۷- دانشآموزان دختر و پسر ورزشکار در ارزش تکلیف با یکدیگر تفاوت معنیداری دارند.
۸- دانشآموزان دختر و پسر ورزشکار در تلاش با یکدیگر تفاوت معنیداری دارند.
۵.۱.حدود تحقیق
حدود این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان ورزشکار و غیر ورزشکار دوره دوم متوسطه نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ میباشد.
۶.۱. تعاریف عملیاتی متغیرها و واژههای کلیدی
متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش عوامل شناختی – انگیزشی که شامل متغیرهای: اهداف پیشرفت، باورهای هوشی، تلاش و ارزش تکلیف میباشد که دراین بخش به تعاریف مفهومی و عملیاتی این متغیرها میپردازیم.
۱.۶.۱. اهداف پیشرفت[۱۱]
اهداف پیشرفت بیانگر دلایل و مقاصد فرد برای درگیر شدن در تکالیف تحصیلی است (دوئک ولگت،۱۹۸۶، براتن، واسترمسو،۲۰۰۳ رستگار،۱۳۸۵). اهداف پیشرفت(تبحری، رویکرد، عملکرد، و اجتناب – عملکرد)
تعریف عملیاتی: اهداف پیشرفت(تبحری، رویکرد، عملکرد، و اجتناب – عملکرد)در این پژوهش به وسیله پرسشنامه استاندارد که توسط( میدلتن و میگلی۱۹۹۷، نقل از رستگار،۱۳۸۵) تدوین شده است. اندازه گیری می شود.
اهداف پیشرفت شامل سه مؤلفه
۱.۱.۶.۱. اهداف تبحری[۱۲]
به اهدافی اطلاق میگردد که در آن فرد بر سخت کوشی و پذیرش خطاها به عنوان عنصری از یادگیری، ایجاد مهارتهای جدید، فهم دقیق مطالب و توجه به فرایند یادگیری متمرکز است(دوئک، ۱۹۸۸، ریان و پنتریچ[۱۳]،۱۹۹۷، خیابانی ۱۳۸۱).
۲.۱.۶.۱. اهداف رویکرد – عملکرد[۱۴]
به اهدافی گفته میشود که در آن توجه به کسب نمرات بالا، بهتر از دیگران عمل کردن و دریافت پاداش متمرکز است (ریان و پنتریچ، ۱۹۹۷، دوئک و، ۱۹۸۸، رستگار، ۱۳۸۵).
۳.۱.۶.۱. اهداف اجتناب – عملکرد[۱۵]
به اهدافی گفته میشود که در آن توجه فرد به بدست آوردن قضاوتهای مثبت از طرف دیگران و با هوش جلوه دادن خود جهت اجتناب از تنبیه معطوف است (ریان و پنتریچ، ۱۹۹۷، رستگار ۱۳۸۵).
تعریف عملیاتی:در این پژوهش به وسیله پرسشنامهای که توسط (میدلتن و میگلی۱۹۹۷، رستگار،۱۳۸۵) تدوین شده است، اندازه گیری میشود.
۲.۶.۱. باورهای هوشی[۱۶]
به باورهای فرد در مورد توانایی هوش خود به عنون یکی از فعالیتهای ذهنی اشاره دارد و شامل دو نوع باورهای هوشی ذاتی و افزایش است.
۱.۲.۶.۱. باورهای هوشی افزایشی[۱۷]
به باورهای اشاره دارد که در آن فرد هوش خود را کیفیتی مهارپذیر، قابل کنترل و انعطافپذیر میداند که میتوان آنرا به شیوههای گوناگون مانند کسب تجربه، تلاش فردی و بهبود مهارتهای یادگیری افزایش داد (دوئک، ۱۹۸۸).
۲.۲.۶.۱. باورهای هوشی ذاتی[۱۸]
به باورهای اشاره دارد که در آن فرد هوش را کیفیتی ثابت و غیر قابل تغییر میداند که قابل اندازه گیری و ارزیابی بوده و نمیتوان آنرا افزایش داد (دوئک، ۱۹۸۸).
تعریف عملیاتی:در این پژوهش باورهای هوشی(ذاتی و افزایشی) به وسیله پرسشنامهی استاندارد که توسط (دوپیرات و مارین ۲۰۰۵، رستگار، ۱۳۸۵) تدوین شده است، اندازهگیری میشود.
۳.۶.۱. تلاش[۱۹]
تلاش حاکی از تمایل فرد برای انجام تکلیف و مداومت بر انجام آن تا اتمام تکلیف میباشد(پنتریچ و همکاران، ۱۹۹۱، فولاد چنگ، ۱۳۸۱). تلاش در این پژوهش به عنوان بعد رفتاری مدنظر است.
تعریف عملیاتی : تلاش در این پژوهش به وسیله پرسشنامهی استاندارد که توسط دو پی رات و مارین ۲۰۰۵، رستگار، ۱۳۸۵) تدوین شده است اندازهگیری میشود.
۴.۶.۱. ارزش تکلیف[۲۰]
ارزش تکلیف محرکی است برای درگیری در فعالیتهای تحصیلی و به میزان سودمندی و جذابیت ادارک شده تکالیف اشاره دارد (اکلز وایفیلد[۲۱]، ۱۹۹۲، بانگ[۲۲] ۲۰۰۳، رستگار ۱۳۸۵).
تعریف عملیاتی: ارزش تکلیف در این پژوهش به وسیله پرسشنامه ی استاندارد که توسط پنتریچ و همکاران ۱۹۹۱، حجازی و همکاران، ۱۳۸۷) تدوین شده است، اندازه گیری میشود.
ورزشکار: در این پژوهش دانشآموزان عضو تیمهای ورزشی مدرسه و در حالت کلی ورزش میکنند ورزشکار در نظر گرفته شده است.
غیر ورزشکار: دانشآموزانی که عضو تیمهای ورزشی مدرسه نبوده ودر حالت کلی ورزش نمیکنند. ۱-۷- روش تحقیق
در این پژوهش، متغیرهای موجود از نظر هدف با بهره گرفتن از نوع تحقیق کاربردی و از لحاظ جمع آوری دادهها از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.
۸.۱..قلمرو تحقیق
حدود این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار دوره دوم متوسطه نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ می باشد.
۹.۱.- جامعه آماری وحجم نمونه
در این طرح جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان ورزشکار و غیر ورزشکار در دوره ی دوم متوسطه شهرستان تبریز درنواحی پنجگانه آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مشغول به تحصیل میباشند.که تعداد آنها در جدول (۳-۱) آمده است.
جدول شماره (۳-۱) تفکیک دانش آموزان بر حسب جنس و گروه
گروه جنس |
ورزشکار | غیر ورزشکار |
دختر | ۱۵۳۰۱ |