هیانگ شیک یان ولینزی بارکر
۲۰۱۳
هیانگ شیک یان ولینزی بارکر مدلی کمی را که شامل چهاربعد یعنی ،۱)درک نگرانی های امنیتی ۲)قابلیت استفاده وب سایت ازجمله سودمندی وسهولت استفاده ۳)نگرانی سبز برای حفاظت از منابع طبیعی به عنوان ابعاد اجتماعی و۴)بازبودن نسبت به فن آوری های پیشرفته به عنوان ابعادشخصیت فردی بودراتوسعه دادند.آنهادراین مطالعه به بررسی اثر تعدیل کننده بین ابعاد در استفاده از بانکداری اینترنتی پرداختند.نتایج پژوهش آنها حاکی از این بود که قابلیت استفاده وب سایت از جمله سودمندی وسهولت استفاده و نگرانی های امنیتی تاثیر قابل توجهی در استفاده از بانکداری اینترنتی دارد.
(جدول ۱-۱) خلاصه نتایج تحقیقات انجام شده درزمینه عوامل موثربراعتمادمشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی(بخشان ،۱۳۹۲)
عنوان تحقیق: بررسی پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان بااستفاده ازمدل اصلاح شده پذیرش فناوری
محقق: میرزا حسن حسینی، مصطفی احمدی نژاد ، حسین فارسی زاده
هدف تحقیق :شناسایی عوامل موثر برپذیرش بانکداری اینترنتی برپایه مدل پذیرش فناوری
نتایج تحقیق: یافته های این پژوهش نشان می دهد که ادراک از مفید بودن، خود اثر بخشی استفاده از رایانه و کیفیت اینترنت بیشترین تأثیر را در قصد استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی دارند.
عنوان تحقیق:رابطه بین ویژگی های کیفی تجارت الکترونیک ومیزان تمایل کاربران دربانک پارسیان رشت
استادراهنما:دکتر محمد مهدی پرهیز گار
محقق:نساصارمی راد
هدف تحقیق:درک وشناسایی ویژگی های کیفی افزایش تمایل کاربران از تجارت الکترونیک
نتایج تحقیق:بین متغیر های پیشنهادی ،سرعت تراکنش ها کاربرپسندی،دقت،امنیت،آسانی،تجربه کاربرهمبستگی مثبت ومعنی داری وجوددارد.
عنوان تحقیق: شناسایی عوامل موثر بر گرایش مشتریان در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک بانکهای استان گیلان
محقق: دکتر شهرام گیلانی نیا، سید جواد موسویان
هدف تحقیق:شناسایی عوامل موثربرپذیرش بانکداری الکترونیک نوسط مشتریان
نتایج تحقیق: نتایج تحقیق نشان داد تاثیر سطوح مختلف عوامل موثر بر گرایش مشتریان در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی متفاوت است ومتغیر های امنیت وسهولت وسودمندی ادراک شده تاثیر مثبت ومعنی داری بر تمایل مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک بانکهای استان گیلان دارند.
