را ذکر کند. سپس تعدادی کارت به وی داده میشود که بر روی آنها نام مارکهای تبلیغشده درج شدهاست. از او خواسته میشود مارک کالاهایی را که در مجله مذکور تبلیغ شدهاست، مشخص کند. سپس با ارائه یک سری پرسشها، میزان تاثیر آگهی را اندازهگیری میکنند.
مهمترین اطلاعی که از این روش به دست میآید، تعداد پاسخ دهندگانی است که میتوانند پیام تبلیغاتی را بازگو کنند. به طور کلی «بازگو کردن» عبارت از اظهاراتی است که پاسخدهنده درباره مندرجات یا مطلب تبلیغات معینی بیان میکند. این گزارش محصول نهایی یا نتیجهای است که از یک سلسله سوال به دست میآید و در تعیین میزان اثری که تبلیغات در پیام فروش باقی میگذارد مفید و با ارزش است.
بر اساس مطالعات گالوپ- رابینسون معلوم شدهاست تعداد پاسخ دهندگانی که میتوانند مطالب آگهیهای تبلیغاتی را بازگو نمایند بسته به نوع آگهی از چند درصد ناچیز تا پنجاه درصد تغییر میکند.
اشکال عمده این روش، هزینههای تهیه و توزیع مجله به خصوص است. به همین دلیل در این روش برای آزمایش آگهیها فقط نشریات کثیر الانتشار درج میشود.
آزمون سه جانبه[۱۳۱]
در این آزمون، سه عنصر مورد نظر است: کالای مورد تبلیغ، موضوع یا شعار[۱۳۲] و مارک کالا. به پاسخ دهندگان، دو مورد از اجزای سه گانه داده میشود و در مورد جزء سوم از آنها سوال میشود. مثلا سوال میشود: کدام یک از شرکتهای تولیدکننده کارت اعتباری، پیام «بدون آن از منزل خارج نشوید» را به عنوان پیام تبلیغاتی خود انتخاب کرده است؟ اگر پاسخگو آن را به یاد آورد نام امریکن اکسپرس[۱۳۳] را اعلام مینماید. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۲-۲- آزمونهای شناختی[۱۳۴]
در این روش محقق از خوانندگان مثلا یک مجله میخواهد آن چه را قبلا دیده اند، شناسایی کنند. به هر آگهی بسته به میزانی که خوانندگان آن را بشناسند نمرههایی داده میشود. این نمرهها برای ارزیابی تاثیر آگهی در قسمتهای مختلف بازار و همچنین برای مقایسه آگهیهای شرکت با آگهیهای رقبا مورد استفاده قرار میگیرد. (محمدیان، ۱۳۸۸)
یکی از آزمونهای شناخت مربوط به شرکت بی. آر. سی.[۱۳۵] است که خط تلفن خانگی داشته یا دارنده خط تلفن سیار در اتومبیل خود میباشند. بخشهایی از تصاویر تبلیغات تلویزیونی به صورت عکس همراه با زیرنویس معین میشود و در مورد آن سوالاتی در زمینه یادآوری آگهی میزان جالب بودن احساس مصرفکننده نسبت به کالا توصیف آگهی (با بهره گرفتن از صفات چند بخشی مانند سرگرمکننده، دوست داشتنی، باور کردنی و غیره) و یادآوری مارک مورد تبلیغ پرسیده میشود و در پایان از وی سوال میشود که آیا کالا را مصرف میکنید یا خیر. پژوهش دیگری که در این زمینه انجام شدهاست توسط شرکت استارچ اینرا هوپر[۱۳۶] در سال ۱۹۲۳ صورت گرفته است. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
این پژوهش در مورد تبلیغات چاپی انجام میشود و پس از فروش نشریه به محل کار یا منزل خریدار مراجعه میشود . سوالاتی در مورد آگهیهای داخل نشریه (از حیث کیفیت، رنگ، اندازه و غیرو) از وی پرسیده میشود. پس از بررسی نتایج، پاسخ دهندگان را در سه طبقه توجهکننده[۱۳۷] (که وجود آگهی را به خاطر میآورند)، مشارکتکننده[۱۳۸] (که بخشی از آگهی را که در بردارنده مارک یا خدمات است به خاطر میآورد)، و خواننده دقیق[۱۳۹] (که نیمی از آگهی یا بیش از نیمی از آن را مطالعه کرده است) تقسیم مینماید. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
در واقع در این آزمایش از مخاطبان خواسته میشود تا چنانچه تبلیغی را دیده یا شنیدهاند اعلام کنند. سپس از کسانی که تبلیغ را دیده یا شنیدهاند میخواهند تا طرح و محتوای تبلیغی را که دیده اند، به یاد آورده و بازخوانی کنند. بازخوانی به دو صورت بازخوانی کمکی (در این مورد، محقق نشانهها و علائمی از تبلیغ را به پاسخگو عرضه میکند مانند نام محصول یا یک واژه یا عبارت کلیدی تبلیغ) و بازخوانی غیر کمکی (هیچ نوع کمکی از طرف محقق داده نمیشود) صورت میگیرد. (محمدیان، ۱۳۸۸)
دانلود فایل ها با موضوع : اولویتبندی تاثیر ابزارهای تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران اروپایی ...