آموزش کارآفرینی تاثیر بسزایی بر شکل گیری سرمایه انسانی کارآفرینانه دارد.
آموزش کارآفرینی تاثیر بسزایی بر شکل گیری عملکرد های کارآفرینانه دارد.
آموزش کارآفرینی عملی تاثیر بسزایی بر شکل گیری سرمایه انسانی کارآفرینانه دارد.
آموزش کارآفرینی عملی تاثیر بسزایی بر شکل گیری عملکرد های کارآفرینانه دارند.
شکل ۱-۱ مدل تحقیق
doi:10.1016/j.jbusvent.2012.03.002
۱-۸ روش و ابزار جمع آوری اطلاعات
پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع، تحلیلی و از حیث هدف، کاربردی است بنابراین روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتابخانه ای و میدانی و از طریق سایت های اینترنت می باشد. در مورد شناخت ادبیات پژوهش نیز از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. برای بررسی موضوع پژوهش پس از مطالعه موضوعات مربوطه، همچون پژوهش های صورت گرفته و نتایج آنها و نیز بررسی مدل های قبلی مورد بحث در این حوزه که در قالب مباحث تئوریک مطرح شده اند، مدل مفهومی پژوهش طراحی شده است. سپس پرسشنامه ای که حاوی تمامی متغیرهای پژوهش باشد تهیه گردیده که دارای فرمت لیکرت ۵ گزینه ای می باشد و این پرسشنامه بصورت تصادفی در اختیار تعدادی از دانشجویان رشته کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی تهران – مرکز و دانشگاه سراسری تهران و دانشجویان رشته کارآفرینی موسسات فنی و حرفه ای جهت در اختیار قراردادن این پرسشنامه به مدیران پاره ای از پرسشنامه ها به صورت پستی و تعدادی از آنها برای مدیران ایمیل گردید و تعدادی از پرسشنامه ها بصورت حضوری در اختیار سوال شوندگان قرار گرفت، این پرسشنامه در پیوست پایان نامه ارائه شده است. در نهایت داده های جمع آوری شده ( با بهره گرفتن از آمارهای توصیفی و استنباطی ) تجزیه و تحلیل شده و فرضیات پژوهش نیز مورد آزمون قرار گرفته اند.
۱-۹ جامعه آماری و روش نمونه گیری
قلمروی مکانی پژوهش، استان تهران می باشد و جامعه ی آماری پژوهش، فارغ التحصیلان رشته کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشگاه تهران و دانشجویان رشته کارآفرینی موسسات فنی و حرفه ای می باشد. حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران به دست خواهد آمد.
(۱-۱)
حجم نمونه: ۱۰۰۰ نفر
حجم نمونه برابر است با: ۲۷۷
با سطح خطای ۵ درصد
۱-۱۰ قلمرو پژوهش
الف: قلمرو مکانی: استان تهران
ب: زمانی: از تاریخ توزیع پرسشنامه به مدت ۳ ماه
ج: موضوعی:
بررسی اثر آموزش کارآفرینی بر شکل گیری سرمایه انسانی و عملکرد های کارآفرینانه
۱-۱۱ روش تجزیه وتحلیل داده ها
برای روایی پرسشنامه از نظرات صاحب نظران و افراد دارای تجربه در این زمینه استفاده شده است. همچنین پرسشنامه به تأیید اساتید راهنما رسید. جهت پایایی پرسشنامه از قاعده آلفای کرونباخ استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. در بخش آمار توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی و اطلاعات توصیفی مربوط به متغیر های کیفی پژوهش بررسی شده و جداول و نمودار های توضیع فراوانی پاسخگویان بر اساس ویژگی های جنسیت رشته تحصیلی و غیره ارائه خواهد شد. در قسمت آمار استنباطی پژوهش جهت تعیین نرمال بودن داده های پژوهش از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده خواهیم کرد و سپس از طریق آزمون تی مستقل به آزمون فرضیات پژوهش می پردازیم.
برای انجام محاسبات مربوط به تجزیه و تحلیل اطلاعات از بستههای نرمافزاری اسپیاساس استفاده خواهد شد.
۱-۱۲ تعاریف اصطلاحات و متغیرهای پژوهش
کارآفرینی: واژهای است که پژوهشگران تعاریف متعددی برای آن ارائه کردهاند. به طور متداول واژه کارآفرینی (مانند واژههای فیزیک، شیمی و ریاضی) دو مفهوم را می رساند: کارآفرینی به معنای فرایند و پدیده خلاقیت و نوآوری عرضه شده (تجاری شده) و کارآفرینی به معنای یک رشته علمی. رشته کارآفرینی عبارت است از مطالعه فرایندها و پدیدههای کارآفرینی. رشته کارآفرینی ماهیتی میان رشتهای و چند رشتهای دارد و بیشترین ارتباط را با رشته مدیریت و رشته خلاقیت شناسی دارا میباشد.