عنوان : بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر اعتماد و وفاداری مشتریان به خدمات الکترونیکیدر بانک پاسارگاد
استاد راهنما:دکتر بهروز قلیچ لی ،استاد مشاور :دکتر علی رضائیان
نگارش: هدا یعقوبی بهار ۱۳۹۰
شماره پایان نامه:۱۰۱۹
کیفیت خدمات ارائه شده به عنوان داده، اعتماد و وفاداری مشتری را به عنوان برون داده نتیجه می دهد. اعتماد و وفاداری مشتری برای هر سازمانی از جمله بانک ها، همیشه مسأله با اهمیتی تلقی می شده است. هدف این تحقیق درک بهتر تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر اعتماد و وفاداری مشتریان بانک می باشد. برای انجام این تحقیق بانک پاسارگاد موردکاوی شده است. بنا بر پرسشهای اصلی تحقیق که میزان تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر وفاداری و اعتماد مشتریان بانک پاسارگاد و همچنین تأثیر اعتماد بر وفاداری الکترونیکی است، یازده فرضیه فرعی در نظر گرفته شده است. . در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که متغیرهای سهولت استفاده، کارآیی، تکمیل خدمات، امنیت/حریم و پاسخگویی بر اعتماد الکترونیکی تأثیر معناداری نداشته و متغیرهای تکمیل خدمات، امنیت/حریم، پاسخگویی و طراحی وب سایت بر وفاداری الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
مواد و روشها
مقدمه
فرضیه های تحقیق غیر یقینی هستند وبااتکا برآگاهی هایی که دررابطه با مساله تحقیق وجود دارد ،طرح شده اند.به گفته «توماس کوهن »«باانباشت آگاهی ها وحقایق علمی ،بدون ساختن فرضیه ،هیچگونه پیشرفت عمیقی در علم به وجود نمی آید.بدون برخورداری از اندیشه ای هدایت کننده (فرضیه) ما نمی توانیم حقایقی را جمع آوری کنیم ونمی توانیم امور مربوطه رااز نامربوط باز شناسیم. »(خاکی ،غلامرضا ۱۳۸۲ ،ص۲۰۴)
فرضیه ها به دلیل غیر قطعی بودن باید وضعیت آنها مشخص شود ودرنهایت در یک آزمون علمی رد یاقبول شوند.برای آزمون فرضیه ها ،پژوهشگرمجبوراست به سرشماری یانمونه گیری بپردازد ،اما قبل از آن در هر پژوهش باید مشخص شود که این داده ها توسط چه ابزارها یا روش هایی از جامعه یا نمونه آماری جمع آوری شوند.هریک از ابزارهای جمع آوری داده ها مزایا ومعایبی دارد که هنگام به کارگیری آنها بایستی مزایا ومعایب وتاثیر آنها در هدف تحقیق توجه وبارعایت نکات لازم زمانه معتبر تحقیق را فراهم آورد.(هومن ،حیدر علی ،۱۳۸۳،ص ۱۲۱) این فصل از پایان نامه به جامعه آماری ،نمونه آماری وروش نمونه گیری ،تعداد نمونه،روش گردآوری اطلاعات وروش تجزیه اطلاعات وروایی وپایایی ابزار وگرد آوری اطلاعات می پردازد.
۳-۱ )فرآینداجرای تحقیق
پردازش اطلاعات در این تحقیق، با بهره گرفتن از روش های آماری توصیفی و استنباطی انجام می گیرد.مراحل تکمیلی این تحقیق به شرح ذیل می باشد:
گام اول: در این گام شناسایی روشی مناسب جهت ارزیابی عوامل موثر براعتماد مشتریان به خدمات بانکداری اینترنتی صورت می گیرد.
گام دوم: در این مرحله پرسشنامه مطابق با مدل تحلیلی تحقیق طراحی و سپس با اعمال اصلاحات مورد نظر اساتید راهنما و مشاور به شکل نهائی تبدیل گردیده است. این پرسشنامه توسط مشتریان شعب بانک ملت دراستان گیلان تکمیل گردید.
گام سوم: در این مرحله اطلاعات استخراج شده، منظم شده و در قالب ساختاری مناسب قرارمی گیرد. اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزار اکسل وارد شده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به نرم افزار آماری SPSS انتقال می یابد.
گام چهارم: بررسی توصیفی داده ها و ارائه شاخص های مدل در این بخش صورت می گیرد. این مرحله با ارائه جداول و نمودارها انجام می پذیرد.
گام پنجم: تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها و قضاوت در مورد فرضیه های تحقیق که با بهره گرفتن از روش ها و آزمون های آماری صورت می گیرد. این بخش با انجام دادن آزمونهای رگرسیون چندگانه وازمون رتبه بندی فریدمن ،تاپسیس و آزمو نهای نرمالیتی، صورت می پذیرد.
