مقادیر nij ، فراوانیهای مشاهده شده در هر سلول است که فصل مشترک سطر i و ستون j می باشد. جمع سطر i ، ۰ ni و جمع ستون j ، n0j علامتگذاری شده است.
فرضها: فرض آماری در آزمون χ۲ به صورت زیر تنظیم می شود :
بین X و Y رابطه وجود ندارد:H0
بین X و Y رابطه ای وجود دارد:H1
آمارۀ آزمون: آمارۀ آزمون χ۲ به صورت زیر محاسبه می شود:
که در فرمول بالا، Fo فراوانی مشاهده شده و Fe فراوانی مورد انتظار میباشد. Fe به صورت زیر محاسبه می شود:
(مجموع سطر j ) (مجموع سطر)
کل فراوانی
مقدار بحرانی: مقدار بحرانی برحسب و درجه آزادی معادل (c-1) df = (r-1) از جدول χ۲ بدست می آید. آزمون استقلال χ۲یک آزمون یک دنباله راست است که H0 به اندازه در دنباله راست آن تعریف خواهد شد. منحنی آزمون استقلال χ۲ به صورت زیر است:
y
مقداربحرانی χ۲
χ۲
H1
H0
تعیین سطح زیر منحنی H0 و H1 در آزمون استقلال χ۲
تصمیم گیری: اگر مقدار آماره آزمون بزرگتر از مقدار χ۲ جدول باشد پس فرض H0 در سطح خطای درصد رد شده و فرضH1 (وجود ارتباط بین دو متغیر) پذیرفته خواهد شد(عادل و مومنی، ۱۳۸۱).
فصل چهارم
کلیات تحقیق
۱-۴-موقعیت مکانی فضایی روستاها وتوزیع خدمات آموزشی
۲-۴-نحوه استقرار مدارس با توجه به راه ارتباطی
۳-۴- حوزه نفوذ و شعاع عملکردی مراکر آموزشی شهر بندر انزلی نسبت به روستاهای پیرامون
۳-۴- حوزه نفوذ و شعاع عملکردی مراکر آموزشی شهر بندر انزلی نسبت به روستاهای پیرامون
۵-۴- تحلیل جمعیت دانش آموزان
۶-۴-یافته های تحلیلی
مقدمه
مدرسه ای که از همه جهات به بهترین و کاملترین وسایل کار مجهز است و هر صبح دانش آموزان و مسئوولان کار با بهره مند بودن از امکانات کافی و با شوق و ذوق و دور از دغدغه فقدان و کمبود، کار روزانه را آغاز می کنند، در مقایسه با آنجا که یک مدرسه معمولی و بعضاً با کلاسهای کوچک و تاریک و مرطوب و نیمکتهای شکسته و کلاس فقط دارای یک تخته سیاه کوچک و بی رنگ، در زمستان سرد و تابستان گرم با فضای کم و ناسالم و گروه ۲۰ تا ۳۰ نفری به عنوان مدرسه و کلاس در اختیار معلم گذاشته می شود، چقدر متفاوت است، و این کمبودها نقش و تأثیر معلم را تا چه اندازه تغییر می دهد. در چنین مدرسه ای از معلم و دیگر کارکنان آموزشی چه انتظاری می توان داشت و چه توفیقی برای هر برنامه و روش تربیتی متصور است؟ اولیاء جامعه از این حقیقت نباید غافل باشند که محیط مدرسه بنیان گذار فردای جامعه است و این محیط هرقدر مجهز و آبرومندتر باشد در سازندگی جامعه فردا، نقش مؤثری ایفا خواهد نمود و بنابراین سعادت جامعه را در مدرسه خوب باید دنبال کنند (مرادی، ۱۳۷۳، ص۲۰۶).
البته تعیین محل و احداث مدارس نیز عمدتاً براساس یکسری عوامل اجتماعی، اقتصادی و گاهی سیاسی صورت می پذیرد و در مقابل، بسیاری از مناطق با وجود فاصله زیاد و جمعیت بیشتر از آموزشگاه کمتری برخوردار می باشند. بنابراین ضرورت توجه به واحدهای آموزشی به عنوان یکی از عناصر مهم و مؤثر در فرایند آموزشی موجب خواهد گردید تا اثرات کیفی آن در آموزش، امکان برنامه ریزیهای آتی را ممکن سازد.
۱-۴-موقعیت مکانی فضایی روستاها وتوزیع خدمات آموزشی
۱-۱-۴-پراکندگی مدارس بر حسب تقسیمات سیاسی و اداری
شهرستان بندر انزلی دارای دو دهستان به نامهای چهار فریضه و لیچارکی است
در دهستان چهار فریضه روستاهایی که دارای مدرسه هستند عبارتند از علی آباد کپور چال ، سیاه خاله سر ، آب کنار، بشمن ، سنگاچین،کوچک حله و در دهستان لیچارکی روستاهای برخوردار از مدرسه عبارتند از لیچارکی حسن رود ، جفرود پایین ، گلشن، طالب آباد و کپور چال می باشد
جدول ۴-۱- روستاهای دارای خدمات آموزشی
نام دهستان | نام روستاهای برخوردار از فضای آموزشی |
چهار فریضه | علی آباد کپور چال ، سیاه خاله سر ، آب کنار، بشمن ، سنگاچین،کوچک محله |
لیچارکی حسن رود | لیچارکی حسن رود ، جفرود پایین ، گلشن، طالب آباد و کپور چال |