(ریچارد کالیتون و همکاران ۱۹۹۲)
کارآفرین[۴]: فردی است که با صرف زمان و انرژی لازم، منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر داراییها را به گونهای هماهنگ میسازد که ارزش آنها و یا محصولات حاصل از آنها نسبت به حالت اوّلیهاش افزایش یابد (ایجاد ارزش افزوده کند). کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصتها و موقعیتها و ایجاد حرکت در جهت توسعه این موقعیتها دارند، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب میشوند ( شین و اسکات اندرو ، ۲۰۰۰)
سرمایه ی انسانی: سرمایه انسانی موجودی شایستگی ها، توانایی ها و قابلیت ها، دانش، ویژگی های اجتماعی و شخصیتی افراد برای انجام کاری جهت تولید ارزش اقتصادی است. سرمایهی انسانی دید اقتصادی جامع ای از انسان فعال در اقتصاد است.
عملکرد های کارآفرینانه: عملکرد های کارآفرینی شامل مجموعه ای از فعالیت ها و شیوه ها و همچنین استفاده از ترکیبات منابع نوآورانه برای شناسایی و پیگیری فرصت ها است.
عملکرد های کارآفرینانه حاصل تمایل به تغییر وضع موجود با بهره گیری از خلاقیت و نوآوری است.
ریسک پذیری، توانایی تشخیص فرصت ها، توانایی بهره برداری از فرصت ها، توانایی مواجهه با ابهامات محیط، بهره مندی از کانون کنترل درونی و تمایل زیاد به کسب موفقیت، از مهم ترین ویژگی های رفتار کارآفرینانه است.( پال مول جادی، ۲۰۰۰ )
فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش
۲-۱ مقدمه
شکل گیری سرمایه انسانی موثر از طریق آموزش کارآفرینی به تدریج درحال اهمیت یافتن برای دولتها می باشد و آموزش کارآفرینی به سرعت در دانشگاهها و کالجها در نقاط مختلف جهان در حال رشد است، و دولتها هم به طور مستقیم و هم از طریق سرمایه گذاریهای عمده بر روی کارآفرینان احتمالی آتی و کسب و کارهای کوچک از آن پشتیبانی می کنند.
روابط مثبت بین آموزش کارآفرینی وشکل گیری سرمایه انسانی مرتبط با کارآفرینی و نتایج کارآفرینی باید نشانگر خبرهای خوبی برای دولتها، دانشگاهها و کالجها، و سازمانهای خصوصی باشند که سرمایه گذاری سنگینی در توسعه برنامه های آموزش کارآفرینی در چند دهه اخیر کرده انداگرچه داده های بیشتر و با کیفیت تری برای ادعاهای قوی لازم می باشد، ولی یافته های ما حکایت از آن دارند که این منابع تاثیری مثبت در افزایش علاقه و رویکردها در قبال کارآفرینی در میان دانشجویانی دارند که در چنین دوره هایی شرکت می کنند، و موجب بهبود یافتن عملکرد مالیشان به عنوان کارآفرین می شود. از این رو تصمیم گیرندگان آموزشی و سیاست گذاران عمومی می توانند در زمان اتخاذ تصمیمات تامین مالی در آینده در ارتباط با آموزش مرتبط با کارآفرینی اطمینان بیشتری داشته باشند.
بانک جهانی به عنوان یکی از مهمترین ارکان مالی جهان، نیز سرمایه انسانی را پدیده ای می داند که حاصل تأثیر نهادهای اجتماعی، روابط انسانی و هنجارها بر روی کمیت و کیفیت تعاملات اجتماعی است و تجارب این سازمان نشان داده است که این پدیده تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد و توسعه کشورهای مختلف دارد. سرمایه اجتماعی بر خلاف سایر سرمایه ها به صورت فیزیکی وجود ندارد بلکه حاصل تعاملات و هنجارهای گروهی و اجتماعی بوده و از طرف دیگر افزایش آن می تواند موجب پایین آمدن جدی سطح هزینه های اداره جامعه و نیز هزینه های عملیاتی سازمان ها گردد.
آشنایی با ادبیات موضوع هر پژوهشی در شکل گیری نگرش مناسب راجع به چهارچوب پژوهش و بهره گیری بهتر از نتایج آن نقش زیادی دارد، از سوی دیگر برسی و مطالعه پژوهش های گذشته به درک بهتر مسئله کمک می نماید و یافته های پژوهش را به پژوهش های قبلی متصل می کند و محقق را از انجام دوباره کاری بی نیاز می سازد.
در پی تلاش گردیده است که به بررسی و شناسایی موارد موثر بر نتایج آموزش کارآفرینی و چگونگی شکل گیری سرمایه انسانی در کارآفرینی پرداخته و تمامی ابعاد و نتایج آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا بیان مختصری از تعاریف، اهمیت، سیر تحول تاریخی نظریات، دیدگاه ها و رویکردها، آموزش، ویژگی های کارآفرینان خواهیم پرداخت و سپس به مرور پژوهش های انجام شده در ارتباط با مساله پژوهشی پرداخته خواهد شد.
