ثبات ارتباطی
ثبات ارتباطی
ثبات شناختی
ثبات شناختی
ثبات زمانی
ثبات زمانی
ظرفیت جذب دانش
ظرفیت جذب دانش
ظرفیت جذب دانش
ظرفیت جذب دانش
شکل ۲-۲۷- عوامل اثرگذار بر میزان انتقال دانش از پروژه به سازمان پروژه
میان اجمل[۱۹۲] و همکاران (۲۰۱۰)، عواملی که طرحهای مدیریت دانش در کسب و کار پروژهمحور را تحت تأثیر خود قرار میدهند، به شرح ذیل عنوان نمودهاند:
آشنایی با مدیریت دانش؛
هماهنگی میان کارکنان و بخشها؛
سیستمهای تشویقی به منظور تلاشهای مدیریت دانش؛
میزان اختیار جهت انجام فعالیتهای دانش؛
سیستم اداره و کنترل دانش؛
پشتیبانی فرهنگی.
کالداس[۱۹۳] و همکاران (۲۰۱۴)، موارد ذیل را به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در نگهداری دانش تجربی پروژه در سازمانهای پروژهمحور معرفی نمودهاند:
فرهنگ دانشگرای سازمان
همسویی اهداف مدیریت دانش پروژه با اهداف مدیریت دانش سازمان پروژه
روشن بودن آثار مدیریت دانش برای سازمان
پشتیبانی اجرایی
ادغام طرحهای جدید با فرایندهای موجود
میزان آگاهی و سازگاری با ابزار مدیریت دانش
سهولت دسترسی به پایگاهها و ابزار مدیریت دانش
نگهداشت و حفاظت از محتوای دانش
تناسب و اعتبار محتوای دانش
میزان دقت و توجه افراد
مدیر مسئول دانش
اختصاص دادن یک مدیر پروژه به منظور انتقال دانش ضمنی افراد
شناسایی کارشناسان مناسب به منظور مشارکت در تلاشهای مدیریت دانش
برنامهریزی مدیریت دانش جهت مهیا شدن فرصت کافی برای افراد به منظور انتقال دانش
شناسایی کارشناسان و مدیران آینده به منظور توسعه
پژوهشی دیگر، شش عامل کلیدی در بهرهبرداری از دانش پروژهها در پروژههای ساختمانی تایلند را رهبری، پاداشها و سیستم تشویقی، همکاری، اعتماد، فناوری اطلاعات، و شایستگی و مهارتهای فردی نام برده است (Teerajetgul et al., 2009).
فانگ[۱۹۴] (۲۰۰۵)، عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در شرکتهای پروژهمحور را حمایت مدیریت ارشد، ایجاد فضای مناسب جهت یادگیری، ایجاد فضای تسهیم، مشارکت کارکنان، خلق اعتماد میان افراد، سیستمهای تشویقی، کاربرد فناوری اطلاعات و میزان سرمایه نامید.
هنیش[۱۹۵] و همکاران (۲۰۰۹)، عوامل موفقیت مدیریت دانش پروژهها در سازمانهای پروژهمحور را تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، سازمان، روشها و فرایندها و فرهنگ نام بردهاند.
اخوان و زاهدی (۲۰۱۴)، پس از بررسی و مقایسه شش پژوهش صورت گرفته در زمینه عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور، این عوامل را شامل ساختار دانش، تسهیم دانش، استراتژی دانش، حمایت مدیریت ارشد، طرحهای آموزشی، دستاوردهای شخصی، فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و ذخیره دانش دانستهاند؛ سپس اقدام به دستهبندی آنها بر اساس گروههای فرایندی گستره دانش مدیریت پروژه[۱۹۶] نموده و نتایج را در قالب شکل ۲-۲۸ ارائه نمودند.
ساختار دانش
ساختار دانش
استراتژی دانش
استراتژی دانش
تسهیم دانش
تسهیم دانش
ذخیره دانش
ذخیره دانش
فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات
ساختار دانش
ساختار دانش
دانلود مقالات و پایان نامه ها در مورد بررسی نقش دفتر مدیریت پروژه (PMO) در ایجاد بسترهای ...