استندینگ یکی از عوامل مؤثر و مهم در تجاری سازی کالا و همچنین افزایش بازده سرمایه گذاری میباشد. استندینگ این امکان را به فروشنده میدهد که نمونه اجناس خود را با وضوح بیشتر در معرض دید خریدار قرار دهد.
به نحوه قرار گیری، دسته بندی و سازماندهی کالا در فروشگاه چیدمان گفته میشود. هدف از چیدمان افزایش منفعت در فضای قفسه و به منزله ی دسترسی سهل و آسان مشتری به کالا در فضای مناسب و جذاب میباشد.
واژه سمپلینگ در لغت به معنای نمونه گیری و یا مزه کردن است. زمانی که محصول جدید و نا آشنایی به بازار عرضه میشود یا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونههای کوچکتر از این محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول، آنها را به خرید تشویق کرده و یا حتی هُل میدهیم . ارائه نمونه محصول شامل روش های متعددی است که طی آن به مصرف کنندگان مقداری از محصولات بدون پرداخت پول یا به ازای پرداخت مبلغی اندک و جهت ترغیب به امتحان محصول(جهت دفعات اول) داده می شود.این روش اثربخش ترین و البته گران ترین تکنیک ترویج فروش مصرف کننده می باشد.(کاتلر و آرمسترانگ،۱۹۹۹).
تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین تجاری سازی کالا و میزان فروش می پردازد. فروش عبارت است از ایجاد انگیزه و تمایل در مخاطب و هدایت او در جهت تصمیم گیری برای خرید و همچنین متقاعد کردن مشتری در این جهت که کالا یا خدمات ارائه شده پاسخگوی نیازهای اوست و نهایتاً موجب جلب رضایت مشتری خواهد شد . فروش یکی از عوامل زیرمجموعه ی بازاریابی است، به عبارتی فروش انتهائیترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطه بلندمدت با مشتریان است. در شکلگیری این رابطه بلندمدت، بهنحویکه منجر به پیوند دائمی با مشتریان بشود مهندسی تمامی عملیات (اعم از موفق و ناموفق) ضروری است.(تریسی، روانشتاسی فروش)
از این رو در این تحقیق بر آن شدیم تا رابطه بین تجاری سازی کالا و میزان فروش را در صنعت ترمه، با توجه به فضای رقابتی ایجاد شده در این صنعت به ویژه در استان یزد بپردازیم. بررسی رابطه بین تجاری سازی کالا و میزان فروش به شناخت دقیق تر عوامل این متغیر (سمپلینگ، استندینگ، چیدمان) و تاثیر آن بر افزایش سطح خرید مشتریان در صنعت ترمه کمک خواهد نمود و اینکه آیا عوامل تجاری سازی کالا بر روی عملیات خرده فروشی در صنعت ترمه تاثیر گذار خواهد بود یا خیر؟
۱-۳- ضرورت انجام تحقیق
اشباع بازارها، تشدید رقابت، تغییر در سلیقهها و نیازهای مشتریان، شرکتهای ایرانی را با چالشهای متعددی در فعالیتهای بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است. در شرکتهایی که بتوانند از ابزار و امکانات در دسترس خود همانند طراحی و توسعه کالاهای جدید، تجدید ساختار کانال توزیع، ارائه محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات مؤثر در تجاری سازی کالا به درستی استفاده کنند، می توانند بر این چالشها فائق آمده و بقای مداوم خود را تضمین کنند. تبلیغات مؤثر در تجاری سازی کالا یکی از عناصر اصلی استراتژی بازاریابی یک شرکت محسوب می شود و فعالیتهای مرتبط با ترفیع، نقشی کلیدی دربرقراری ارتباط بین بازار هدف واستراتژی اتخاذ شده ایفاد می کنند . به همین دلیل، برنامه های تبلیغاتی مؤثر در تجاری سازی کالا باید به گونه ای طراحی شوند که استراتژی رقابتی کلی سازمان را مورد حمایت قرار دهند. از این رو با توجه به دنیای پرتلاطم امروز و در جهت ایجاد مزیت رقابتی برای گروه صنعت ترمه، توجه به نحوه چیدمان و روان شناسی آن انکار ناپذیر است. علت انتخاب این موضوع این است که ترمه با داشتن قدمت و سابقه ی فراوان فعالیت چندانی در مورد طراحی فروشگاه و چیدمان آن صورت نگرفته است. این پژوهش به شناخت دقیق تر عوامل تجاری سازی (سمپلینگ، استندینگ، چیدمان) و تـأثیر آن بر افزایش سطح خرید مشتریان در صنعت ترمه کمک خواهد نمود.
۱-۴- اهداف تحقیق
در این تحقیق با توجه به عنوان تحقیق ما به دنبال کسب اهداف زیر هستیم:
۱-۴-۱- هدف اصلی
بررسی عوامل تجاری سازی کالا بر روی عملیات خرده فروشی در صنعت ترمه
۱-۴-۲- اهداف فرعی
تعیین رابطه بین استندینگ و میزان فروش در شرکت صنعت ترمه .
تعیین رابطه بین سمپلینگ و میزان فروش در شرکت صنعت ترمه .
تعیین رابطه بین چیدمان و میزان فروش در شرکت صنعت ترمه .
۱-۵- مدل مفهومی و فرضیههای تحقیق
شکل ۱-۱- مدل مفهومی تحقیق
۱-۵-۱- فرضیه اصلی
بین تجاری سازی کالا و میزان فروش رابطه معنا داری وجود دارد.
۱-۵-۲- فرضیههای فرعی
بین استندینگ و میزان فروش رابطه معنا داری وجود دارد.
بین سمپلینگ و میزان فروش رابطه معنا داری وجود دارد.
بین چیدمان و میزان فروش رابطه معنا داری وجود دارد.
۱-۶- روش تحقیق
این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات همبستگی پیمایشی است. تحقیقات پیمایشی برای اندازه گیری نگرش ها، سلیقه ها یا الگوها و شیوه های زندگی و رفتار افراد به کار می رود. این تحقیق از نوع همبستگی نیز می باشد زیرا به بررسی عوامل تجاری سازی کالا روی عملیات خرده فروشی در صنعت ترمه می پردازد.
۱-۷- قلمرو تحقیق
قلمرو زمانی : قلمرو زمانی تحقیق سال ۱۳۹۳ می باشد .
قلمرو مکانی : قلمرو مکانی این تحقیق بنابر هدف اصلی آن در صنعت ترمه شهر یزد می باشد .
قلمرو موضوعی : قلمرو موضوعی تحقیق در حوزه مدیریت بازاریابی می باشد .
۱-۸- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها در این پژوهش از دو روش آماری استفاده می گردد :
الف - آمار توصیفی: در این پژوهش محقق به محاسبه فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ترسیم نمودار و تدوین جدول می پردازد .
ب- آمار استنباطی: محقق جهت آزمون سؤالات و فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی استفاده خواهد نمود.
در این پژوهش، روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و دیگر کارشناسان مورد ارزیابی قرار می گیرد. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه، با کمک نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ آن تعیین می گردد.
۱-۹- واژگان و اصطلاحات تخصصی
تجاری سازی [۱]: تجاری سازی کالا یک عنوان عمومی برای توضیح مجموعه ای از فعالیتهای پیشبرد فروش در داخل فروشگاهها یا محلهای عرضه است که تکمیل کننده وپشتیبانی کننده فعالیتهای تبلیغاتی است. این عملیات که اغلب باهزینه بسیار کم یا بدون هزینه انجام میشود، کلا باعث افزایش ثمربخشی فعالیتهای خرده فروشی است .