۲-۲ مفهوم کارآفرینی
ازدیاد جمعیت و بیکاری همواره یکی از مشکلات اساسی جوامع به ویژه کشورهای در حال توسعه بوده است. در ایران نیز ترکیب جمعیت جوان کشور، ضرورت ایجاد فرصت های شغلی جدید و نیز روند مستمر کاهش ذخایر نفتی از علل عمده اندیشیدن سیاستگذاران کشور به منبع سهل الوصول دیگری غیر از نفت یعنی ابتکار، خلاقیت و نوآوری می باشد.
در واقع توسعه با کالاهای مادی آغاز نمی شود، این آدمی است و نه طبیعت که منابع اصلی را فراهم می سازد و عامل اصلی همه ی توسعه های اقتصادی از ذهن برمی خیزد. شهامت، قدرت، ابتکار و تکاپوی سازنده نه تنها در یک زمینه بلکه در بسیاری از زمینه ها از وجود آدمی فوران می کند. در این میان کارآفرینی به عنوان پدیده ای که اصلی ترین سرمایه مورد نیاز آن داشتن خلاقیت، جسارت، پیشرفت وبهره گیری به موقع از فرصت هاست، از مهم ترین منابع بالقوه اقتصادی، افزایش بهره وری، کالا وخدمات جدید محسوب می گردد جهان امروزی پس از تجربه الگوهای مختلف توسعه اعم از برون زا، درون زا، صنعتی وغیره، آخرین الگو توسعه را مبتنی بر کارآفرینی قرار داده است. اهمیت این مسئله تا بدان جاست که شومپتر کارآفرینی را موتور توسعه می نامد.
پیشرفت کشورهایی نظیر تایوان، مالزی وسنگاپور در دهه ی ۸۰ و ۹۰ نیز مدیون گسترش کارآفرینی است. در واقع پس از رکود اقتصادی غرب در دهه های ۷۰ و۸۰ به مفهوم کارآفرینی توجه عمیق تری شد و مطالعات بسیاری در خصوص فرایند کارآفرینی، ویژگی های کار آفرینان، نحوه پرورش و آموزش کارآفرینان و محیط مساعدی برای فعالیت های کارآفرینانه انجام گرفت و از آنجایی که کارآفرینی مفهوم بین رشته ایست، اقتصاد دانان، صاحبنظران علوم مدیریت، جامعه شناسان و روانشناسان هر یک به جنبه های خاصی از این مفهوم توجه کرده اند. در واقع پس از طرح مفهوم کارآفرینی برای اولین بار توسط اقتصاد دانان تاکنون محققان بسیاری در پی تبیین مسأله کارآفرینی و عوامل مرتبط با آن بودند زیرا کارآفرینی مسأله چند بعدی است که در آن عوامل مختلف از قبیل نظام سیاسی، اقتصادی، فرهنگ جامعه، ساختارخانواده، ویژگی های شخصیتی به ویژه مفهوم انگیزش با یکدیگر تعامل دارند. دیوید مک کللند از جمله اولین کسانی است که از زاویه روانشناسی به پدیده های کارآفرینی توجه کرده و پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام داده است، وی معتقد است که فرایند توسعه را بر اساس پیدایش برخی ویژگی های روانی و شخصیتی در افراد یک جامعه می توان توضیح داد.
عامل انگیزش، نیرو بخش وجهت دهنده رفتار است. تبیین این مسأله به فهم چرایی روی آوردن افراد به برخی فعالیت ها کمک می کند.مک کللند انگیزش پیشرفت را مهم ترین عامل رشد اقتصادی وتوسعه می داند وی معتقد است، با پژوهش هایی در زمینه انگیزه پیشرفت می توان به سوی توسعه گام برداشت. کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن اطلاق میشود.
واژه «کارآفرینی» واژهای است نو، که از کلمهاش نمیتوان به مفهوم واقعی آن دست یافت.این واژه معادل Entrepreneurship در زبان انگلیسی است و ریشه آن از زبان فرانسوی گرفته شده است. به عبارت دیگر هنوزدر فارسی معادل دقیقی برای انتقال «مفهوم» کارآفرینی وجود ندارد و اغلب واژه کارآفرینی شنونده ناآشنا به آن را به اشتباهمیاندازد. اما بین استادان دانشگاهها، دانشجویان رشتههای اقتصاد، مدیریت و برخی محافل علمی این واژه تا حدودی مصطلحشده است.
به طور کلی «کارآفرینی» از ابتدای خلقت بشر و همراه با او در تمام شئون زندگی حضور داشته و مبنای تحولات وپیشرفتهای بشری بوده است. لیکن تعاریف زیاد و متنوعی از آن شده است. با این همه، مفهوم و ماهیت اصلی کارآفرینی هنوزشناخته شده نیست و نمیتوان تعریف استاندارد و جامع و مانعی از آن به دست داد. پاسخ به پرسشهای زیر در شناخت بهترمفهوم کارآفرینی موثر خواهد بود:
چه کسی کارآفرینی میکند؟ (کارآفرین کیست؟)
دانلود مطالب پایان نامه ها با موضوع بررسی اثر آموزش کارآفرینی بر شکل گیری سرمایه انسانی ...