.شکل زیرگامهای عملیاتی کردن انجام تحقیق رانشان میدهد:
(شکل۳-۱)فرآینداجرای تحقیق
۳-۲ )روش تحقیق
در این فصل به بررسی اصول تحقیق و روش های علمی مورد استفاده تحقیق اشاره می شودبه منظور بررسی رابطه بین متغیر ها در تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است همچنین به منظور تعیین شده رابطه بین متغیر ها ومشخص شدن ضریب تعیین از رگرسیون چندگانه استفاده شده است. ضمن اینکه نرم افزا رهای مورد استفاده در تحقیق و همین طور منابع جمع آوری اطلاعات و نحوه جمع آوری آنها نیز در این فصل مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.
روش تجزیه وتحلیل از نوع توصیفی –همبستگی است.توصیفی از آن جهت که هدف مطالعات توصیفی ،تعیین وتوصیف ویژگی های متغیر یک موقعیت می باشدوهر مطالعه توصیفی ،به تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر تحقیق با دید گاه های فردی ،سازمانی ونظایر آنها می پردازد.تحقیق توصیفی ،آنچه را که هست توصیف وتفسیر می کند وبه شرایط یا روابط موجود ،عقاید متداول ،فرآیندهای جاری ،آثار مشهود باروند های در حال گسترش توجه دارد.ونیز تحقیق حاضراز نوع همبستگی است،ونوع پژوهش از نظر هدف ،کاربردی است تا بر استحکام روابط میان عوامل مورد نظر تحقیق که توصیف شده است افزوده می شود ومدیران بانک می توانند بااین رتبه بندی وشناسایی عوامل برروی موارد موثر برنامه ریزی مورد نطر را انجام دهند.
۳-۲-۱)روش های رتبه بندی:
درزمینه رتبه بندی عوامل روش های گوناگونی مطرح می باشد که از آن دست می توان به روشهایی نظیر مدل های برنامه ریزی ریاضی ،روش تحلیل پوششی داده ها ،روش انحراف از اپتیمم ،روش تاکسونومی عددی ،روش آنتروپی بیشینه ،مدل وزن دهی خطی وفرآیند تحلیل سلسله مراتبی اشاره نمود(کاظمی ،۱۳۸۸) دراین پژوهش رتبه بندی از دیدگاه مشتریان صورت گرفته است وجهت تعیین شدت تاثیر عوامل از رابطه رگرسیون چندگانه استفاده شده است.همچنین برای رتبه بندی عوامل موثر بر اساس نظرات مشتریان بین متغیر های مستقل تحقیق ازآزمون فریدمن وروش تاپسیس استفاده شده است.
مدل TOPSIS توسط Hwang و Yoon در سال ۱۹۸۱ پیشنهاد شد. این مدل یکی از بهترین مدلهای تصیمگیری چند شاخصه است. اساس این روش آنست که گزینه انتخابی باید کمترین فاصله را با راهحل ایدهآل مثبت و بیشترین فاصله را از راهحل ایدهآل منفی داشته باشد. همچنین برای تعیین وزن ازروش آنتروپی شانون استفاده می شود.در عین حال این روش یا تکنیک دارای فرضیاتی نیز است:
مطلوبیت هر شاخص باید بهطور یکنواخت افزایشی یا کاهشی باشد. یعنی بهترین ارزش موجود از یک شاخص، نشاندهنده حالت ایدهآل و بدترین ارزش موجود نشاندهنده ایدهآل منفی خواهد بود.
فاصله از یک گزینه ایدهآل مثبت یا ایدهآل منفی ممکن است بهصورت فاصله اقلیدسی (توان دوم) و یا بهصورت مجموع قدر مطلق از فواصل خطی محاسبه گردد، که این امر بستگی به نرخ تبادل و جایگزینی بین شاخصها دارد (۹).