فروش: فروش عبارتست از ایجاد انگیزه و تمایل در مخاطب و هدایت او در جهت تصمیم گیری برای خرید. فروش یکی از عوامل زیرمجموعه ی بازاریابی است، به عبارتی فروش انتهائیترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطه بلندمدت با مشتریان است. در شکلگیری این رابطه بلندمدت، بهنحویکه منجر به پیوند دائمی با مشتریان بشود مهندسی تمامی عملیات (اعم از موفق و ناموفق) ضروری است.(تریسی، روانشناسی فروش)
خرده فروشی: خرده فروشی شامل همه فعالیتهای مربوط به فروش مستقیم کالاها یا خدمات به مصرف کننده نهایی میشود (یعنی کسی که این اقلام را برای مصرف شخصی و غیر تجاری میخرد). یک خرده فروش یک واحد تجاری است که کل فروش آن از محل خرده فروشی انجام میشود (روستا و بطحایی، ۱۳۸۵). هر سازمان که محصولات خود را به مصرف کننده نهایی بفروشد، چه اینکه یک شرکت تولیدی، عمده فروش یا خرده فروش باشد، خرده فروش نامیده میشود (فروزنده، ۱۳۸۱).
استندینگ: استندینگ یکی از عوامل مؤثر و مهم در تجاری سازی کالا و همچنین افزایش بازده سرمایه گذاری میباشد. استندینگ این امکان را به فروشنده میدهد که نمونه اجناس خود را با وضوح بیشتر در معرض دید خریدار قرار دهد.
چیدمان: به نحوه قرار گیری، دسته بندی و سازماندهی کالا در فروشگاه چیدمان گفته میشود. هدف از چیدمان افزایش منفعت در فضای قفسه و به منزله ی دسترسی سهل و آسان مشتری به کالا در فضای مناسب و جذاب میباشد.
سمپلینگ: واژه سمپلینگ در لغت به معنای نمونه گیری و یا مزه کردن است. زمانی که محصول جدید و نا آشنایی به بازار عرضه میشود یا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونههای کوچکتر از این محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول، آنها را به خرید تشویق کرده و یا حتی هُل میدهیم . ارائه نمونه محصول شامل روش های متعددی است که طی آن به مصرف کنندگان مقداری از محصولات بدون پرداخت پول یا به ازای پرداخت مبلغی اندک و جهت ترغیب به امتحان محصول(جهت دفعات اول) داده می شود.این روش اثربخش ترین و البته گران ترین تکنیک ترویج فروش مصرف کننده می باشد.
۱-۱۰- طرح نمایی پایان نامه
فصل ۲: این فصل به بیان چکیده ای از کند وکاوی عمیق و وسیع که پیرامون مرچندایزینگ در کتابها و مقالات، تحقیقات و پایان نامهها وجود دارد، می پردازد. مفهوم تجاری سازی کالا، مدلها، مفاهیم مرتبط، سوابق و . . . ، مطالب عمده این فصل می باشند.
فصل ۳: این فصل در ابتدا به ارائه مدل تحقیق و ابعاد عملیاتی آن می پردازد. سپس روش تحقیق، روشها و ابزارهای گرد آوری اطلاعات و پایایی و روایی این ابزار، روش و ابزار تجزیه و تحلیل آنها، قلمرو موضوعی و مکانی و زمانی تحقیق، جامعه آماری مورد آزمون و تعداد نمونه مشخص گردیده است.
فصل ۴: در این فصل با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغییرها و . . . سازگاری دارد، دادههای جمع آوری شده، دسته بندی و تجزیه و تحلیل شده و پرسشهای تحقیق پاسخ داده خواهد شد.
فصل ۵: این فصل شامل بررسی نتایج و تفسیر آنها، پاسخ به سوالات مطرح شده در فصل ۱، ارائه پیشنهادات به منظور بهبود مدیریت در سازمان، بیان محدودیتهای پژوهش و ارائه پیشنهاد برای تحقیقات آتی می باشد.
فصل دوم: ادبیات موضوعی تحقیق