تمرکز بر منابع انسانی(۸۵ امتیاز): بررسی این مطلب که چگونه سازمان کارکنان خود را در توسعه و رشد استعدادها، توانمند می سازد و این که چگونه کارکنان با اهداف سازمان هم راستا می شوند.
مدیریت فرایند(۸۵ امتیاز): بررسی جنبه های تولید و توزیع و چگونگی پشتیبانی از فرآیندهای طرح ریزی، مدیریت و بهبود.
نتایج کسب و کار(۴۵۰ امتیاز): بررسی عملکرد سازمان و توسعه و پیشرفت آن در زمینه های کسب و کار که عبارت است از: رضایت مشتری، عملکرد، عملکرد مالی و بازار، منابع انسانی، عرضه کنندگان و عملکرد شرکا.
۲-۴-۱-۶- الگو یا چارچوب معیارهای بالدریج
جایزه مالکوم بالدریج معیارهای خود را در چارچوب زیر ارائه داده است:
استراتژی و برنامه های متمرکز بر بازار و مشتری
۲- برنامه ریزی استراتژیک
۵- تمرکز بر منابع انسانی
۶- مدیریت فرایند
۳- تمرکز بر بازار و مشتری
۴- اطلاعات و تحلیل
شکل ۲-۲: چارچوب یا الگوی جایزه کیفیت بالدریج مأخذ:( ۲۰۰۵،Salvatore, Falletta)
۲-۴-۲- جایزه دمینگ ژاپن
یکی از قدیمی ترین جوایز کیفیت و بهره وری در سطح جهان که با توجه به تئوری های جدید مدیریت و شرایط نوین اقتصادی شکل گرفت جایزه دمینگ ژاپن است( ریاحی،۱۳۸۵).
۲-۴-۲-۱- کلیات مدل دمینگ
انجمن علمی علوم و مهندسین ژاپن، به خاطر قدردانی از خدمات دکتر ادوارد دمینگ در کنترل کیفیت و تحت تأثیر نظریه ها و عقاید وی در سال۱۹۵۱ جایزه دمینگ را طرح ریزی و پیشنهاد کرد. هدف اصلی در این زمینه، ایجاد انگیزه برای نوآوری در طراحی و به کارگیری روش های آماری کنترل کیفیت در شرکت های تولیدی کشور ژاپن بود. به نظر دکتر ایشیکاوا۱ کاربرد جایزه دمینگ چیزی جز ارتقای کنترل کیفیت جامع و کنترل کیفیت آماری در شرکت نیست(شرطان، ۱۳۸۸).
۲-۴-۲-۲- حوزه های اصلی در جایزه دمینگ
به طور کلی در جایزه دمینگ ۱۰ حوزه اصلی وجود دارد و هر کدام از این حوزه ها نیز به تعدادی معیار تقسیم شده اند که مجموعه این معیارها ۶۳ تا می باشد که در زیر به آنها اشاره شده است(شرطان،۱۳۸۸).
حوزه شماره۱- خط مشی
معیارهای مورد برسی:
خط مشی های مدیریت کیفیت و کنترل کیفیت
روش استقرار خط مشی ها
قابلیت تنظیم و سازگاری خط مشی ها
استفاده از روش های آماری تغییرات ماهیتی و توسعه و گسترش خط مشی ها
بازنگری خط مشی ها و نتایج بدست آمده
حوزه شماره ۲- سازماندهی و مدیریت
معیارهای مورد برسی:
واضح بودن محدوده ها
اختیارات و مسئولیت ها
شایسته سالاری در تفویض اختیارات
همکاری های درون قسمتی
گروه ها و فعالیت های آنها
………………………..
Kaoru Ishikawa
به کارگیری کارکنان( منابع انسانی)
بکارگیری دوایر کنترل کیفیت
تشخیص های کنترل کیفیت
حوزه شماره ۳- آموزش و پرورش و اشاعه آن
معیارهای مورد بررسی:
نتایج برنامه های تربیتی
کیفیت آگاهی ها و کنترل آن، میزان درک و آگاهی نسبت به کنترل کیفیت
آموزش و میزان اشاعه مفاهیم و روش های آماری
اشتیاق به درک اثر بخشی کنترل کیفیت
آموزش ارتباطات ماهیتی بین پیمانکاران و فروشندگان جزیی
فعالیت دوایر کنترل کیفیت
سیستم و پیشنهاد راه های بهبود و شرایط واقعی آن
حوزه شماره ۴- جمع آوری اطلاعات خارجی
دانلود فایل ها در مورد بررسی-میزان-ارتباط-بین-معیارهای-توانمندساز-و-معیارهای-نتایج-مدلEFQM- فایل ۷