هزینهی بررسی شکایت از تأمین کنندگان
هنگامیکه از تأمین کنندگان بایت مواد خام معیوبی که ارسال کردهاند، شکایت میشود، تأمین کنندگان دلایل خرابیهای خود را بیان می نمایند. هزینهی شکایت و بررسی جوابیهی شکایت برای هر مادهی خام معیوب، بهعنوان کسری از حقوق و دستمزد کارکنان مسئول آن برابر باδ میباشد.
بنابراین مجموع هزینه های بررسی شکایت در کلیهی پریودها برابر با رابطهی زیر میباشد:
معادله ۳‑۱۳
هزینهی بازرسی مواد اولیه
مواد خام تحویلشده از سوی تأمین کنندگان در کارخانه مورد بازرسی قرار میگیرند تا مواد سالم از مواد معیوب تفکیک شود. کسری از هزینهی حقوق و دستمزد کارکنانی که زمان خود را صرف بازرسی هر مادهی خام میکند برابر باΩ بوده و هزینهی کل آن در کلیهی پریودها برابر است با:
معادله ۳‑۱۴
درنهایت هزینهی کیفیت تأمین کنندگان برابر است با:
هزینهی کیفیت محصول تولیدی
هزینهی کیفیت محصول تولیدی همانطور که پیشازاین ذکر شد برابر است یا مجموع هزینه های پیشگیری، ارزیابی و شکست که برای فرمولی کردن آن، از دو تابع مختلف استفاده میشود.
- تابع هزینهی پیشگیری و ارزیابی(بهصورت یکپارچه)
- تابع هزینهی شکست(شامل شکست داخلی و خارجی)
توابع هزینهی پیشگیری و ارزیابی و شکست بهصورت توابع نمایی در نظر گرفتهشدهاند. تابع هزینهی پیشگیری و ارزیابی دارای این خصوصیت میباشد که هر چه سطح کیفیت محصول تولیدی بیشتر باشد هزینهی آن نیز بیشتر خواهد بود و از سوی دیگر هر چه به سمت کیفیت بیشتر گام برداریم به مقدار بیشتری با افزایش هزینه روبرو میشویم. تابع هزینهی خرابی نیز دارای این خصوصیت است که هر چه سطح کیفیت بیشتر باشد مقدار هزینهی آن کمتر و هرچه به سمت سطح کیفیت بیشتر گام برداریم به مقدار کمتری با کاهش هزینه روبرو خواهیم شد. با توجه به گفتههای فوق، تابع هزینهی ۱)پیشگیری و ارزیابی و ۲)شکست به ترتیب برابرند با :
معادله ۳‑۱۵
معادله ۳‑۱۶
که در آن کمترین هزینهی پیشگیری و ارزیابی میباشد که در کمترین سطح کیفیت (بیشترین مقدار خرابی)رخ میدهد و کمترین هزینهی شکست میباشد که در بیشترین سطح کیفیت(کمترین مقدار خرابی)اتفاق میافتد. نیز به ترتیب نرخ افزایش هزینهی پیشگیری و ارزیابی و نرخ افزایش هزینهی شکست هست. با توجه به روابط فوق، مجموع هزینهی کیفیت محصولات تولیدی در کلیهی پریودها برابر است با: